SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Dove zachęca nastolatki do zrobienia sobie detoksu od social mediów. W kampanii Aleksandra Żebrowska, Joanna Koroniewska i Patricia Kazadi

Marka Dove rozpoczyna kampanię społeczną "Detox FEEDu", by wesprzeć nastolatki w świadomym korzystaniu z social mediów. W ramach akcji powstała petycja, której celem jest taka zmiana prawa, która wymagałaby informowania w reklamach o użyciu retuszowanych zdjęć.

"Jesteś głodna? Napij się wody! Chcesz się pozbyć cellulitu? Owiń się folią spożywczą! A jeśli marzysz o pełnych ustach, wystarczy kilka minut w gabinecie" – to słyszą polskie nastolatki, przeglądając treści w social mediach. Te porady mają przybliżyć je do upragnionego celu: bycia jak influencerzy, których obserwują i za którymi podążają.

W rzeczywistości tego typu treści są niezwykle toksyczne, wpływają negatywnie na samoocenę i poczucie własnej wartości, niszczą zdrowie psychiczne nastolatek oraz narażają je na konsekwencje zdrowotne – alarmuje Dove i rozpoczyna kampanię "Detox FEEDu". Ma ona zwrócić uwagę na rosnącą skalę zjawiska, a jej celem jest podjęcie realnych działań wspierających nastolatki i ich rodziców, by odcięli się od toksycznych treści w mediach społecznościowych.

Nastolatki pod presją idealnego wyglądu – alarmujące wyniki badania Dove

Jak bardzo toksycznie wpływają na nastolatki niektóre treści w mediach społecznościowych, świadczą wyniki badania przeprowadzonego w listopadzie 2022 r. przez Dove, w ramach programu Dove Self-Esteem, na grupie polskich dziewczynek w wieku 10-17 lat. Okazuje się, że influencerzy często są dla nich ogromnymi autorytetami: ekspertami w dziedzinie wyglądu, wyrocznią, która wskazuje im drogę i wpływa na podejmowane decyzje. Ufa im aż 55 proc. dziewczynek biorących udział w badaniu. 60 proc. nastolatek po zobaczeniu wyidealizowanego zdjęcia np. na Instagramie czy TikToku chciałoby zmienić coś w swoim wyglądzie, a prawie co trzecia zaczyna więcej ćwiczyć i nakłada mocniejszy makijaż.

Aż 67 proc. dziewcząt z młodszej grupy badanych (10-13 lat) chciałoby wyglądać jak obserwowane influencerki. Co trzecia nastolatka przyznaje, że wyidealizowany obraz piękna prezentowany w social mediach wpływa na jej zdrowie psychiczne, samoocenę i postrzeganie własnego ciała. Co druga badana czuje, że nie może sprostać tym standardom piękna, które widzi w mediach społecznościowych, co wpływa na jej poczucie własnej wartości. Co piąta nastolatka słucha rad influencerów, mimo że źle się z tym czuje. Aż 42 proc. dziewcząt ma trudność, by dać „unfollow” internetowym twórcom, nawet jeśli wie, że mają oni negatywny wpływ na ich samoocenę.

- Kampania społeczna Detox FEEDu powstała po to, by uświadomić rodzicom, i szerzej nam - dorosłym, na jak bardzo szokujące oraz niebezpieczne treści dostępne w social mediach narażone są nasze dzieci. Równocześnie poprzez prowadzone działania chcemy zachęcić nastolatki do pozytywnego myślenia o swoim ciele i wyglądzie oraz koncentrowania się na swoim potencjale – mówi Joanna Orzechowska, marketing manager marki Dove.

Petycja o zmianę prawa. Obowiązek oznaczania retuszu

W ramach kampanii "Detox FEEDu" Dove edukuje i wspiera także rodziców. Marka na stronie kampanii przygotowała dla rodziców i opiekunów serię krótkich filmów, w których eksperci: Małgorzata Ohme, Szymon Niemiec i Karolina Tuchalska-Siermińska opowiadają jak możemy pomóc naszym dzieciom unikać toksycznych treści w internecie.

Na stronie detoxfeedu.pl można podpisać petycję, której założeniem jest podjęcie inicjatywy ustawodawczej i wprowadzenie przepisów nakładających na reklamodawców i twórców reklam obowiązek oznaczania retuszowanych zdjęć wykorzystywanych w reklamach. Jeśli jakakolwiek część ciała modelki/modela zostanie zmieniona poprzez retusz lub inną cyfrową ingerencję, powinno to zostać opatrzone komunikatem „Zdjęcie zmienione cyfrowo. Nie odzwierciedla rzeczywistego wyglądu przedstawionej osoby”.

- Takie rozwiązanie pozwoli edukować i uświadamiać młodych ludzi, że to, co widzą, często nie odpowiada rzeczywistości, że na pozór idealnie wyglądające ciała influencerów są efektem zastosowania aplikacji, filtrów, technologii pozwalających prosto manipulować wyglądem ciała - przekonuje Dove.

Marka Dove w ramach kampanii "Detox FEEDu" zaangażowała  influencerów. Komunikację na swoich profilach social mediowych będą prowadziły m.in. Aleksandra Żebrowska, Joanna Koroniewska i Patricia Kazadi. Merytorycznego wsparcia kampanii udzielili także wspomniani eksperci: Małgorzata Ohme, Szymon Niemiec i Karolina Tucholska-Siermińska.

 

Kampania jest adaptacją globalnej kreacji przygotowanej przez agencję Ogilvy. Za koncept kreatywny w Polsce odpowiada That One Agency, za zakup mediów – dom mediowy Mindshare, za PR - Yellowcups.

Dołącz do dyskusji: Dove zachęca nastolatki do zrobienia sobie detoksu od social mediów. W kampanii Aleksandra Żebrowska, Joanna Koroniewska i Patricia Kazadi

5 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Kasia
Koroniewska będzie mi mówić, żebym wzięła detoks od telefonu? Najpierw sama musiałaby go odstawić chociaż na jeden dzień...
0 0
odpowiedź
User
Gołąb
Kampania w socjalu o detoksie w socjalu.
0 0
odpowiedź
User
Cataleya
Joanna Koroniewska w tej kampanii będzie wzorcowym przypadkładem fatalnego wyboru niewiarygodnego ambasadora sprawy.
0 0
odpowiedź