Raport: Wiosna należała do TVP1 i Polsatu
Wiosenny sezon telewizyjny za nami. Najchętniej oglądaną stacją była TVP1. Zwycięzcą rywalizacji nadawców został Polsat, który zyskał widzów we wszystkich grupach. Opinie ekspertów.
Zakończył się wiosenny sezon telewizyjny. Między 1 marca a 24 czerwca najchętniej oglądaną stacją była TVP1. Zwycięzcą rywalizacji nadawców został jednak Polsat, który zyskał wiosną widzów we wszystkich ważnych grupach odbiorów. Największy spadek zanotowała Dwójka.
Wśród ogółu widzów bezkonkurencyjna była ponownie telewizyjna Jedynka. Kanał z 23,23 proc. udziału w rynku, pomimo niewielkiej straty w porównaniu z analogicznym okresem w 2006 roku nie dał szans konkurencji, wynika z danych przygotowanych dla portalu Wirtualnemedia.pl przez AGB Nielsen Media Research. Druga pozycję ze stratą aż 2,73 proc. udziału w porównaniu z wiosną 2006 obroniła Dwójka. Różnica pomiędzy TVP2 a trzecim w rankingu Polsatem wyniosła w wiosennym sezonie zaledwie 0,7 proc. Słoneczny kanał w grupie 4+ jako jedyny zyskał widzów i poprawił swoje udziały o 0,8 proc. Minimalnie gorszy wynik od Polsatu zanotowała TVN, udziały stacji wzrosły jednak tylko o 0,04 proc i mimo ich poprawy widownia kanału zmniejszyła się o 21 tys. osób. Warto zauważyć 0,9 proc. wzrost notowań TVN24, stacja konsekwentnie zwiększa swoje ratingi. W TOP10 znalazła się także telewizja JETIX/Fox Kids, która w poprzednim rankingu była poza czołową dziesiątką. Okres badania 1 marca - 24 czerwca 2007.
1 marca - 24 czerwca 2007 | Wszyscy 4+ | ||
Stacja | AMR | AMR % | SHR % |
TVP1 | 1 357 843 | 3,77% | 23,23% |
TVP2 | 1 056 068 | 2,94% | 18,07% |
Polsat | 1 015 021 | 2,82% | 17,36% |
TVN | 998 007 | 2,77% | 17,07% |
TVPReg/TVP3 | 257 801 | 0,72% | 4,41% |
TVN24 | 151 275 | 0,42% | 2,59% |
TV4 | 113 440 | 0,32% | 1,94% |
TVN7 | 83 517 | 0,23% | 1,43% |
Jetix/FoxKids | 41 360 | 0,11% | 0,71% |
CN/TCM | 40 633 | 0,11% | 0,70% |
1 marca - 24 czerwca 2006 | Wszyscy 4+ | ||
Stacja | AMR | AMR % | SHR % |
TVP1 | 1 431 879 | 3,98% | 23,92% |
TVP2 | 1 245 140 | 3,46% | 20,80% |
TVN | 1 019 538 | 2,83% | 17,03% |
Polsat | 989 194 | 2,75% | 16,52% |
TVPReg/TVP3 | 269 292 | 0,75% | 4,50% |
TV4 | 117 517 | 0,33% | 1,96% |
TVN24 | 101 510 | 0,28% | 1,70% |
TVN7 | 83 452 | 0,23% | 1,39% |
CN/TCM | 48 751 | 0,14% | 0,81% |
TVPolonia | 43 689 | 0,12% | 0,73% |
Liderem w grupie 16-49 został Polsat, który zyskując 1,17 proc. w porównaniu do wiosny 2006, awansował aż o dwie pozycję spychając na drugą lokatę Jedynkę. Mimo 1 proc. spadku na trzecim miejscu znalazła się telewizja TVN. Kanałowi z Wiertniczej pomogły kiepskie wyniki TVP2, która straciła w tej grupie 2,4 proc. swoich udziałów. Dziesiątkę z 0,64 proc. widowni zamyka AXN. Kanał zajął miejsce stacji Discovery, która wypadła z tabeli TOP 10. Okres badania 1 marca - 24 czerwca 2007.
1 marca - 24 czerwca 2007 | 16 - 49 | ||
Stacja | AMR | AMR % | SHR % |
Polsat | 527 086 | 2,79% | 20,44% |
TVP1 | 522 981 | 2,76% | 20,28% |
TVN | 452 506 | 2,39% | 17,54% |
TVP2 | 442 549 | 2,34% | 17,16% |
TVPReg/TVP3 | 76 101 | 0,40% | 2,95% |
TV4 | 57 620 | 0,30% | 2,23% |
TVN24 | 50 068 | 0,26% | 1,94% |
TVN7 | 43 718 | 0,23% | 1,70% |
Viva Polska | 21 608 | 0,11% | 0,84% |
AXN | 16 473 | 0,09% | 0,64% |
1 marca - 24 czerwca 2006 | 16 - 49 | ||
Stacja | AMR | AMR % | SHR % |
TVP1 | 559 639 | 2,94% | 20,80% |
TVP2 | 528 524 | 2,78% | 19,65% |
Polsat | 518 339 | 2,73% | 19,27% |
TVN | 499 446 | 2,63% | 18,57% |
TVPReg/TVP3 | 87 719 | 0,46% | 3,26% |
TV4 | 59 803 | 0,31% | 2,22% |
TVN7 | 46 328 | 0,24% | 1,72% |
TVN24 | 35 340 | 0,19% | 1,31% |
Viva Polska | 17 805 | 0,09% | 0,66% |
Discovery | 17 079 | 0,09% | 0,63% |
Wiosną czołowa pozycja stacji TVN w grupie 16-49 miasta nie została zagrożona. Kanał zanotował jednak stratę 1, 2 proc. w stosunku do analogicznego okresu rok temu. Zyskał na niej Polsat, który chociaż nie powiększył widowni zwiększył swój udział w tej grupie o 0,8 proc. Bardzo niski wynik, zaledwie 14,51 proc. udziału, zanotował drugi kanał Telewizji Polskiej. Nie sposób również nie zauważyć, że młoda, miejska widownia chętniej czerpała informacje z TVN24 niż TVP3. Jeszcze przed rokiem kanał z paczki TVN znajdował się na ósmej lokacie. W tym sezonie wyprzedził Trójkę i awansował na piąte miejsce zaraz za głównymi nadawcami. Okres badania 1 marca - 24 czerwca 2007.
1 marca - 24 czerwca 2007 | 16 - 49 miasta | ||
Stacja | AMR | AMR % | SHR % |
TVN | 333 862 | 2,90% | 20,02% |
Polsat | 297 673 | 2,59% | 17,85% |
TVP1 | 295 052 | 2,56% | 17,69% |
TVP2 | 242 073 | 2,10% | 14,51% |
TVN24 | 45 576 | 0,40% | 2,73% |
TVPReg/TVP3 | 43 485 | 0,38% | 2,61% |
TV4 | 36 156 | 0,31% | 2,17% |
TVN7 | 36 084 | 0,31% | 2,16% |
Viva Polska | 18 925 | 0,16% | 1,13% |
Discovery | 14 053 | 0,12% | 0,84% |
1 marca - 24 czerwca 2006 | 16 - 49 miasta | ||
Stacja | AMR | AMR % | SHR % |
TVN | 375 153 | 3,21% | 21,28% |
TVP1 | 317 726 | 2,72% | 18,02% |
Polsat | 300 795 | 2,57% | 17,06% |
TVP2 | 298 706 | 2,55% | 16,95% |
TVPReg/TVP3 | 53 921 | 0,46% | 3,06% |
TV4 | 40 328 | 0,34% | 2,29% |
TVN7 | 40 252 | 0,34% | 2,28% |
TVN24 | 31 290 | 0,27% | 1,78% |
Viva Polska | 16 150 | 0,14% | 0,92% |
TVPolonia | 15 142 | 0,13% | 0,86% |
Warto przyjrzeć się także wynikom z bardzo atrakcyjnej dla reklamodawców grupy młodych kobiet z miast. Największe straty możemy zaobserwować po stronie TVP2 oraz TVN, która jest ściśle stargetowana na takich odbiorców. Stacja musi powrócić do rywalizacji z Polsatem, którego siła została nieco zlekceważona. Chociaż TVN obroniła najwyższe udziały w priorytetowym dla siebie profilu, wyraźnie zahamowana została tendencja wzrostowa. Swoje udziały, mimo spadku na trzecią pozycję, zwiększyła Jedynka. Potwierdza to silną, stabilną pozycję kanału. Okres badania 1 marca - 24 czerwca 2007.
1 marca - 24 czerwca 2007 | Kobiety 16 - 49 miasta | ||
Stacja | AMR | AMR % | SHR % |
TVN | 191 924 | 3,37% | 21,49% |
Polsat | 169 313 | 2,97% | 18,96% |
TVP1 | 163 146 | 2,86% | 18,27% |
TVP2 | 135 373 | 2,38% | 15,16% |
TVN24 | 19 339 | 0,34% | 2,17% |
TVPReg/TVP3 | 19 251 | 0,34% | 2,16% |
TV4 | 18 841 | 0,33% | 2,11% |
TVN7 | 18 241 | 0,32% | 2,04% |
Viva Polska | 11 107 | 0,19% | 1,24% |
MiniMini | 9 338 | 0,16% | 1,05% |
1 marca - 24 czerwca 2006 | Kobiety 16 - 49 miasta | ||
Stacja | AMR | AMR % | SHR % |
TVN | 216 722 | 3,70% | 22,53% |
TVP1 | 171 294 | 2,92% | 17,81% |
Polsat | 170 556 | 2,91% | 17,73% |
TVP2 | 165 330 | 2,82% | 17,19% |
TVPReg/TVP3 | 24 551 | 0,42% | 2,55% |
TVN7 | 23 275 | 0,40% | 2,42% |
TV4 | 22 264 | 0,38% | 2,31% |
TVN24 | 14 656 | 0,25% | 1,52% |
Viva Polska | 10 311 | 0,18% | 1,07% |
CN/TCM | 7 656 | 0,13% | 0,80% |
Zyski reklamowe
Wiosenny sezon nie przyniósł rewolucji w tabeli najwięcej zarabiających nadawców. Liderem pozostał Polsat, którego reklamowe przychody w porównaniu do wiosny 2006 zwiększyły się o 79,68 mln złotych. Telewizja TVN zarobiła z kolei o 63,25 mln więcej. Największa dynamiką reklamową może pochwalić się jednak telewizyjna Jedynka, zarobki publicznego kanału skoczyły o 118,14 mln złotych. Swoje przychody zwiększyła także TVP2, stacja zanotowała jednak najmniejszy wzrost o 46,78 mln złotych. Dane cennikowe, bez rabatów, AGB Nielsen Media Research dla Wirtaulnemedia.pl. Okres badania 1 marca- 24 czerwca 2007.
Wpływy reklamowe głównych stacji telewizyjnych | ||||
Stacja | Rok | Wpływy reklamowe | Rok | Wpływy reklamowe |
Polsat | 2007 | 810 384 845 | 2006 | 730 701 620 |
TVN | 2007 | 769 244 485 | 2006 | 705 994 265 |
TVP1 | 2007 | 584 862 505 | 2006 | 466 681 705 |
TVP2 | 2007 | 422 707 470 | 2006 | 376 924 335 |
Najwięcej pieniędzy stacje zarobiły na operatorach komórkowych. Wiosną na telewizyjną reklamę ponad 102 mln złotych wydał Plus GSM (firma najchętniej reklamowała się w TVN i Polsacie). Drugie miejsce przypadło Orange (firma najchętniej reklamowała się w TVP 1 i TVP2), operator zostawił jednak w kieszeniach nadawców o 38 mln złotych mniej. Trzecia lokata należy do Ery, czwarta do debiutującej na rynku komórkowej marki Play, która największą część środków przeznaczyła na spoty w Polsacie i TVN oraz w kanałach tematycznych. Dużymi reklamodawcami były także firmy Nivea ,Danone ,Nestle. Najchętniej reklamującym się medium była "Gazeta Wyborcza". Za spoty w największych polskich stacjach gazeta zapłaciła przeszło 21 mln złotych. Dane cennikowe, bez rabatów, AGB Nielsen Media Research dla Wirtualnemedia.pl. Okres badania 1 marca- 24 czerwca 2007.
Top 10 marek w stacjach TVP1, TVP2, Polsat i TVN | |
Marka | Wpływy reklamowe |
PLUS GSM | 94 492 850 |
ORANGE | 55 946 320 |
ERA GSM | 42 486 430 |
PLAY | 38 189 710 |
DANONE | 31 663 430 |
NIVEA OD 2005 | 30 895 365 |
WINIARY | 26 265 630 |
NESTLE | 24 629 455 |
KNORR | 22 860 540 |
GAZETA WYBORCZA | 21 723 530 |
Top 10 marek w telewizji ogółem | |
Marka | Wpływy reklamowe |
PLUS GSM | 102 726 012 |
ORANGE | 64 686 690 |
ERA GSM | 51 496 416 |
PLAY | 48 891 333 |
NIVEA | 46 387 457 |
DANONE | 39 953 743 |
NESTLE | 35 040 352 |
WINIARY | 33 024 873 |
KNORR | 29 168 801 |
AXA | 27 961 877 |
Top 5 marek w TVP1 | |
Marka | Wpływy reklamowe |
ORANGE | 18 760 175 |
PLUS GSM | 18 330 015 |
ERA GSM | 9 564 140 |
DANONE | 8 815 510 |
KNORR | 8 722 020 |
Top 5 marek w TVP2 | |
Marka | Wpływy reklamowe |
ORANGE | 17 458 355 |
PLUS GSM | 15 315 825 |
ERA GSM | 7 312 180 |
VANISH | 6 960 720 |
WINIARY | 5 228 990 |
Top 5 marek w Polsacie | |
Brand | Wpływy reklamowe |
PLUS GSM | 29 000 790 |
PLAY | 16 269 755 |
NIVEA | 15 975 680 |
ERA GSM | 12 070 910 |
DANONE | 10 626 390 |
Top 5 marek w TVN | |
Brand | Wpływy reklamowe |
PLUS GSM | 31 846 220 |
ORANGE | 16 373 045 |
PLAY | 15 212 930 |
ERA GSM | 13 539 200 |
TP SA | 7 771 880 |
Reklamowa wiosna w telewizji i programowe poczynania nadawców okiem ekspertów.
Tomasz Ramza, media director w domu mediowym
MPG
Wiosna przyniosła bardzo ciekawe zjawiska. Podziwiany dotąd przez
większość domów mediowych TVN sam przyznaje, ze to nie był jego
najlepszy czas i zapowiada walkę na jesieni. Największe postępy
zrobił Polsat. Pojawiły się bardzo udane propozycje programowe
("Skazany na śmierć" czy "Jak oni śpiewają") a stacja zdobyła
uznanie media planerów, którzy coraz częściej wybierają ją do
bardziej "ambitnych" grup celowych.
Wszystkie duże stacje (TVP1, TVP2, Polsat, TVN) straciły na średnim ratingu w ciągu pierwszych 18 tygodni roku w większości grup celowych, w tym głównej grupie handlowej All 16-49. Najwięcej straciła TVP2 a najmniej Polsat. Stacje nie miały szczęścia w kwietniu i maju. Liczba sprzedanych GRP (Eq GRP All 16-49, tylko spoty reklamowe w blokach reklamowych, bez sponsoringu) znacznie zmalała, co było kłopotem wszystkich nadawców. Znowu mieliśmy do czynienia z nadwyżką popytu nad podażą w kontekście czasu reklamowego. Najbardziej okrutny dla stacji okazał się kwiecień, gdzie spadek sprzedanych GRP wyniósł blisko 14% w porównaniu z marcem. Dobra pogoda była koszmarem nie tylko media planerów, ale także właśnie samych nadawców. Liderem w ilości sprzedanych GRP był Polsat (okres: styczeń-maj). Liderem pod względem udziału w rynku oglądalności pozostała TVP1 (20,67%), potem Polsat (20,07%), TVN (17,51%) oraz TVP2 (17,38%). Wskaźnik SHR%, okres: styczeń-maj 2007, dane AGB NMR.
Oceniając wiosenny sezon warto poświęcić nieco więcej uwagi Polsatowi. Widać dokładnie, że strategia stacji, z mozołem forsowana od dłuższego już czasu, zaczyna przynosić wymierne efekty. Nie bez znaczenia jest tutaj fakt współpracy Polsatu z Panią Niną Terentiew, która tchnęła w jakość produkcji własnych Polsatu znany nam dobrze rozmach z TVP2. Polsat zakupił także stację TV Biznes i powierzył ten projekt Pani Dorocie Gawryluk, która stawi czoła ambitnemu zadaniu walki o widza z TVN24 oraz już wkrótce z biznesowym kanałem niszowym TVN (nazwa nowej stacji niszowej Grupy TVN, nie jest jeszcze znana). Należy bardzo docenić doskonałe wyniki Polsatu na tle konkurencji, ale jednocześnie warto podkreślić, że walka o najbardziej pożądanego widza jeszcze się nie skończyła. Jesień zapowiada się pasjonująco. Niewiele dobrego działo się z kolei w TVP. Zamieszanie polityczne na szczytach władz i z tym związany odpływ osobowości (Dorota Gawryluk), w sposób oczywisty nie wpłynęły dobrze na pozycję publicznego nadawcy. Największe problemy odnotowała TVP2. Największy spadek średniego ratingu* (-19%) oraz udziału w rynku oglądalności* (-11%) są poważnym sygnałem dla stacji, że czas najwyższy wziąć się do roboty, bo konkurencja nie śpi. W tym samym czasie Polsat zyskał na udziale w rynku blisko 5%. Trzeba dodać, że w tym samym czasie TVP1 broniła swojej pozycji skutecznie, przegrywając tylko z Polsatem.
* Pierwsze 18 tygodniu roku 2007 vs pierwsze 18 tygodni 2006
Marta Kruk, Account Director Starlink
Peak inwestycji w roku 2007 nie różnił się od dotychczasowych
tendencji - zwiększenie zapotrzebowania na czas reklamowy od marca
poprzez kwiecień i maj . W tym roku zauważyliśmy również wzmożone
zapotrzebowanie (tudzież brak dostępności czasu reklamowego) w
czerwcu. Wypełnienie bloków reklamowych znowu osiągnęło poziom
100%. Podwyżki cen (jak się okazuje ciągle za niskie) nie
rozwiązały problemu przepełnienia bloków reklamowych.
Przepełnienie bloków reklamowych, słabe jakościowo realizacje pakietów GRP, a także założenie "cięcia" pakietów właściwie już we wszystkich stacjach, skłoniły domy mediowe oraz Klientów do większego udziału zakupu cennikowego. Można powiedzieć, że rynek powraca do starych, sprawdzonych form zakupu. Zakup cennikowy zapewnia obecność w najbardziej efektywnych dla grup celowych przerwach reklamowych, dlatego wiele kampanii jest uzupełnianych punktowym zakupem cennikowych.
Rok 2007 stał się również bardzo znamienny pod względem zmian ramówkowych w głównych stacjach telewizyjnych. Największa rewolucja dokonała się w telewizji POLSAT. Wprowadzonych zostało wiele nowych formatów w różnych typologicznie grupach programowych. Doskonałym krokiem było wprowadzenie w Polsacie silnego bloku serialowego w niedzielny wieczór, który zaczynał się niewątpliwym hitem "Skazany na śmierć". Bardzo dobrym krokiem było rozpoczęcie emisji jeszcze w styczniu, co zaowocowało zdobyciem wiernej widowni zanim pozostałe stacje wprowadziły swoje sztandarowe pozycje programowe (np.: kolejna edycja "Tańca z gwiazdami" w TVN). Zazwyczaj nowe formaty uruchamiane są w okresie wiosennym (walka o widza, ratingi, udziały, a co za tym idzie o budżety reklamodawców). Polsat wyszedł poza schemat co przyczyniło się do swego rodzaju sukcesu i zapoczątkowało zmianę wizerunku stacji. Oczywiści wśród nowo wprowadzonych seriali znajdują się przaśne "Mamuśki" czy niekoniecznie śmieszny sitcom "I kto tu rządzi?", nie mniej jednak obserwujemy pozytywne zmiany w ofercie programowej tej stacji. Kolejnym, jak się okazało, dobrym strzałem było "Jak oni śpiewają". Program początkowo krytykowany, wzbudzający różnego rodzaju emocje, ale jednocześnie generujący dobre oglądalności. Dodatkowo pojawiła się Formuła 1 w Polsacie - rosnąca popularność tego sportu sprawiła, że ta dyscyplina przeszła z TV4 na większa antenę.
W porównaniu z Polsatem ilość nowych pozycji programowych w
pozostałych stacjach była znacznie niższa. W TVN praktycznie jedyną
godną odnotowania nowością był serial "Odwróceni" emitowany w
piątkowe wieczory przed pasmem SuperKino. Oczywiście były nowe
sezony dotychczas bardzo nośnych programów jak kolejna edycja
"Tańca z gwiazdami", kolejna (plastikowa) seria "Magdy M." czy
kontynuacja "Niani", " Kryminalnych", "Heli w opałach". TVN
postawił na sprawdzone formaty gwarantujące widownię.
TVP również wprowadziła nowe formaty. TVP 1 skoncentrowała się
głownie na serialach. Z polskich produkcji pojawiły się "Dwie
strony medalu" oraz "Ranczo" - nieudana próba miała miejsce w marcu
2006 - zbyt duża konkurencja (wieczorne pasmo niedzielne) sprawiły,
że serial nie cieszył się dużym powodzeniem. Ponowne wprowadzenie
tego serialu do ramówki od stycznia okazało się dobrym ruchem.
Możnaby się nawet pokusić o zbadanie fenomenu Rancza - serial stał
się niemal kultowy w pewnych grupach odbiorców. Jest pierwszym
serialem przystosowanym do odbioru przez niewidomych (dostępność w
Internecie).
Wieczorne pasmo czwartkowe TVP 1 zdominowały produkcje w rodzaju kultowych "Zagubionych", czyli "4400" i Herosi", ale nie powtórzyły sukcesu "Zagubionych". Natomiast TVP 2 postawiła na rozrywkę: SmaczneGo!, Wielki poker, Przebojowe Polki, Mc2. Jednak spośród tych pozycji nie wyłonił się żaden lider, a niektóre pozycje zeszły z anteny (np.: Mc2).
Dołącz do dyskusji: Raport: Wiosna należała do TVP1 i Polsatu