SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Rosyjskie trolle polują w internecie na polskie marki. Francuskie brandy zostające w Rosji zbierają w internecie cięgi

W przestrzeni polskich social media i internetu działają grupy szerzące prorosyjską dezinformację, których celem jest atakowanie głównie polskich marek producenckich - wynika z analizy Instytutu Badań Internetu i Mediów Społecznościowych na zlecenie Wirtualnemedia.pl. Jednocześnie marki Leroy Merlin, Auchan, Decathlon - decydujące się wciąż prowadzić biznes w Rosji, mierzą się w ostatnich dniach z silną krytyką w mediach społecznościowych, w przeciwieństwie do np. Burger Kinga, wycofującego się z kraju okupującego Ukrainę.

Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych wykonał dla Wirtualnemedia.pl analizę wypowiedzi i natężenia n w dyskusji internautów w sieci, na temat czterech marek - Leroy Merlin, Auchan, Decathlon i Burger King. Trzy pierwsze mimo presji społecznej nie wycofują się z Rosji, która prowadzi wojnę w Ukrainie, ostatnia pod naporem krytyki zawiesiła działalność w Federacji Rosyjskiej. Badanie objęło okres od 1 do 16 marca tego roku.  

Zobacz: HGTV i Krzysztof Miruć zawieszają współpracę reklamową z Leroy Merlin

Sentyment negatywny do marek zostających w Rosji

W analizowanym okresie widoczny był duży wzrost sentymentu negatywnego w stosunku do marek, które pozostały w Rosji - wskazują analitycy Instytutu Badań Internetu i Mediów Społecznościowych.

W toku badania dynamika wzmianek wykazała tendencję opadającą, nie mniej negatywny sentyment utrzymuje się na wysokim poziomie. Konsumencki bojkot, postulowany w przestrzeni social media, obciąża firmy wizerunkowo i będą one miały problem z prowadzeniem komunikacji w krótkim i średnim okresie - wskazano w raporcie.

Zobacz: Dlaczego francuskie firmy nie wycofują się z Rosji? "Business is business"

Największy negatywny sentyment dyskusji w internecie notuje Leroy Merlin, otwarcie deklarujący nie tylko kontynuowanie "business as usual", ale nawet natężenie inwestycji i dostaw do kraju atakującego Ukrainę. Szczyt krytyki w ostatnich dniach przypadł na 10 marca. Około 16 marca najwięcej "cięgów" zbiera w internecie Auchan, nieco mniej Leroy Merlin i Decathlon.

Odmienna sytuacja ma miejsce w przypadku firm, które wycofują się z Rosji - sentyment wobec nich jest jednoznacznie pozytywny. Widać to na poniższym wykresie z Burger Kingiem - komentarze pozytywne prawie dwukrotnie przekraczają liczbę negatywnych.

Wyzwaniem dla firm, które pozostały w Rosji, jest skuteczny hate management, jaki jest kierowany w ich stronę. W przestrzeni marketingu należy mieć na uwadze, że celebryci lub influencerzy współpracujący z firmami obecnymi na rosyjskim rynku, z wysokim prawdopodobieństwem mogą się także spotkać z hejtem ze strony bojkotujących konsumentów - ostrzega w raporcie dla Wirtualnemedia.pl Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych.

Zobacz: Leroy Merlin wydał oświadczenie antywojenne, w którym nie pada słowo „Rosja”. „Katastrofa komunikacyjna”

Rozkład nastrojów pozytywnych i negatywnych wobec marki Auchan wygląda tak, że liczba ocen negatywnych przebijała pozytywne w pierwszych dniach inwazji zbrojnej na Ukrainie.

W przypadku marki Decathlon, występują największy rozdźwięk nastrojów internautów. W początkowej fazie wojny w Ukrainie na markę spadło więcej krytyki - ponad 2,5 tysiąca negatywnych komentarzy wobec mniej niż 2 tys. pozytywnych. 

 

Gorące dyskusje internauci toczą wokół marki Leroy Merlin - natężenie negatywnych ocen rosło najpierw między siódmym a dziesiątym marca, by na kolejne dni opaść i mocno pikować od 13 marca.

 

Niebezpieczeństwa dezinformacji - atak na polskie firmy

Instytut Badań Internetu i Mediów Społecznościowych w analizie dla Wirtualnemedia.pl przestrzega, że w najbliższych dniach Istnieje duże ryzyko ataku dezinformacyjnego zorganizowanych grup roboczych na firmy, które wycofały się z Rosji.

Innym niebezpieczeństwem są grupy szerzące prorosyjską dezinformację, których celem jest atakowanie głównie polskich marek producenckich - działają już aktywnie w polskich socal mediach i internecie.

IBIiMS wylicza, że ataki na polskie firmy będą miały charakter punktowy, objawiający się poprzez m.in : prezentacje ich produktów jako nadal dostępnych w rosyjskiej sprzedaży; emisje w sieci różnych prowokacji w punktach sklepów; dezinformacje o działalności firm na terenie Federacji Rosyjskiej; ataki na sentyment w formie anomalii dyskusji i próba zmiany postrzegania firm, które się wycofały.

Zobacz: Nestle i Winiary blokują dodawanie komentarzy w social mediach. "To wredne, aroganckie i obraźliwe dla odbiorców"

Kilkaset firm z zachodu dalej w Rosji

W Rosji dalej prowadzą działalność zachodnie koncerny z sektora handlowego i spożywczego: w okrojonym zakresie Nestle (właściciel takich marek jak KitKat, Princessa, Nan, Bobo Frut, Nescafe, Nałęczowianka, Winiary, Lion), Philip Morris (zawieszone tylko nowe inwestycje i wprowadzanie nowych produktów na rynek) , Auchan, Spar, Pirelli (produkty motoryzacyjne), hotele Accor i Intercontinental, gastronomiczne Papa John's, Kellogg'sMetro. Z sektora finasowego: Raiffeisen Bank, OTP Bank, City Group, Societe Generale, UniCredit, Intensa Sanpaolo Z branży mechanicznej, w Rosji działają: OTIS Worldwide, Honeywell, Mohawk Industries, Arconic. Z branży beauty: Oriflame, Kimberly-Clark, Koti, Ecco, Salvatore Ferragamo.

Dołącz do dyskusji: Rosyjskie trolle polują w internecie na polskie marki. Francuskie brandy zostające w Rosji zbierają w internecie cięgi

8 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
seba
to ruskie trole wypychają zagraniczne marki z RU.
co się stanie z takim marketem czy fabryką?
przejmie , kupi za bezcen jakiś oligarcha i sam będzie handlował, z liroja zrobi KREMLIN, z auchan PASZOŁ lub markę obranduje nazwą jaką już ma, ciemny lud to kupuje, media piszą, tutaj nawet 2 razy dziennie gdyż temat wywołuje emocje i jest komentowalny
0 0
odpowiedź
User
kremilin
aaa kupie market, fabrykę za 1 wrubla
0 0
odpowiedź
User
R
Efekty ilościowe już widać. PKO BP pokazał na TT poziom płatności kartami tego banku (pewnie tysiące tygodniowo) w sieciach które pozostały u ruskich w porównaniu z innymi. Zjazd jest niezły!
0 0
odpowiedź