SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

PKO BP pojawi się w kolejnych krajach. Ilu klientów chce pozyskać?

PKO Bank Polski w strategii swojej grupy kapitałowej na lata 2025-2027 zapowiada m.in. zwiększenie liczby klientów indywidulanych do 15 mln w 2027 r., udział w finansowaniu transformacji energetycznej kraju oraz ekspansję na kolejne rynki w Europie.

Siedziba PKO BP, fot materiały prasowe Siedziba PKO BP, fot materiały prasowe

"Przyspieszamy wzrost, aby na kolejne lata umocnić pozycję Grupy Kapitałowej PKO Banku Polskiego, jako niekwestionowanego lidera rynku. Wykorzystamy wszystkie nasze przewagi konkurencyjne wynikające z pozycji największej i najsilniejszej grupy bankowej w Polsce. Potrzebujemy jednak zmodyfikować model biznesowy. Strategię oprzemy na 7 filarach zaprojektowanych na 2025-2027. To jest plan, który ma potencjał, aby zmienić rynek finansowy w Polsce" - podkreślił, cytowany w informacji, prezes PKO BP Szymon Midera.

Dodał, że model biznesowy grupy kapitałowej będzie adekwatny do aktualnych trendów - geopolitycznych, społecznych i technologicznych. Zwrócił uwagę, że ma on też odpowiadać na zapotrzebowanie klientów, być przystosowany do potrzeb polskiej gospodarki – transformacji energetycznej, budowania wartości narodowego kapitału oraz inwestycji koniecznych do wzrostu i utrzymania konkurencyjności kraju.

Bank przekazał, że strategicznym priorytetem jest równocześnie zwiększenie skuteczności i efektywności działania grupy kapitałowej.

"Cele finansowe zapisane w strategii to m.in. ROE (wskaźnik rentowności kapitału własnego - PAP) powyżej 18 proc. do 2027 r. przy założeniu stopy referencyjnej NBP w 2027 r. na poziomie 3,5 proc., wskaźnik efektywności kosztowej C/I poniżej 35 proc., koszty ryzyka w przedziale 0,7-0,9 (CoR). Bank chce także zachowywać zdolność do regularnych wypłat dywidendy i skupu akcji" - poinformowano.

PKO BP za trzy lata chce mieć 15 mln klientów

W strategii na lata 2025-2027 bank wskazał działania na rzecz zwiększenia liczby klientów indywidualnych z 11,4 milionów do 15 milionów w 2027 r.

PKO BP zakłada też rozszerzenie oferty produktów i usług w obszarach mobilności, nieruchomości oraz codziennych zakupów. "Ekosystemy, w tym współpraca z platformami internetowymi i tradycyjnymi sieciami detalicznymi, pozwolą na stworzenie nowych kanałów dystrybucji produktów finansowych i niefinansowych oraz na pozyskanie za ich pośrednictwem 2,5 miliona klientów" - poinformowano.

Bank zwrócił ponadto uwagę, że ze względu na trendy demograficzne, polskie społeczeństwo będzie musiało zmierzyć się z wyzwaniem długoterminowego oszczędzania w celu zabezpieczenia przyszłości.

"Oferta Grupy Kapitałowej w obszarze inwestycji pozwoli klientom w wygodny i zindywidualizowany sposób budować majątek. Celem Strategii jest zwiększenie udziału w oszczędnościach gospodarstw domowych do 27 proc. w ciągu następnych 3 lat, głównie dzięki kompleksowej ofercie dopasowanej do wszystkich segmentów klientów - od edukacji szkolnej przez dodatkowe oszczędności emerytalne, po rozbudowanie oferty dla klientów private banking" - wyjaśniono. Zastrzeżono, że realizacja tego celu uzależniona będzie od wymogów regulacyjnych, dotyczących m.in. uwzględniania długoterminowych depozytów we wskaźniku finansowania długoterminowego (WFD).

Więcej usług ubzepieczeniowych, oddziały w nowoczesnym formacie

Bank dodał, że zamierza również zostać liderem bancassurance (bankowe produkty ubezpieczeniowe - PAP) dzięki wykorzystaniu skali grupy kapitałowej.

W kolejnym filarze zwrócono uwagę na dostępność dla klientów tak w placówkach jak i cyfrowo. Przyznano, że ponad połowa klientów w Polsce nadal oczekuje fizycznego kontaktu w oddziale przy bardziej skomplikowanych decyzjach finansowych, co wskazuje, iż rola oddziałów bankowych jest wciąż ważna. 

"Zamierzeniem Banku jest zapewnienie pełnej dostępności oddziałów i dostosowanie ich do potrzeb klientów w oparciu o nowoczesne standardy obsługi. Równie ważny będzie kanał cyfrowy, gdzie planowane jest udoskonalenie procesów zdalnych i zaoferowanie klientom jeszcze lepszego doświadczenia. Celem Strategii jest zwiększenie liczby oddziałów funkcjonujących w nowoczesnym formacie do łącznie 600 w 2027 roku (spośród obecnych 881)" - poinformowano.

PKO BP zamierza też być coraz silniejszym partnerem dla polskiego biznesu. "Celem Strategii jest zwiększenie udziału w finansowaniu klientów biznesowych z 16,5 proc. do 18 proc." - wyjaśniono.

Bank chce być numerem jeden w finansowaniu krajowej transformacji energetycznej. "Bank dostrzega konieczność wsparcia transformacji energetycznej kraju i zamierza być liderem w finansowaniu ponad 20 proc. całkowitych nakładów potrzebnych do realizacji tego przedsięwzięcia" - podano w strategii.

PKO BP w swojej strategii do 2027 roku zapowiada ponadto dalszy rozwój na europejskim rynku. Obecnie grupa kapitałowa - poza Polską - jest obecna w Niemczech, Czechach, Słowacji oraz w Ukrainie. Zgodnie z założeniami strategii bank planuje wejść do kolejnych dziewięciu państw Europy.

PKO BP to największy w Polsce uniwersalny bank. Wartość jego aktywów wynosi 507,3 mld zł. Skarb Państwa ma 29,43 proc. akcji banku. W pierwszej połowie roku zysk netto banku wyniósł 4 mld 395 mln zł.

Dołącz do dyskusji: PKO BP pojawi się w kolejnych krajach. Ilu klientów chce pozyskać?

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl