Malibu - case study
Malibu to globalna marka, plasująca się na 23 miejscu w sprzedaży wszystkich alkoholi na świecie. Największym rynkiem są Stany Zjednoczone, natomiast najszybciej rozwijającymi się rynkami są Niemcy, Holandia, UK, Irlandia i Polska.
CASE STUDY
Marka: Malibu
Agencja: Brainshop U-boot
Opis sytuacji:
Malibu to globalna marka,
plasująca się na 23 miejscu w sprzedaży wszystkich alkoholi na
świecie. Największym rynkiem są Stany Zjednoczone, natomiast
najszybciej rozwijającymi się rynkami są Niemcy, Holandia, UK,
Irlandia i Polska.
Polski rynek jest dla Malibu jednym z najszybciej rozwijających się
na świecie. Do tej pory Malibu postrzegane było przede wszystkim ze
słodkim gęstym likierem o kokosowym smaku pitym przede wszystkim
przez kobiety po trzydziestce na tzw. babskich spotkaniach. Bardzo
mocne było wśród konsumentów skojarzenie Malibu z mlekiem.
Wyzwanie:
Zadaniem agencji było zainicjowanie działań mających na celu
zbudowanie wizerunku Malibu jako marki premium, unisex, doskonałej
bazy koktajlowej oraz (przede wszystkim) rekrutacja nowych
konsumentów z młodszej grupy.
Dotarcie do młodszego, bardziej aktywnego konsumenta związane
jest z nowym pozycjonowaniem marki "Get Your Island On" - bardziej
aspiracyjnym, wpisującym się we współczesne trendy.
Jednym z zadań pośrednich było również poinformowanie konsumenta o
alternatywnych sposobach picia Malibu (nie tylko z mlekiem).
Realizacja
I. Platforma komunikacji
Globalna filozofia marki opiera się na takich wartościach jak
gorąca zabawa w gronie przyjaciół, tropikalny klimat imprezowej
wyspy w środku betonowej dżungli oraz unikatowy smak Malibu w
nowych zaskakujących drinkach. Na potrzeby polskiej kampanii
stworzona została platforma komunikacji "Efekt cieplarniany".
Przewodnią ideą stało się globalne ocieplenie, którego znaczenie
Brainshop U-boot postanowił zredefiniować.
II. Działania na mieście
Koncept opierał się na stworzeniu zainteresowania wokół efektu
cieplarnianego (Global Warming) i jego dowcipnej parafrazie w
czasie zimy.
Poprzez serię intrygujących działań guerillowych z tajemniczymi graficznymi wzorami staraliśmy się wywołać efekt zaniepokojenia przed nadciągającym żywiołem.
Elementy kampanii teaserowej
nocne mobilne wizualizacje
W Warszawie oraz w Krakowie - ekipa wyświętlająca wizualizacje na
budynkach w centrach miast, w okolicach klubów.
kampania vlepkowa
Kampania vlepkowa objęła
swoim zasięgiem 3 miasta, w każdym z miast zostało rozklejone po
5000 vlepek.
szablony
Akcja objęła swoim zasięgiem 3 miasta, w każdym z miast zostało
wysprayowanych 600szt. szablonów.
paper graffiti
Kampania paper graffiti w przestrzeni miejskiej objęła swoim
zasięgiem Warszawę, gdzie zostało rozklejonych 600szt. paper
graffiti.
akcje guerilla
"Akcja Obiektyw" - ekipa Efektu Cieplarnianego (ludzie w białych
kombinezonach z pomarańczowym napisem i plamami nawiązującymi do
materiałów Malibu) pojawiała się niespodziewanie w obiektywach
reporterów stacji telezwizyjnych - np. podczas prognozy pogody na
TVN nadawanej z ulicy Marszałkowskiej.
reklama wirusowa
Virale - krótkie zabawne filmy z ekipą Efektu Cieplarnianego w roli głównej krążące w internecie
III. Działania w lokalach
Impreza
Kulminacyjnym punktem kampanii repozycjonującej Malibu na polskim
rynku była utrzymana w gorącym karaibskim klimacie impreza w jednym
z warszawskich klubów. Już samo zaproszenie na imprezę - w formie
kokosa z wypaloną laserem hasłem akcji (zdjęcie) - było atrakcyjnym
gadżetem pełniącym jednocześnie funkcje trasera i generującym szum
wokół imprezy.
Oprócz artystów rozkręcających imprezę dodatkową atrakcją imprezy
była strefa chillout, a w niej solarium Malibu, egzotyczne zmywalne
tatuaże dla gości, masaże - czyli wszystko, co kojarzy się z zabawą
w gorących klimatach.
Oprócz głównej imprezy w ramach promocji w wybranych klubach pojawia się team Malibu skłądający się z dwóch hostess, DJa oraz dwóch artystów grających na bębnach. Team robi zamieszanie i ociepla atmosferę do gorących egzotycznych klimatów.
Promocja
Gra w butelkę - pod hasłem: "poczuj efekt cieplarniany na własnej
skórze! Kup koktajl Malibu i zagraj w gorącą butelkę!".
Zasady promocji były proste: za każdy koktajl z Malibu konsument
dostaje możliwość "zakręcenia" butelką i wygrania jednej z nagród
(np. darmowego drinka).
IV. Strona www
Na potrzeby kampanii uruchomiona została strona www.efektcieplarniany.net ,
na której znalazły się informacje dotyczące akcji, imprezy oraz
przepisy na drinki z Malibu. Dodatkowo, cyklicznie poprzez stronę
prowadzone są różnego rodzaju konkursy dla zalogowanych
konsumentów.
Stronę podczas trwania kampanii "Efekt cieplarniany" odwiedziło 141
753 użytkowników.
Rezultaty:
Kampania "Efekt cieplarniany" to pierwsza odsłona działań w ramach
nowego pozycjonowania marki Malibu na polskim rynku. Zarówno
impreza re-launchujaca, jak i wydarzenia wokół niej cieszyły się
ogromną popularnością wśród młodych ludzi, bywalców klubów.
Dane liczbowe:
Strona www:
Do 28 stycznia 2009 na stronie www.efektcieplarniany.net
odnotowano 280 670 odwiedzin.
Średnia liczba odwiedzin dziennie to przeszło 5 tys.
Street art:
Vlepki: 3 miasta po 5000 sztuk
Szablony: 3 miasta po 600 sztuk
Nocne wizualizacje: 3 miasta po 6 lokalizacji
(średni czas świecenia - 45 minut)
Tym bardziej należy uznać działania na mieście w pełni przekazujące ideę efektu cieplarnianego i budzące skojarzenia z Malibu poprzez ogólną platformę komunikacji oraz charakterystyczny visual z palmami za duży sukces. Natomiast działania z zakresu ambient i guerilla wygenerowały dużo szumu wokół imprezy oraz samej marki - jest to szczególnie ważne ze względu na fakt, że Malibu jako alkohol wysokoprocentowy podlega obostrzeniom i nie może reklamowany poza lokalami.
Za planowanie i realizację działań dla Malibu odpowiedzialna jest agencja Brainshop U-boot.
Dołącz do dyskusji: Malibu - case study