SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Mniej reklam piwa w telewizji, więcej w kinach i radiu. Mocno w górę Perła, Żubr i Tyskie

Od stycznia do maja br. producenci piwa wydali więcej niż przed rokiem na reklamy w kinach, radiu i gazetach, głównie kosztem telewizji i magazynów. Siedmiokrotnie zwiększyły się wydatki reklamowe firmy Perła Browary Lubelskie, znaczące wzrosty zanotowały też Żubr i Tyskie.

fot. Shutterstock.com fot. Shutterstock.com

Przez pierwsze pięć miesięcy tego roku browary wydały na reklamy w mediach tradycyjnych 223,4 mln zł, czyli 4,1 proc. więcej niż rok wcześniej - wynika z danych Kantar Media przygotowanych dla Wirtualnemedia.pl (dane cennikowe netto, bez rabatów).

Ponad połowa ich budżetów trafiła do telewizji (162,8 mln zł), jednak było to 3,5 proc. mniej w skali roku. Drugim najchętniej wybieranym kanałem do promocji piwnych marek była reklama zewnętrzna, która zarobiła na reklamie tej branży 33,2 mln zł (o 4,8 proc. więcej niż rok temu). O 160,9 proc. więcej wydano na wsparcie w kinach – 20,3 mln zł.

Polskie browary w omawianym okresie więcej niż przed rokiem zainwestowały też w radiu i w gazetach. Wydatki na reklamę radiową wzrosły o 110,7 proc., do 1,22 mln zł, a w gazetach - o 101,5 proc., do 1,21 mln zł.

Stało się to kosztem reklamy w magazynach - branża piwna zredukowała nakłady w czasopismach o 9,8 proc., do 4,7 mln zł.

Cennikowe wydatki reklamowe producentów piwa (dane Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

I-V 2015

I-V 2016

zmiana proc.

Telewizja

168 684 221 zł

162 793 731 zł

-3,5

Outdoor

31 621 392 zł

33 150 886 zł

4,8

Kina

7 765 191 zł

20 259 242 zł

160,9

Magazyny

5 258 612 zł

4 742 980 zł

-9,8

Radio

577 668 zł

1 217 410 zł

110,7

Gazety

602 740 zł

1 214 363 zł

101,5

Razem

214 509 824 zł

223 378 612 zł

4,1

Największym reklamodawcą wśród producentów piwa pozostaje (mimo zmniejszeniu budżetu o 4,1 proc.) Grupa Żywiec z wydatkami w kwocie 90,5 mln zł. Drugie miejsce zajmuje Kompania Piwowarska z wydatkami wynoszącymi 73,9 mln zł (wzrost o 19,2 proc.), a trzecia lokata przypadła firmie Carsberg Polska, która przeznaczyła w tym roku na reklamy 39 mln zł (1,4 proc. mniej niż w ub.r.).

Browar Namysłów w omawianym okresie na promocje swoich marek w tradycyjnych mediach wydał 12 mln zł, czyli 26,9 proc. więcej niż rok temu. Z kolei Perła Browary Lubelskie miały spośród polskich browarów największą dynamikę wydatków na reklamę - zwiększyły je o 693 proc., z 452 tys. zł do 3,6 mln zł.

Najwięksi reklamodawcy wśród producentów piwa

(bez autopromocji, dane Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

I-V 2015

I-V 2016

zmiana proc.

GRUPA ŻYWIEC

94 382 872 zł

90 478 772 zł

-4,1

KOMPANIA PIWOWARSKA

62 010 100 zł

73 906 129 zł

19,2

CARLSBERG POLSKA

39 564 283 zł

39 023 140 zł

-1.4

BROWAR NAMYSŁÓW

9 484 615 zł

12 036 587 zł

26,9

PERŁA - BROWARY LUBELSKIE

452 340 zł

3 587 162 zł

693

Razem

214 509 824 zł

223 378 612 zł

4,1

W okresie od stycznia do maja br. najmocniej promowaną marką piwną był Żywiec (Grupa Żywiec) - reklamy tej marki warte były 38,2 mln zł, czyli 5,6 proc. więcej niż przed rokiem. Wiosną reklamowane były m.in. warianty gatunkowe tego piwa (w kampanii pod hasłem „Nie lada degustacja”) i jego wersja bezalkoholowa.

O 92,5 proc. więcej wzrosły wydatki na reklamy Żubra (Kompania Piwowarska) - do 24,6 mln zł.  Pod koniec czerwca ruszyła nowa kampania tej marki, ilustrująca żartobliwie dwuznaczne hasło „Jeśli przerwa między Żubrami to mała”.

Z kolei producent piwa Tyskie za obecność reklamową marki w tradycyjnych mediach zapłacił 22 mln zł, o 117,8 proc. więcej niż rok temu. Od kilku miesięcy trwa kampania Tyskiego pokazująca perypetie Mazura i Mecenasa, dezerterów z armii austro-węgierskiej. W obecnej odsłonie akcji są pokazywani jako najlepsi kibice piłkarscy.

Grupa Żywiec na reklamy Warki wydała w tym roku 32,8 proc. więcej niż przed rokiem (19,5 mln zł), z kolei Kompania Piwowarska zmniejszyła inwestycje we wsparcie marki Lech o 14,5 proc. (do 17,2 mln zł).

Marka Lech ostatnio była promowana w związku z Euro 2016 i Przystankiem Woodstock. Z kolei Warka była wspierana wspólną promocją z chipsami Lay's.

Najmocniej reklamowe marki piwa

(bez autopromocji, dane Kantar Media)

WIRTUALNEMEDIA.PL

I-V 2015

I-V 2016

zmiana proc.

ŻYWIEC

36 186 341 zł

38 208 574 zł

5,6

ŻUBR

12 772 898 zł

24 588 354 zł

92,5

TYSKIE

10 102 067 zł

22 006 529 zł

117,8

WARKA

14 695 138 zł

19 508 701 zł

32,8

LECH

20 081 650 zł

17 173 810 zł

-14,5

Razem

214 509 824 zł

223 378 612 zł

4,1

Dołącz do dyskusji: Mniej reklam piwa w telewizji, więcej w kinach i radiu. Mocno w górę Perła, Żubr i Tyskie

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
joker
a jakieś piwo reklamowali? ;-)
0 0
odpowiedź
User
035
Może nie na temat ale pół godziny reklam przed seansem to już istna przesada.
Jeżeli chcą puszczać reklamy to powinni widzom za to zapłacić.
Lub oglądasz przed seansem reklamy wchodzisz za darmo, płacisz za bilet to mogą najwyżej puścić 5 minut reklam przyszłych filmów wyświetlanych w kinie.
Parę razy widziałem jak ludzie n ie wytrzymywali i wychodzili z kina w trakcie reklam, nie wiem czy w kasie żądali zwrotu pieniędzy za bilet ...
0 0
odpowiedź