Giganci telewizyjni słabną. Kanały tematyczne coraz silniejsze
W I półroczu br. udział w rynku czterech największych kanałów spadł poniżej 45 proc. - Fragmentaryzacja rynku postępuje od lat . Oferta kanałów tematycznych jest coraz większa i lepsza - mówi Piotr Bieńko, szef Codemedia. Liderem oglądalności pozostała TVP1, najwięcej straciła TVP2, a najmniej - Polsat.
Średni udział TVP1 w rynku w I półroczu br. wyniósł 12,58 proc. po spadku o 4,62 proc. Mimo tego telewizyjnej Jedynce udało się obronić pozycję lidera. Zdecydowanie więcej straciła TVP2, której udział zmalał o 9,51 proc. do 9,13 proc. Dalej jednak zajmowała czwarte miejsce w rynku.
Piotr Bieńko, prezes domu mediowego Codemedia, przyznaje, że spadki udziałów Jedynki i Dwójki wynikają m.in. z tego, że w 2014 roku transmitowały one dwie duże imprezy sportowe. W lutym ub.r. na ich antenach można było oglądać zimowe igrzyska olimpijskie w Soczi, zaś w czerwcu ub.r - Mistrzostwa Świata w piłce nożnej w Brazylii. W tym roku podobnych zawodów nie było.
Drugie miejsce w zestawieniu oglądalności w okresie od stycznia do czerwca br. należało do Polsatu ze średnim wynikiem 11,68 proc. Jego udział spadł tylko o 0,76 proc. Natomiast TVN znalazł się oczko niżej, notując spadek udziału aż o 8,09 proc. do 10,79 proc.
TVN w wiosennej ramówce umieścił aż siedem nowych formatów, w tym seriale „Nie rób scen”, „Mąż czy nie mąż”, oraz rozrywkowe pozycje „Mali Giganci” „Mamy Cię” czy „Piekielny hotel”. - Wielu z nich dobrze nie poszło - mówi Bieńko. Polsat wprowadził tylko dwie nowości: „Celebrity Splash!” i „Słoiki” - Polsat podszedł bardziej konserwatywnie, postawił na sprawdzone rzeczy i mu się udało - dodaje.
Piotr Bieńko podkreśla, że wszystkie stacje mają problemy z ramówką, bo na rynku brakuje nowych formatów telewizyjnych. - Na to nakłada się postępująca od lat fragmentaryzacja rynku. Oferta kanałów tematycznych jest coraz większa i lepsza - mówi szef Codemedia.
Łączny udział czterech głównych stacji w I półroczu br. wyniósł 44,18 proc., podczas gdy rok wcześniej wynosił 46,79 proc. Zdaniem Bieńko, w dalszych okresach fragmentaryzacja dalej będzie postępować, ale już z mniejszą dynamiką.
Spośród pozostałych stacji będących w top 10 I półrocza tego roku tylko jedna zanotowała spadek - było to będące na piątym miejscu TVN7, którego udział zmalał o 1,17 proc. do 3,37 proc. Udział TVN24 (2,98 proc.) pozostał bez zmian, wynik Puls 2 poszedł do góry o 13,57 proc., zaś TVP Info i TV4 zanotowały wzrosty bliskie 20 proc.
Wirtualnemedia.pl |
Wszyscy 4+ |
|||
I półrocze 2014 |
I półrocze 2015 |
|||
Stacja |
AMR |
SHR % |
AMR |
SHR % |
TVP1 |
860712 |
13,19% |
840248 |
12,58% |
Polsat |
768114 |
11,77% |
780227 |
11,68% |
TVN |
765831 |
11,74% |
720516 |
10,79% |
TVP2 |
658625 |
10,09% |
610022 |
9,13% |
TVN7 |
222739 |
3,41% |
225389 |
3,37% |
TVP Info |
178031 |
2,73% |
218244 |
3,27% |
TV Puls |
201641 |
3,09% |
209077 |
3,13% |
TV4 |
168165 |
2,58% |
206441 |
3,09% |
TVN24 |
194611 |
2,98% |
199395 |
2,98% |
Puls 2 |
91570 |
1,40% |
106153 |
1,59% |
Pod względem cennikowych wydatków reklamowych liderem w I półroczu br. była firma farmaceutyczna Aflofarm, która na reklamę w telewizji wydała aż 756,8 mln zł, czyli aż o połowę więcej niż rok wcześniej. Był to największy wzrost w zestawieniu top 10 reklamodawców.
Na drugiej pozycji znalazł się Unilever z wydatkami na poziomie 278,1 mln zł, po wzroście o 43,74 proc. Trzeci był koncern Nestle, który na reklamę w telewizji przeznaczył 271,2 mln zł (wzrost o 10,01 proc.).
Łączne wydatki reklamowe w telewizji wzrosły z 10,68 mld zł w pierwszych sześciu miesiącach ub.r. do 11,11 mld zł w analogicznym okresie br.
WIRTUALNEMEDIA.PL |
Wydatki |
|
Firma |
I półrocze 2014 |
I półrocze 2015 |
AFLOFARM |
505796455 |
756802012 |
UNILEVER |
193438638 |
278054254 |
NESTLE |
246523829 |
271189048 |
ORANGE SA |
258484221 |
214828978 |
P4 |
177514686 |
184763390 |
POLKOMTEL SA |
125859145 |
168852556 |
LIDL POLSKA SKLEPY SPOZYWCZE |
145809271 |
166681738 |
PEPSICO |
160063116 |
162162161 |
US PHARMACIA INC. |
183167592 |
155404316 |
PROCTER & GAMBLE |
237412151 |
151209932 |
Dołącz do dyskusji: Giganci telewizyjni słabną. Kanały tematyczne coraz silniejsze
Co mam oglądać na Polsacie - jak przez 5-6h popołudniu lecą kolejno 5 paradokumentów, którymi wręcz wymiotuje, te programy to naprawdę dla odmóżdżonych nie mających własnych problemów, a tak to same powtórki.
TVN pozostają jedynie FAKTY to ok, ale reszta równie kiczowata jak na TVP i Polsacie - w sumie TVN oceniam najgorzej, bo nie mają nic do zaproponowania poza Faktami, a kiedyś byli liderem - te ich seriale i paradokumenty dla mnie kompletnie nietrafione.
A co oglądam? A no BBC Earth, Planete+, Canal+Discovery, wybiórczno TVN24 i Polsat News no i sporo sportu na Canal+.....