Farmacja, sklepy i FMCG z większymi wydatkami reklamowymi, w dół telekomy (raport)
W I kwartale br. koncerny farmaceutyczne cennikowo wydały na reklamę 8,7 proc. więcej niż przed rokiem, a firmy z sektora handlowego - aż o 29,7 proc. więcej. Za to o 16,6 proc. zmalały wydatki firm telekomunikacyjnych.
Z danych Kantar Media opracowanych przez Wirtualnemedia.pl wynika, że w I kwartale br. najważniejszym sektorem dla rynku reklamowego pozostała farmacja. Producenci leków i farmaceutyków i leków cennikowo przeznaczyli na reklamę (bez internetu) ponad miliard złotych, o 8,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Według analityków domu mediowego Equinox Polska pokazuje to opłacalność ekonomiczną wydatków reklamowych i ich pozytywny wpływ na przychody ze sprzedaży i generowane marże.
Przy czym zdecydowanie największy reklamodawca z branży farmaceutycznej - Aflofarm Polska - obniżył swój cennikowy budżet o 17,6 proc. - z 275,7 do 227,3 mln zł. Jednak i tak Alfofarm wydał trzy razy więcej niż kolejny pod tym względem USP Zdrowie.
Cennikowe inwestycje reklamowe producentów żywności wzrosły w skali roku o 3 proc., czyli równo z dynamiką całego rynku reklamowego. Największym marketerem z tego sektora było Ferrero Polska, którego budżet zwiększył się aż o 68 proc. - z 51,9 do 87,1 mln zł. Na kolejnych miejscach znalazły się Nestle Polska z budżetem wynoszącym 74,6 mln zł (wzrost o 12 proc.) i Unilever Polska z 53,7 mln zł (wzrost o 2 proc.).
>>> Polska reklama zmaleje w 2013 r. o 4-5 proc., telewizja straci 8-10 proc.
Z kolei reklamodawcy z sektora handlowego zwiększyli swoje wydatki aż o 29,7 proc. Na pierwsze miejsce wskoczył Lidl Polska, którego inwestycje wzrosły w skali rok aż o 70 proc. - do 87,5 mln zł. Natomiast budżet Metro Group (właściciela sieci hipermarketów Real, Media Markt i Saturn oraz sieci hurtowni Metro & Makro Cash and Carry) zwiększył się o 18 proc. - do 81,2 mln zł. Jak dodają analitycy Equinox Polska, rekordowo mocno wzrosły inwestycje reklamowe OBI (o prawie tysiąc proc.) oraz Neonetu (o 325 proc.).
Kilkunastoprocentowe wzrosty wydatków reklamowych zanotowali producenci artykułów użytku domowego (15,8 proc.), komputerów i sprzętu audio/video (15,7 proc.) oraz mebli, dekoracji i sprzętów domowych (10,1 proc.).
>>> Reklama internetowa na plusie, kryzys w mediach tradycyjnych (opinie)
Za to firmy z branży telekomunikacyjnej ograniczyły swoje cennikowe wydatki reklamowe o 16,6 proc. Z tego sektora największe budżety marketingowe miała T-Mobile Polska, przed P4 (operatorem Play), PTK Centertel (operatorem Orange) i Polkomtelem (zobacz szczegółowe dane).
Podobny spadek wydatków reklamowych (dokładnie 16,4 proc.) zanotowali producenci odzieży, natomiast koncerny motoryzacyjne ograniczyły swoje budżety o 8,2 proc.
Cennikowe wydatki reklamowe (bez internetu, dane Kantar Media) | ||||||
Branża | I kwartał 2013 (zł) | I kwartał 2012 | zmiana r/r (%) | udział w rynku r/r (pkt %) | ||
wydatki (zł) | Udział (%) | wydatki (zł) | Udział (%) | |||
Produkty farmaceutyczne, leki | 1 012 810 061 | 18,1 | 931 987 887 | 17,2 | 8,7 | 0,9 |
Żywność | 708 275 181 | 12,7 | 687 725 973 | 12,7 | 3,0 | 0 |
Handel | 614 941 512 | 11 | 474 209 492 | 8,8 | 29,7 | 2,2 |
Telekomunikacja | 546 818 354 | 9,8 | 655 923 612 | 12,1 | -16,6 | -2,3 |
Finanse | 422 818 152 | 7,6 | 392 184 542 | 7,2 | 7,8 | 0,4 |
Media, książki, CD I DVD | 390 064 151 | 7 | 374 559 914 | 6,9 | 4,1 | 0,1 |
Higiena i pielęgnacja | 385 322 277 | 6,9 | 404 433 756 | 7,5 | -4,7 | 0,6 |
Motoryzacja | 354 720 847 | 6,3 | 386 498 498 | 7,1 | -8,2 | 0,8 |
Pozostałe | 348 761 403 | 6,2 | 329 832 348 | 6,1 | 5,7 | 0,1 |
Napoje i alkohol | 161 786 857 | 2,9 | 157 898 126 | 2,9 | 2,5 | 0 |
Czas wolny | 157 209 285 | 2,8 | 152 090 722 | 2,8 | 3,4 | 0 |
Produkty do użytku domowego | 126 074 354 | 2,3 | 108 904 650 | 2 | 15,8 | 0,3 |
Podróże i turystyka, hotele i restauracje | 120 915 330 | 2,2 | 116 808 298 | 2,2 | 3,5 | 0 |
Odzież i dodatki | 98 737 998 | 1,8 | 118 134 475 | 2,2 | -16,4 | -0,4 |
Sprzęty domowe, meble, dekoracje | 85 629 044 | 1,5 | 77 760 344 | 1,4 | 10,1 | 0,1 |
Komputery i audio video | 55 542 654 | 1 | 48 021 854 | 0,9 | 15,7 | 0,1 |
Poza klasyfikacją | 1 056 757 | 0 | 2 080 819 | 0 | -49,2 | 0 |
Razem | 5 591 484 217 | - | 5 419 055 310 | - | 3,18 | - |
Zestawienie nie obejmuje internetu, w którym nie ma jeszcze danych z I kwartału br. Natomiast według badania IAB AdEx w całym ub.r. na reklamę internetową faktycznie przeznaczono 2,2 mld zł, a największe udziały w tym rynku miały branża finansowa i motoryzacyjna - po 14 proc., oraz sektor handlowy - 11 proc. (zobacz szczegóły).
Dołącz do dyskusji: Farmacja, sklepy i FMCG z większymi wydatkami reklamowymi, w dół telekomy (raport)