SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

W badaniu Krajowego Instytutu Mediów stacje Polskiego Radia i Radio Maryja z dużo wyższymi udziałami niż w Radio Track

Opublikowano pierwsze wyniki badania Krajowego Instytutu Mediów dotyczące słuchalności radia. RMF FM i Radio ZET mają nieco wyższe udziały niż według Radia Track, natomiast rozgłośnie Polskiego Radia i Radio Maryja - dwukrotnie-trzykrotnie wyższe.

Badanie korzystania z treści audio jest realizowane przez Krajowy Instytut Mediów od początku br. w formie wywiadów telefonicznych, w ciągu roku ma objąć 150 tys. respondentów. Wywiady są realizowane codziennie wśród losowo wybranych osób w wieku 15 lat i więcej (realizatorzy badania dzwonią na numery komórkowe).

Krajowy Instytut Mediów podkreśla, że kwestionariusz badawczy został wypracowany w oparciu o badania jakościowe ze słuchaczami, by pozyskiwane informacje były dokładne, rzetelne i odzwierciedlały zaangażowanie w słuchanie treści audio, w tym radia. Ankieta została m.in. dopasowana do kompetencji rozmówców, by w ramach badania można było jak najlepiej odtworzyć kontakt respondentów z treściami audio.

- Badanie zostało zaprojektowane przez nasz zespół, posiadający wielowymiarowe doświadczenie w realizacji złożonych projektów badawczych. Bazując na tych kompetencjach i oszczędzając publiczne pieniądze, wybraliśmy do współpracy podwykonawcę firm badawczych. Jednocześnie tylko taka droga zapewniała nam dostęp do surowych danych, co było dla nas niezwykle ważne, bo dzięki temu zyskujemy pełną możliwość analizy - komentuje Mirosław Kalinowski, dyrektor Krajowego Instytutu Mediów.

- Alternatywa Polska, która przez lata była dostawcą infrastruktury badawczej dla uznanych instytutów badawczych,  od stycznia realizuje na naszą rzecz i pod pełną kontrolą naszego zespołu badawczego wywiady telefoniczne w ramach pomiaru  treści audio. Ma też udział w budowie panelu pasywnego, w tym w zakupie mierników - dodaje.

Na czele RMF FM przed Radiem ZET, Jedynka z 9 proc. udziału

Według pierwszej fali badania Krajowego Instytutu Mediów, z lutego i marca br., RMF FM miało 32,2 proc. udziału, a Radio ZET - 15,5 proc. W ostatniej fali badania Radia Track, od grudnia ub.r. do lutego br., RMF FM zanotowało 30,1 proc., a Radio ZET - 14,1 proc.

Stacje Polskiego Radia w nowym badaniu osiągnęły dużo wyższe wyniki niż w ostatniej fali Radio Track. Jedynka miała 8,9 proc. (wobec 4,7 proc. w Radio Tracku), Trójka - 3,2 proc. (wobec 1,8 proc.), Polskie Radio 24 - 2,1 proc. (wobec 0,9 proc.), a Dwójka - 1,6 proc. (wobec 0,5 proc.).

Radio Maryja w nowym badaniu ma 3,4 proc., podczas gdy w ostatniej fali Radio Track osiągnęło 1,5 proc. Audytorium 17, zrzeszające stacje regionalne Polskiego Radia, w badaniu KIM ma 6,8 proc. (wobec 4,6 proc. w Radio Track), a RMF Maxxx - 4,9 proc. (wobec 3,3 proc.).

Znacząco niższe wyniki niż w ostatniej fali Radio Track zanotowało kilka stacji: Antyradio - 2,2 proc. (wobec 2,9 proc.), VOX FM - 2,4 proc. (wobec 3,2 proc.)., Radio Złote Przeboje - 2 proc. (wobec 2,6 proc.) oraz Radio SuperNova - 0,3 proc. (wobec 0,7 proc.).

Krajowy Instytut Mediów podkreśla, że badanie telefoniczne samo w sobie jest pełnowartościowym narzędziem do pomiaru słuchalności radia. Przy czym docelowo ma być uzupełnieniem jednoźródłowego pomiaru pasywnego korzystania w treści audio i wideo w internecie, nad którym firma wraz z wykonawcą pracują od stycznia br.

W panelu pasywnego panelu w połowie br. ma być minimum 3 tys. osób, a pod koniec roku – ok. 4-6 tys.

Polskie Radio zrezygnowało z zakupy wyników badania Radio Track

W drugiej połowie stycznia podano, że rozgłośnie publiczne zrezygnowały z zakupu badania Radio Track. Nadawcy radiowi skupieni w MOC RADIO (Związek Pracodawców Mediów Radiowych reprezentujący rozgłośnie regionalne tworzące Audytorium 17 oraz Polskie Radio S.A nie zdecydowali się na to, by przedłużyć i zakupić na bieżący rok badanie Radio Track realizowane przez Kantar – powiedział PAP Artur Kubaj, prezes MOC RADIO, komentując w poniedziałek tę decyzję.

Jak wyjaśnił, to "pokłosie długiej dyskusji, która toczy się w radiofonii publicznej". "Są pewne zastrzeżenia do tych badań. Nadawcy publiczni zastanawiają się nad tym, analizują rynek, chcieliby skorzystać z innych badań" – podkreślił.

Paweł Kwieciński, przewodniczący Rady Nadzorczej MOC RADIO i dyrektor biura programowego Polskiego Radia, w rozmowie z PAP powiedział, że "Polskie Radio wielokrotnie wyrażało swoje zastrzeżenia, jeżeli chodzi o dotychczasową formułę badań, która w Polsce była standardem". W jego ocenie "nadszedł moment, gdy nie można tylko krytykować i uczestniczyć, ale trzeba poszukać rozwiązań alternatywnych".

"Mamy stowarzyszenie nadawców radiowych MOC RADIO, mamy różne możliwości pozyskania badań na rynku. W tej chwili wszystkie możliwości są jeszcze na stole" – zaznaczył. "Szukamy takiej możliwości i takich rozwiązań, które będą korzystne dla rozgłośni w naszym typie nadawania, czyli dla radia publicznego" – zwrócił uwagę Kwieciński. Zastrzegł również: "Rozumiemy to, że są różne typy rozgłośni – są radia komercyjne, są radia publiczne, ale są też nadawcy społeczni czy religijni".

"Te badania nie służą tylko i wyłącznie sprzedaży reklam, pozycjonowaniu czy mierzeniu siły marki. To muszą być badania, które rzeczywiście pokażą, jakie stacje wybierają słuchacze i to jest ważne dla każdego, kto działa na rynku radiowym. Stąd ta nasza wspólna decyzja" – podkreślił Kwieciński. "Chodzi nam o to, że musimy doprowadzić do pozyskania badań, które pozwolą nam zarówno ocenić naszą skuteczność handlową jak i sposób realizacji misji publicznej. Dobre badania powinny uwzględniać specyfikę różnych typów stacji radiowych, które funkcjonują na rynku" – wyjaśnił. "To jest dla nas priorytet i kierunek naszego działania" – dodał.

Od kilku lat Jedynka i Trójka notowały w Radio Track spore spadki słuchalności, ich wyniki zmalały do rekordowo niskich poziomów. Prezes Polskiego Radia Agnieszka Kamińska wielokrotnie krytykowała to badanie.

W styczniu ub.r., odpowiadając na pytanie o spadki słuchalności Trójki, Kamińska oceniła, że Radio Track nie jest realnym badaniem słuchalności, analogicznym do panelu telemetrycznego realizowanego przez Nielsen Audience Measurement. - Jest to telefoniczne badanie ankietowe deklarowanej „słuchalności” stacji radiowych. Podkreślić trzeba, że KBR to porozumienie nadawców komercyjnych: Agory, RMF, Eurozet i Time. Metodologia ich badań od lat budziła wątpliwości m.in. innych nadawców, reklamodawców i domów mediowych - stwierdziła.

W październiku w przeddzień publikacji kolejnych wyników badania słuchalności na portalu Polskatimes.pl należącym do Polska Press ukazał się artykuł „Dr Hajdasz o badaniu rynku radiowego: uprzywilejowuje największe stacje komercyjne”. W tekście obszernie zacytowano wypowiedź dr. Jolanty Hajdasz, dyrektor Centrum Monitoringu Wolności Prasy SDP, oceniającą, że Radio Track „jest przede wszystkim telefonicznym sondażem na temat rozpoznawalności danej marki radiowej, a nie realnym pomiarem słuchalności”.

Link do tekstu zamieściły na Twitterze Agnieszka Kamińska oraz członkini zarządu Polska Press Dorota Kania. - Tzw badanie słuchalności radia jest sondażem robionym przez Kantar na zlecenie Agory, Radia Zet i RMF. Żadnego rzeczywistego pomiaru nie ma - skomentowała Joanna Lichocka, posłanka PiS i członkini Rady Mediów Narodowych.

UOKiK kontroluje prywatnych nadawców ws. Radio Track

W grudniu ub. r. Joanna Lichocka skierowała wniosek do prezesa UOKiK-u o przeprowadzenie kontroli badań rynku radiowego

W drugiej połowie stycznia pracownicy Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaczęli kontrole w siedzibach Grupy RMF, Eurozetu, Grupy Radiowej Agory i Grupy Radiowej Time.

"UOKiK od października 2021 r. przygląda się działaniom grup radiowych, które tworzą Komitet Badań Radiowych (KBR). Analiza działań przedsiębiorców tworzących KBR dała podstawy do wszczęcia postępowania wyjaśniającego w obszarze ochrony konkurencji, w ramach którego trwają obecnie kontrole. Więcej informacji przedstawimy po zakończeniu czynności" - poinformował we wtorek Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Dołącz do dyskusji: W badaniu Krajowego Instytutu Mediów stacje Polskiego Radia i Radio Maryja z dużo wyższymi udziałami niż w Radio Track

51 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Hahaha
Śmiechu warte. Uczciwość tych badań jest taka sama jak wiarygodność Alternatywy Polskiej. Machloja za 24 miliony.
0 0
odpowiedź
User
OMG
Taaaa prezeska Polskiego Radia ma sznur na szyi bo zdemolowała instytucję państwową. No to jej załatwiają wyniki. Podobno mieli tępić komunę, a metody retoryka jakimi się posługują wypisz wymaluj komuna.
0 0
odpowiedź
User
Badacz
Według KRS firma Alternatywa Polska miała za 2020 r. obrót w wysokości - UWAGA - 39 tysięcy złotych. Ile za taką kwotę udało się Alternatywie Polskiej zrealizować badań jako podwykonawca firm badawczych :) .....Ewidentnie sprawa dla służb.

0 0
odpowiedź