SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Najwięksi reklamodawcy jeszcze mocniej zaciskają pasa i zmniejszają wydatki na reklamę

Międzynarodowe koncerny, które wydają na reklamę miliardy dolarów, twierdzą, że zmniejszą wydatki bardziej niż to planowały z powodu pandemii koronawirusa. Globalne budżety reklamowe mają spaść nawet o 31 proc. w tym roku. Aż 52 proc. firm chce wstrzymać się z takimi kosztami przez minimum pół roku.

Fot. PixabayFot. Pixabay

W kwietniu aż 89 proc. międzynarodowych firm wstrzymało kampanie reklamowe (w marcu było ich 81 proc). Z kolei 52 proc. przedsiębiorstw stwierdziło, że nie będzie wydawało pieniędzy na reklamę przez minimum sześć miesięcy. W marcu deklarowało tak zaledwie 19 proc. firm - wynika z badania, które przeprowadziła Światowa Federacja Reklamodawców (ang. World Federation of Advertisers, WFA) wśród największych graczy na rynku.

Co prawda ponad dwukrotnie wzrosła od marca liczba firm, które prowadzą kampanie będące reakcją na kryzys (68 proc. w kwietniu w stosunku do 32 proc. w poprzednim miesiącu), jednak według analityków ta rosnąca aktywność nie zrekompensuje głębokich cięć w innych kampaniach.

WFA przewiduje, że globalne budżety reklamowe spadną o 36 proc. w pierwszej połowie roku i 31 proc. w całym 2020 r. Światowa Federacja Reklamodawców przebadała 38 firm z 17 różnych branż, których łączne wydatki na reklamę wynoszą 46 mld dolarów. Jak deklarują reklamodawcy, cięcia będą dotyczyły wszystkich kanałów medialnych.

Największe cięcia będą w eventach

Chociaż 62 proc. respondentów uważa, że firmy powinny unikać przerywania komunikacji (tzw. "going dark") w czasie kryzysu, deklarują oni znaczne ograniczenie kosztów reklamy. Należy oczekiwać, że w pierwszej połowie roku wydatki na reklamę telewizyjną spadną na całym świecie o 33 proc., na reklamę zewnętrzną o 49 proc., a w prasie o 37 proc. Największe cięcia będą w eventach - spadek o 56 proc. Z kolei wydatki na reklamy radiowe będą niższe o 25 proc., w punktach sprzedaży o 23 proc.

Spadki wydatków na technologie cyfrowe są znacznie mniej dramatyczne. Tylko 7 proc. mniej firmy wydadzą na filmy online, a cięcie wydatków na banery w internecie (display online ad) wyniesie 14 proc. Oszczędności dotkną też influencerów, bo wydatki na lokowanie produktów spadną o 22 proc.

Aż 92 proc. badanych uważa, że kryzys będzie miał długoterminowy wpływ na sposób ich działania, a 84 proc. twierdzi, że był dla nich  okazją do przemyślenia strategii marketingowej. Taki sam odsetek respondentów przyznaje, że kryzys przyspieszył ich transformację cyfrową.

Światowa Federacja Reklamodawców z siedzibą w Brukseli (Belgia) to międzynarodowe stowarzyszenie reklamodawców, w którego skład wchodzi 85 spośród 500 największych firm na świecie oraz stowarzyszenia branżowe z 60 krajów. Członkami stowarzyszenia są takie firmy, jak: McDonald's, Procter & Gamble, Unilever, Diageo, eBay, Mars, Nike, Volkswagen, Tesco, Coca Cola Company, Volvo, Chanel i Coty.

Dołącz do dyskusji: Najwięksi reklamodawcy jeszcze mocniej zaciskają pasa i zmniejszają wydatki na reklamę

4 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Sonia
Co na to Reporterzy bez granic, RPO, KE, RE, HFPC, KW? Można tak sobie ograniczać reklamy? A jeśli cięcia dotkną również postępowo demokratyczne media?
odpowiedź
User
rezystor
@Sonia: państwowe molochy dalej transferują środki do "swojaków", więc Ty jesteś spokojna
odpowiedź
User
Ariadna
Jestem całkowicie za a nawet przeciw.
W odpowiedzi na brak reklam, konsumenci przestaną kupować produkty tych firm.
Bez chipsów czy wody z cukrem można się obejść. A nawet powinno!
odpowiedź