Cleo na Eurowizji pokazała, że Polacy potrafią się bawić (opinie)
Występ Cleo podczas Eurowizji wpisywał się w konwencję konkursu. Nie powinniśmy się wstydzić ani akcentów erotycznych ani folklorystycznych, wręcz przeciwnie - udowodniliśmy, że Polacy potrafią się bawić, co i tak nie będzie mieć wielkiego wpływu na wizerunek naszego kraju - oceniają eksperci.
Gdyby w konkursie Eurowizji liczyły się w większym stopniu głosy widzów niż jurorów, Donatan i Cleo z piosenka „My Słowianie” zajęliby wysoką lokatę. Jednak osiągnięte przez nich 14. miejsce i tak jest jednym z lepszych wyników Polski w historii Eurowizji.
>>> Finał Eurowizji zdeklasował konkurencję. Najwyższa widownia od lat
Czy jednak z naszego występu należy się cieszyć, czy wręcz powinniśmy się go wstydzić? Ludowe stroje, warkocze, praczki na scenie zostały przez publiczność europejską potraktowane jako dobry żart i zabawę konwencją, czy utwierdziły przekonanie, że jesteśmy krajem bardzo konserwatywnym, hołdującym stereotypy?
Pytani przez Wirtualnemedia.pl eksperci twierdzą, że na pewno nasz występ i piosenka nie popsuje wizerunku Polski i Polaków. Wręcz przeciwnie, może go nawet lekko poprawić. Zaznaczają jednak, że do Eurowizji trzeba podchodzić z dystansem i pamiętać, że cały konkurs jest tylko telewizyjnym show i tak należy go traktować.
Stanisław Trzciński, współwłaściciel agencji marketingu muzycznego STX Jamboree, wspomina Eurowizję z 1997 roku, kiedy w Dublinie towarzyszył Annie Marii Jopek: - To był jeszcze zupełnie inny konkurs. Zmienił się, występujący na nim artyści się zmienili, my wysłaliśmy artystów całkiem pasujących do tego konkursu - mówi.
Anna Proszowska-Sala, prezes agencji Citybell Consulting, posiadająca wykształcenie muzyczne, o poziomie samej Eurowizji mówi bez ogródek: - To konkurs, w którym są prezentowane chyba najgorsze i najbardziej tandetne piosenki z każdego kraju i nie ma to najmniejszego dla nikogo znaczenia - podsumowuje. Jej zdaniem nic co dzieje się podczas tego konkursu nie wpływa w najmniejszy sposób na wizerunek któregokolwiek z krajów.
Podobnego zdania jest Ryszard Solski, prezes Solski Burson-Marsteller, który twierdzi, że występ naszych reprezentantów nie ma żadnego znaczenia dla wizerunku naszego kraju. - Na wizerunek ten pracuje się latami i znacznie ważniejsze dla jego kształtu są wrażenia turystów z pobytu w naszym kraju czy zachowanie Polaków zagranicą - zaznacza.
Trzciński twierdzi jednak, że każde działanie artystyczne zauważone poza granicami kraju promuje Polskę.
- Wizerunek Polski, moim zdaniem, zyskał. Europejczycy nabrali przekonania, że to właśnie do Polski powinni udać się w poszukiwaniu wybranki, oraz na wieczór kawalerski - uważa natomiast Sebastian Hejnowski, prezes MSL Group.
Wtóruje mu Jacek Domański z agencji DSK: - Piosenka została zauważona, nagrodzona dość dobrymi ocenami publiczności. W tym zakresie należy to uznać za sukces, który wpłynie na lepsze postrzeganie Polaków jako narodu, który ma do siebie dystans, poczucie humoru i umie się bawić - ocenia.
To, co cała Europa mogła oglądać na ekranach swoich telewizorów to jedno. Nieco inny obraz mogli sobie stworzyć jednak internauci, gdyż to tam toczyły się dyskusja, w której aktywnie uczestniczył Donatan. - Mogły one w niektórych obserwatorach utwierdzić obraz Polaków jako osób nieszanujących innych, zawistnych i nietolerancyjnych - zauważa Barbara Labudda, prezes Synerime.
ZOBACZ WSZYSTKIE OPINIE NA DRUGIEJ STRONIE ARTYKUŁU
Dołącz do dyskusji: Cleo na Eurowizji pokazała, że Polacy potrafią się bawić (opinie)
Ale jeśli Polacy robią z tego bogoojczyźnianą batalię, prawie współczesną Bitwę Wiedeńską, a politycy napędzają tym akcję propagandową w swojej kampanii wyborczej - to jednak stawia Polaków w dziwnym świetle. Wychodzimy na zwyczajnych prymitywów!
Czy prezydent Komorowski wypowiadał się już w orędziu na temat Eurowizji?
Pomijając już ton samej "eksperckiej" wypowiedzi, która zakłada, że tak jest ("nabrali przekonania"). Jakieś badania na potwierdzenie, czy to tzw. chciejstwo?