Polscy szefowie cenią kreatywność i otwartość, ale nie myślenie globalne
Złożoność procesów biznesowych jest dzisiaj podstawowym wyzwaniem stojącym przed wszystkimi dyrektorami generalnymi i prezesami, wynika z czwartej edycji raportu CEO Study przedstawionego w środę przez IBM.
Wynika z niego, że światowi menedżerowie cenią przede wszystkim kreatywność i uczciwość a polscy - kreatywność i otwartość.
"Wychodzimy z kryzysu światowego i stawiamy czoła nowej sytuacji, dlatego powinniśmy docenić fakt, że CEO uważają kreatywność za najważniejszą kompetencję przywódczą, w której widzą szansę dla swoich firm. Patrząc wstecz dochodzimy do wniosku, że jest to spójne z poprzednimi wnioskami badania CEO Study IBM - największym wyzwaniem dla przedsiębiorstw od dzisiaj będzie wykorzystanie złożoności rynku i szybkości z jaką porusza się świat, który operuje niczym masywny i wzajemnie połączony system" - powiedziała dyrektor ds. strategii i transformacji działu doradztwa biznesowego IBM Polska Monika Remiszewska na konferencji prasowej.
W badaniu przeprowadzonym przez IBM udział wzięło ponad 1500 prezesów z 33 krajów oraz 60 branż na całym świecie. W badaniu udział wzięli również prezesi polskich spółek reprezentujących pięć branż: finanse, przemysł lotniczy, publiczny, farmaceutyczny i FMCG.
Z badania wynika, że polscy prezesi nieco inaczej postrzegają cechy, które powinny charakteryzować przywódców firm, niż ich koledzy z firm zagranicznych.
Na kreatywność wskazało 60% ankietowanych w badaniu globalnym i 100% szefów polskich firm. Uczciwość to cecha wskazana przez 52% ankietowanych na świecie i 33% w Polsce. Na trzecim miejscu światowego rankingu znalazło się "myślenie w skali globalnej", na które nie wskazał ani jeden z polskich prezesów.
Polacy stawiają natomiast na otwartość (67%) oraz zaangażowanie (50%).
Różnicę w nastawieniu polskich i globalnych szefów można wyjaśnić innym otoczeniem w którym działają. Podczas gdy globalne badanie wskazuje, że dyrektorzy generalni wskazują czynniki rynkowe (56%), technologie (39%) oraz czynniki makroekonomiczne (38%), jako te, które najbardziej wpływają na ich działalność, to Polacy wybrali sprawy regulacyjne (aż 38% wskazań, wobec 18% wskazań dla makroekonomii). Może to oznaczać, że polskie firmy muszą działać w skomplikowanym i niekorzystnym otoczeniu regulacyjnym oraz, że źle oceniają regulatorów rynku.
Zarówno polskie, jak i globalne wyniki badania wskazują, że głównym celem szefów firm w najbliższych 5 latach będzie zbliżenie się do klientów.
Dołącz do dyskusji: Polscy szefowie cenią kreatywność i otwartość, ale nie myślenie globalne