ZenithOptimedia: polska reklama urośnie w br. o 3 proc.
Wartość polskiego rynku reklamowego będzie w bieżącym roku o 3 proc. większa niż w 2009 roku – prognozuje ZenithOptimedia. Najbardziej wzrosną wydatki w internecie i kinach.
Dom mediowy ZenithOptimedia podniósł swoją estymację tegorocznych wydatków reklamowych w Polsce. W czerwcu firma prognozowała, że wartość rynku będzie o 1,2 proc. wyższa niż w ubiegłym roku (więcej na ten temat), natomiast obecnie szacuje ten wzrost na 3 proc. „Katastrofa samolotu prezydenckiego w Smoleńsku w kwietniu br wymusiła chwilowe zahamowanie inwestycji reklamowych, szczególnie w telewizji i dziennikach. Pierwsze półrocze to czas wzrostów cenników części stacji telewizyjnych i radiowych, zmian nie wprowadzono w cennikach kinowych, prasowych i internetowych, natomiast ceny reklam outdoorowych delikatnie spadają” – czytamy w komunikacie ZenithOptimedia. W przyszłym roku według prognozy firmy polski rynek reklamowy urośnie w skali roku w o 6,8 proc.
Dominującym medium w polskiej reklamie pozostanie w br. telewizja, w której prognozowane przez ZenithOptimedia wydatki marketerów będą o 4,2 proc. większe niż rok wcześniej, a w przyszłym roku zwiększą się o kolejne 7,3 proc. „W dalszym ciągu postępuje rozwój telewizji mobilnej i internetowej. Kanały tematyczne zyskują na znaczeniu kosztem ogólnopolskich stacji, a w najbliższym okresie ich liczba wzrośnie. Bardzo dynamicznie będą rozwijały się kanały dziecięce, natomiast stacje ogólnopolskie, z powodu niskiej oglądalności, już stopniowo wycofują ze swoich ramówek programy dla dzieci. Systematycznie będzie przybywać kanałów HD oraz 3D” – opisują analitycy firmy.
Największy wzrost wydatków reklamowych nastąpi w bieżącym roku w internecie – ZenithOptimedia szacuje go na 20 proc. Firma przewiduje w najbliższych miesiącach podwyższenie cenników reklamowych w sieci, podkreślając trend przesuwania wydatków z tradycyjnych form reklamy internetowej w kierunku rozwiązań niestandardowych, takich jak augmenetd reality, działania w internecie mobilnym, oparte m.in. na aplikacjach GPS, oraz aktywności w social mediach.
Z kolei na 13 proc. szacowny jest przez ZenithOptimedia wzrost wydatków reklamowych w kinach, mimo spadku w I półroczu br. frekwencji, co było związane z żałobą po katastrofie smoleńskiej i powodzią. Firma zaznacza, że jednocześnie podwyższone zostały ceny biletów, coraz więcej widzów ogląda filmy 3D, a kina oferują coraz więcej off-screenowych rozwiązań reklamowych.
Polska reklama radiowa według szacunków ZenithOptimedia urośnie w bieżącym roku o 4 proc. Od stycznia do czerwca większość czołowych stacji zanotowała spadki słuchalności, ale jednocześnie umocniła swoją pozycję na rynku kosztem mniejszych nadawców. Coraz większe znacznie odgrywa radio w internecie.
Mniejsze niż w ubiegłym roku będą za to zdaniem ZenithOptimedia wydatki reklamowe w prasie. I tak w przypadku dzienników spadną one o 8 proc., a w przypadku magazynów – o 7 proc. Firma prognozuje, że w gazetach nakłady reklamowe będą zmniejszać się również w przyszłym roku i dopiero w 2012 roku nastąpią pierwsze wzrosty. ZenithOptimedia zauważa, że coraz więcej wydawców dzienników oferuje w internecie dodatkowe, nieraz płatne treści, które cieszą się rosnącym zainteresowaniem odbiorców. Nadal za to spada czytelnictwo prasy w wersji papierowej. Ten trend nie dotyczy jedynie dwutygodników, ale m.in. dlatego, że na taki cykl publikowania przeszło kilka tygodników.
Natomiast polska reklama out-of-home straci w bieżącym roku 5 proc. swojej ubiegłorocznej wartości, ale już w przyszłym roku ma nastąpić odwrócenie tendencji spadkowej. „Wyraźnie zmniejsza się liczba nośników frontlight (12 m kw.) i przybywa nośników premium o powierzchni powyżej 12 m kw. Widać też postępujący trend cyfryzacji nośników OOH, przy jednoczesnym pojawianiu się na rynku ofert pakietowych łączących różne formaty nośników. Nasila się również trend pakietowania ofert według grup docelowych lub celów marketingowych kampanii” - czytamy w komunikacie ZenithOptimedia.
Dołącz do dyskusji: ZenithOptimedia: polska reklama urośnie w br. o 3 proc.