Siedem podmiotów chce wybudować gazoport LNG w Świnoujściu
Siedem konsorcjów, skupiających w sumie 24 firmy z 8 krajów, złożyło wnioski o udział w postępowaniu na wybór wykonawcy terminalu gazu skroplonego (LNG) w Świnoujściu (Generalnego Realizatora Inwestycji), poinformował w środę Zbigniew Rapciak, prezes spółki Polskie LNG, która (PLNG), która odpowiada za budowę gazoportu.
Wśród oferentów, w składzie różnych konsorcjów, znalazły się polskie firmy giełdowe - PBG, Polimex-Mostostal Siedlce, Budimex Dromex i Pol-Aqua.
"Wśród wnioskodawców znalazły się firmy, które mają doświadczenie w realizacji terminali LNG zarówno na rynku europejskim, jak i azjatyckim oraz amerykańskim" - powiedział Rapciak dziennikarzom w środę. Dodał, że ze złożonych wniosków PLNG wybierze najdalej do 11 listopada, ale prawdopodobnie na przełomie października i listopada, cztery podmioty, które będą mogły do 31 grudnia składać oferty wstępne w przetargu na wybór GRI.
Według niego, następnie odbędą się negocjacje z oferentami, po których, do 12 kwietnia 2010 r., będą mogli składać oferty ostateczne. "Umowę z wykonawcą terminala chcemy podpisać w maju 2010 roku" - podsumował prezes.
Lista wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu na wybór GRI
1. CB&I UK Limited Chicago Bridge and Iron Company UK
Limited
2. Konsorcjum Saipem SpA Włochy
Saipem SA Francja
Techint Compagnia Tecnica Internazionale S.p.A. Włochy
Snamprogetti Canada Inc. Kanada
PBG SA Polska
PBG Export Sp. z o.o. Polska
3. Konsorcjum Tecnimont SpA, Włochy
Polimex Mostostal SA, Polska
Sofregaz SA, Francja
Vinci Construction Grands Projets Sas, Francja
Entrepose Contracting SA, Francja
4. Daewoo Engeneering & Construction, Co Ltd. Korea
Korea Gas Corporation (KOGAS) Korea
Daewoo Engineering Company (DEC) Korea
5. Budimex Dromex SA, Polska
Foster Wheeler Iberia SA Hiszpania
Felguera IHI SA, Hiszpania
6. Whessoe Oil&Gas Ltd. UK
Samsung Engineering Co. Ltd. Korea
PRI Pol-Aqua SA, Polska
7. Tecnicas Reunidas SA Hiszpania
Dywidag International Gmbh Niemcy
Strabag Sp. z o.o.
Z ostatnich informacji wynikało, że wartość inwestycji może wynosić ok. 600 mln euro.
Spółka celowa Polskie LNG, która będzie budować terminal regazyfikacyjny skroplonego gazu ziemnego LNG w Świnoujściu, ogłosiła procedurę wyboru generalnego realizatora inwestycji (GRI) na początku sierpnia.
Polskie LNG otrzymało już decyzje środowiskowe dla inwestycji dotyczące zarówno części lądowej, jak i części morskiej, z których wynika, że inwestycja jest bezpieczna dla obszarów Natura 2000 i nie narusza ich integralności.
W terminalu LNG w Świnoujściu planowana jest budowa dwóch zbiorników o pojemności 160 tys. m. sześc., a także inne tzw. inwestycje towarzyszące, m.in. gazociągi przesyłowe. Inwestycja będzie miała możliwość rozbudowy do 7,5 mld m. sześc. odebranego gazu rocznie.
Plan finansowania całej inwestycji, zakłada że Gaz-System poniesie 20-40% kosztów projektu, resztę finansowania zapewnią banki, w tym kredyty w Europejskim Banku Inwestycyjnym (EBI) minimum 200 mln euro oraz Europejskim Banku Odbudowy i Rozwoju (EBOR) do 100 mln euro, a także "klub" banków komercyjnych. Projekt może też liczyć na ok. 55 mln euro bezzwrotnej dotacji w ramach recovery plan.
Ostatnio przewidywano, że umowy z EBI oraz EBOiR mają być podpisane na okres 15-18 lat, a z konsorcjum banków komercyjnych - na 10 lat.
W sierpniu podpisano porozumienie z bankiem PKO BP, który ma być koordynatorem pierwszego etapu finansowania inwestycji przez banki komercyjne.
"Obserwujemy bardzo duże zainteresowanie banków komercyjnych, z których 14 złożyło wstępne oferty finansowania na łączną kwotę ponad 1 mld euro, czyli ponad trzykrotnie więcej niż zakładane przez nas finansowanie bankowe. Ten 'strumień' wydaje się nie zagrożony" - powiedział w środę Jan Chadam, prezes Gaz-Systemu spółki matki PLNG.
Ostatnio Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG) podpisało umowę z Qatargas Operating Company Ltd. na dostawę gazu skroplonego (LNG). Umowa na lata 2014 -2034, gwarantuje dostawę ok. 1 mln ton gazu LNG rocznie, czyli ok. 1,5 mld m sześc. gazu rocznie o wartości ok. 550 mln USD.
Dostawy gazu z Kataru do terminalu gazowego w Świnoujściu będą realizowane przy pomocy nowej klasy gazowców Q-Flex o pojemności 216 tys. m. sześc.
Dołącz do dyskusji: Siedem podmiotów chce wybudować gazoport LNG w Świnoujściu