136 mln zł na reklamę outdoorową w III kw.
W III kwartale br. wartość reklamy zewnętrznej w Polsce wyniosła 135,9 mln zł. To o 1 proc. więcej niż rok wcześniej.
Z danych Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej wynika, że w 135,9 mln zł przeznaczonych w III kw. br. przez firmy w Polsce na reklamę out of home 21,2 proc. stanowią wydatki sektora sprzedaży, 16 proc. – branży rozrywki i kultury, 13,8 proc. – segmentu telekomunikacyjnego, a 11,7 proc. – sektora żywności. Zdecydowanie najwięcej na reklamę outdoorową przeznaczyły sieci handlowe, hipermarkety i galerie (18,4 proc. całościowej wartości branży out of home) oraz operatorzy i producenci telefonii komórkowej (12,5 proc.).
Ogółem 1-procentowy w skali roku wzrost wartości polskiej reklamy zewnętrznej, który nastąpił w III kwartale br., oznacza przełamanie tendencji spadkowej z I półrocza, kiedy sprzedaż outdooru była o 5,43 proc. mniejsza niż rok wcześniej (więcej na ten temat). Izba Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej wierzy, że w całym bieżącym roku branża „wyjdzie na plus” w porównaniu z 2009 rokiem.
– Nie bez wpływu na ostateczny wynik sprzedaży będą mieć kampanie związane z wyborami samorządowymi, wykorzystujące powierzchnie ekspozycyjne dla akcji lokalnych, tzn. promujących poszczególnych kandydatów na radnych, prezydentów miast, burmisztrzów i wójtów – opisuje Lech Kaczoń, prezes IGRZ. – Nie należy się jednak spodziewać wpływów porównywalnych do poprzednich wyborów samorządowych – zaznacza. Zdaniem Kaczonia drugim istotnym czynnikiem dla wielkości sprzedaży polskiego outdooru w IV kwartale br. będzie wielkość promocji przedświątecznych, na które w poprzednich dwóch latach – w efekcie spowolnienia gospodarczego – wydawano mniej niż wcześniej.
WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY REKLAMY ZEWNĘTRZNEJ W POLSCE W 2010 r. | |||
kategorie | wielkość sprzedaży w zł | ||
I kwartał | II kwartał | III kwartał | |
Sieci handlowe/hipermarkety/galerie | 22 710 639 | 23 505 454 | 25 057 943 |
Pozostałe z sektora Sprzedaż | 2 692 745 | 4 705 843 | 3 733 285 |
Piwo | 3 068 075 | 8 051 129 | 4 974 076 |
Napoje | 3 264 104 | 9 801 651 | 5 317 026 |
Pozostałe z sektora Żywność | 6 038 972 | 11 327 259 | 5 649 357 |
Filmy kinowe | 2 895 870 | 2 749 654 | 2 491 281 |
Stacje TV | 4 766 670 | 1 706 374 | 4 259 512 |
Stacje radiowe | 284 249 | 949 935 | 713 715 |
Magazyny | 1 250 385 | 579 913 | 1 030 468 |
Gazety codzienne | 1 588 745 | 2 058 207 | 2 485 766 |
Edukacja | 847 311 | 2 117 603 | 3 021 554 |
Pozostałe z sektora Rozrywka, Kultura | 4 560 954 | 6 628 378 | 7 680 601 |
Internet | 251 064 | 1 098 512 | 735 519 |
Systemy telefonii komórkowej | 18 215 900 | 21 551 677 | 16 970 723 |
Telefonia stacjonarna | 1 899 819 | 1 795 819 | 521 320 |
Pozostałe z sektora Telekomunikacja | 402 877 | 1 593 981 | 496 808 |
ŚRODKI OSOBISTEJ PIELĘGNACJI CIAŁA | 3 816 949 | 9 380 329 | 5 040 277 |
PRODUKTY ZDROWOTNE/LEKI | 2 237 573 | 1 741 725 | 995 269 |
Samochody | 6 534 410 | 9 427 188 | 3 501 706 |
Oleje/Paliwa | 2 244 | 965 972 | 690 394 |
Stacje benzynowe | 202 335 | 87 781 | 71 154 |
Transport | 352 382 | 1 332 322 | 986 341 |
Pozostałe z sektora Motoryzacja/ Transport | 219 853 | 608 956 | 412 705 |
Banki | 1 671 077 | 4 681 112 | 1 085 778 |
Ubezpieczenia | 1 210 383 | 1 722 739 | 258 729 |
Pozostałe z sektora Finanse/ Marketing | 1 569 807 | 2 921 367 | 3 569 222 |
Proszki do prania | 355 230 | 1 030 034 | 1 197 807 |
Pozostałe z sektora Domowe środki czystości | 787 150 | 223 258 | 676 029 |
Akcje społeczne non-profit | 2 205 540 | 4 247 879 | 3 838 427 |
Pozstałe z sektora Bezpłatne i autopromocja | 129 374 | 351 412 | 204 153 |
AGD/RTV | 2 328 637 | 2 385 086 | 3 001 568 |
Pozostałe z sektora Wyposażenie domu i biura | 2 419 905 | 1 973 336 | 2 302 913 |
Biura podróży | 1 294 808 | 1 341 895 | 667 207 |
Usługi medyczne | 249 549 | 625 568 | 496 323 |
Pozostałe z sektora Usługi | 5 892 098 | 2 344 301 | 2 309 262 |
BUDOWNICTWO | 3 277 852 | 4 405 256 | 5 369 334 |
PRODUKTY DLA DZIECI | 1 682 | 256 992 | 185 450 |
ODZIEŻ/OBUWIE | 4 985 028 | 10 143 633 | 3 891 772 |
PRODUKTY DLA ZWIERZĄT | 27 000 | 67 250 | 117 336 |
PRZEMYSŁ | 457 070 | 1 361 135 | 524 805 |
ROLNICTWO/OGRODNICTWO | 4 290 | 245 576 | 1 990 |
KAMPANIE POLITYCZNE | 10 921 | 2 562 814 | 72 694 |
NIEOKREŚLONY SEKTOR | 4 805 745 | 8 118 001 | 9 292 376 |
ŁĄCZNIE | 121 787 271 | 174 774 304 | 135 899 973 |
Na reklamę tranzytową, którą oferują w Polsce tylko trzy firmy: AMS, Business Consulting i CAM Media, wydano w III kwartale 3,47 mln zł, czyli o 32,1 proc. mniej niż rok wcześniej. Udział tego segmentu w ogólnej sprzedaży outdooru maleje z roku na rok: w od czerwca do września br. osiągnął wartość 2,56 proc., podczas gdy rok wcześniej wynosił 3,8 proc., a dwa lata wcześniej – 6,8 proc.
WIELKOŚĆ SPRZEDAŻY REKLAMY TANZYTOWEJ W POLSCE W 2010 r. | |||
SEKTOR | Sprzedaż | PRODUKT | Sprzedaż |
Rozrywka/ Kultura | 24,81% (861 439 zł) | Sieci handlowe/ galerie | 22,72% (788 577 zł) |
Sprzedaż | 24,30% (843 506 zł) | Edukacja | 10,24% (355 463 zł) |
Motoryzacja/ Transport | 23,76% (824 752 zł) | Samochody | 9,80% (340 345 zł) |
Żywność | 5,08% (176 492 zł) | Transport | 8,20% (284 624 zł) |
Budownictwo | 4,83% (167 558 zł) | Stacje radiowe | 5,11% (177 500 zł) |
Raport Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej o wielkości sprzedaży reklamy out of home w Polsce został przygotowany w oparciu o dane następujących firm: AMS S.A., Cityboard Media, Clear Channel Poland, Ströer Out of home Media oraz News Outdoor Poland (tzw. „wielka piątka”) oraz BP Media (ze wszystkimi podmiotami z grupy), Business Consulting, CAM Media, Defi Poland, Gigaboard Polska, Headz Marketing Partner, Mini Media/Publiprox, Warexpo, Wadwicz (dawniej Żak).
Dołącz do dyskusji: 136 mln zł na reklamę outdoorową w III kw.