Przychody ze sprzedaży nagrań muzycznych wyniosły w 2021 roku 25,9 mld dolarów
Sprzedaż nagrań muzycznych na świecie wzrosła o 18,5 proc. w 2021 roku. Głównym motorem wzrostu była rosnąca popularność płatnych serwisów streamingowych, na koniec ub.r. z płatnych kont korzystało tam 523 mln użytkowników na całym świecie - wynika z raportu IFPI o światowym rynku muzycznym.
Organizacja promująca interesy przemysłu fonograficznego na świecie IFPI opublikowała raport „Global Music Report”. Jak z niego wynika, przychody ze sprzedaży nagrań muzycznych wyniosły w 2021 roku 25,9 mld dolarów. Przychody z abonamentów w serwisach streamingowych wzrosły o 21,9 proc. do poziomu 12,3 mld dolarów. Na koniec 2021 roku z płatnych kont korzystały 523 mln użytkowników.
Ogółem przychody z serwisów streamingowych (z kont abonamentowych oraz wspieranych reklamami) odnotowały wzrost o 24,3 proc., osiągając 16,9 mld dolarów, czyli 65 proc. całkowitych światowych przychodów na rynku nagrań muzycznych.
Wzrost odnotowała także sprzedaż muzyki w innych formatach: nośników fizycznych (+16,1 proc.) i tantiem z odtwarzania muzyki (+4,0 proc.). Osiągnięcie tego wzrostu jest możliwe m.in. dzięki wysiłkom podejmowanym przez wytwórnie płytowe na rzecz szeroko pojętego środowiska muzycznego. Działając w oparciu o swoje lokalne zespoły i międzynarodową sieć profesjonalistów, inwestują w lokalnych artystów i gatunki muzyczne. Zarówno na rynkach o wysokim potencjale wzrostu w Azji, Ameryce Łacińskiej i Afryce, jak i na bardziej dojrzałym rynku europejskim czy amerykańskim, przemysł fonograficzny wspiera rozwój różnorodności lokalnych muzycznych ekosystemów.
„Na całym świecie firmy fonograficzne angażują się na poziomie lokalnym w rozwój rodzimej kultury muzycznej i nowych muzycznych ekosystemów poprzez promowanie lokalnej muzyki i stwarzanie możliwości jej dotarcia do odbiorców na całym świecie. Kolejne rynki dojrzewają i dołączają do różnorodnego, globalnie połączonego muzycznego świata, jednocześnie działając na jego rzecz” - mówiła szefowa IFPI Frances Moore.
„W konsekwencji dzisiejszy rynek muzyczny jest bardziej konkurencyjny niż kiedykolwiek wcześniej. Odbiorcy nigdy nie mieli dostępu do tak ogromnej oferty muzycznej, z której mogą korzystać na wiele różnorodnych i nowych sposobów. To stwarza także wielkie możliwości dla artystów. Ci, którzy decydują się na współpracę z wytwórnią fonograficzną, mają do dyspozycji sprawne globalne zespoły profesjonalistów, którzy mogą pomóc im w osiągnięciu twórczego i komercyjnego sukcesu oraz budowaniu długofalowej ścieżki kariery” - dodała Moore.
„Wraz z rozwojem technologii i środowiska cyfrowego pojawiają się również nowe kreatywne możliwości dzielenia się treściami muzycznymi. Od metaświata po muzykę w grach, wytwórnie płytowe zainwestowały w ludzi i technologie, aby dostarczać nowe, wysoce interaktywne doświadczenia, oferując kolejne sposoby nawiązywania przez artystów kontaktu ze swoimi fanami” - powiedziała szefowa IFPI.
Dane z innych regionów świata
W 2021 roku sprzedaż na rynku azjatyckim wzrosła o 16,1 proc. Największym rynkiem jest tu Japonia, która odnotowała wzrost o 9,3 proc. Wyłączając Japonię, region odnotował wzrost przychodów o 24,6 proc. Azja miała także istotny udział w globalnych przychodach ze sprzedaży nośników fizycznych (49,6 proc.).
Czytaj też: Do 2027 roku ubędzie 7 mln abonentów płatnej telewizji w Europie
Region Australazji odnotował wzrost o 4,1 proc. Australia (+3,4 proc.) pozostała w pierwszej dziesiątce rynków na świecie, a Nowa Zelandia odnotowała wzrost przychodów z transmisji strumieniowych, co zaowocowało wzrostem na całym rynku o 8,2 proc.
Przychody w Europie, drugim co do wielkości rynku nagraniowym na świecie, wzrosły o 15,4 proc., co stanowi gwałtowny wzrost w porównaniu ze stopą wzrostu z poprzedniego roku, wynoszącą 3,2 proc. Wszystkie największe rynki regionu odnotowały dwucyfrowy wzrost procentowy: Wielka Brytania (+13,2 proc.), Niemcy (+12,6 proc.) i Francja (+11,8 proc.).
Ameryka Łacińska odnotowała wzrost o 31,2 proc. – jeden z najwyższych wskaźników wzrostu na świecie. Streaming stanowił 85,9 proc. rynku, co stanowi jeden z najwyższych odsetek wśród wszystkich regionów.
Bliski Wschód i Afryka Północna – po raz pierwszy wyodrębnione jako osobny region w „Global Music Report” – odnotowały wzrost o 35 proc.; to najszybsze tempo wzrostu regionalnego na świecie. Streaming był szczególnie silnym motorem napędowym w regionie, z 95,3 proc. udziału w rynku.
Afryka Subsaharyjska – również wydzielona po raz pierwszy w raportach IFPI – odnotowała wzrost przychodów o 9,6 proc. w 2021 roku, głównie dzięki streamingowi. Wsparcie reklamowe było szczególnie silne w tym regionie – przychody z tego formatu wzrosły o 56,4 proc.
Rynek USA i Kanady wzrósł o 22 proc. w 2021 r., przewyższając globalną stopę wzrostu. Sam rynek amerykański wzrósł o 22,6 proc., a przychody z nagrań muzycznych w Kanadzie wzrosły o 12,6 proc.
IFPI jest organizacją promującą interesy przemysłu fonograficznego na całym świecie. Wraz z siecią swoich grup krajowych posiada ponad 8 tys. członków w ponad 70 krajach świata. IFPI operuje poprzez 70 biurami regionalnymi, grupami krajowymi i stowarzyszonymi organizacjami zbiorowego zarządzania. Misją IFPI jest promowanie wartości nagrań muzycznych, występowanie w interesie praw producentów fonograficznych i rozszerzanie komercyjnego wykorzystania muzyki na wszystkich rynkach, na których operują członkowie organizacji.
Dołącz do dyskusji: Przychody ze sprzedaży nagrań muzycznych wyniosły w 2021 roku 25,9 mld dolarów