SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Polski fan esportu uwielbia "strzelanki" i gry strategiczne

Do ulubionych kategorii gier fani esportu w Polsce zaliczają "strzelanki", gry strategiczne, przygodowe i wyścigi. Znacznie częściej wybiera grę na tradycyjnym komputerze niż na smartfonie. 31 proc. internautów w Polsce wskazuje, że popularność esportu w naszym kraju będzie rosłą - wynika z badania Mexad Games i Mobile Institute.

Arkadiusz Miegoń (Mexad Games) w czasie prezentacji na Forum IAB Arkadiusz Miegoń (Mexad Games) w czasie prezentacji na Forum IAB

Badanie poświęcone esportowi w Polsce w kontekście marketingowym Mexad Games i Mobile Institute przeprowadził na dwóch grupach respondentów - pierwsza deklarowała ogólne zainteresowanie grami komputerowymi, druga zaś to zapalani gracze i fani sportów elektronicznych. Wyniki zaprezentowano w czasie Forum IAB Polska w Warszawie.

Jak pokazało badanie, obecnie już co czwarty internauta deklaruje, że interesuje się grami komputerowymi lub grami wideo. Najczęściej są to osoby poniżej 18. roku życia (39 proc.) oraz powyżej 55. roku życia (28 proc. osób).

Fanami esportu najczęściej są mężczyźni w stałym związku bez dzieci, w wieku 25-34 lat, o średnich dochodach 3000-5000 zł na osobę w gospodarstwie domowym.

Zapytani o urządzenia, na których grają w gry, respondenci najczęściej wskazywali pecety, laptopy oraz urządzenia mobile. Duże dysproporcje preferencji odnotowano we wskazaniu komputerów stacjonarnych (fani esportu 80 proc. vs. 26 proc. pozostali gracze).

"Strzelanki" na topie

Ulubioną kategorią gier w obu podgrupach graczy są "strzelanki". Wskazało je 87 proc. członków społeczności esportowej oraz 21 proc. internautów grających w gry. Dalej w rankingu popularności znalazły się tytuły strategiczne, przygodowe i wyścigi (w każdym przypadku, częściej wskazywane przez fanów esportu).

Gry karciane interesują osoby powyżej 55 roku życia (33 proc.), natomiast osoby w wieku powyżej 18 lat najchętniej grają w wyścigi (30 proc.). Ulubioną kategorią gier kobiet są quizy (24 proc.).

Najczęściej wskazywane tytuły gier, po które respondenci sięgnęli ostatnio, to Leauge of Legends, CS:GO (głównie na fali sukcesów Virtus Pro - wskazali autorzy badania), Fortnite, FIFA, Wiedźmin, GTA. - Każda gra ma trochę inną grupę docelową - mówił w czasie prezentacji wyników Arkadiusz Miegoń z Maxed Games.

Kto ogląda streamy?

Streamy (internetowe transmisje z gier innych graczy) wśród internautów są nieco mniej popularne niż same gry - wskazują autorzy opracowani. Fani esportu oglądają streamy częściej niż pozostali fani gier, robią to także z większą częstotliwością (codziennie lub kilka razy w tygodniu - po 38 proc.).

Zdecydowanie największą popularnością wśród platform streamingowych cieszy się Twitch (99 proc. wskazań w grupie fanów esportu, wśród pozostałych graczy 27 proc.). Jak wskazali autorzy raportu w czasie prezentacji, widzów Twitchowi stara się mocno podbierać Facebook. Ze swoją sekcją Live jest platformą trzeciego wyboru dla fanów streamingu. Natomiast wśród internautów oglądających streamy aż 43 proc. (czyli więcej niż Twitcha, 27 proc.) króluje YouTube Live, którego wskazało 43 proc. tej grupy badanych.

Przyszłość dla esportu

31 proc. wszystkich badanych wskazało, że zainteresowanie Polaków esportem będzie w najbliższych latach rosło. 39 proc. uważa, że utrzyma się ono na podobnym poziomie co dziś, a 30 proc. wróży esportowi spadek zainteresowania.

- Esport powoli staje się jednym z wiodącym sportów XXI wieku. To, co jeszcze parę lat temu było dość niszowym trendem, aktualnie staje się main streamem. Ciężko jest tego nie zauważyć, dlatego możemy zaobserwować coraz większą chęć zrozumienia tego zjawiska - zauważa w komentarzu do badania Jarosław Śmietana z Esport Group i Mexad Games.

W esport angażuje się coraz więcej komercyjnych marek. Wspieranie drużyn i wydarzeń esportowych wpływa nie tylko na postrzeganie brandów, ale ma również wpływ na decyzje zakupowe - pokazuje badanie Mexad Games i Mobile Institute.

W przypadku internautów grających w gry jest to 48 proc. badanych. Wśród osób śledzących esport ten odsetek jest jeszcze wyższy i wynosi 55 proc.

W ramach badania ilościowego zebrano opinie 1365 internautów wykorzystując responsywne ankiety CAWI (Computer-Assisted Web Interview) emitowane w wysyłce mailowej. Dodatkowo zebrano opinie 626 członków społeczności zainteresowanej esportem. Struktura próby internautów została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej i odpowiada strukturze polskich internautów w wieku 15 i więcej lat pod względem płci, wieku i wielkości miejsca zamieszkania. Badanie zrealizowano między 4 a 14 grudnia 2018 roku.

Dołącz do dyskusji: Polski fan esportu uwielbia "strzelanki" i gry strategiczne

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Blok
Hype na esport wlasnie minal. Było, nie ma. Te wszystkie druzynki, agencyjki, badania, firemki - zacznijcie już szukac innej pracy, bo w Esporcie nie ma pieniedzy (poza nagrodami dla tych co siedza za ekranem 24h i graja w komputer).
0 0
odpowiedź
User
Wojciech
Hype na esport wlasnie minal. Było, nie ma. Te wszystkie druzynki, agencyjki, badania, firemki - zacznijcie już szukac innej pracy, bo w Esporcie nie ma pieniedzy (poza nagrodami dla tych co siedza za ekranem 24h i graja w komputer).

Ech, kolejny wieszczący zmierzch sceny e-sport. Nie Ty pierwszy i nie Ty ostatni. Psy szczekają a karawana jedzie dalej.

Acha, jeszcze uwaga do "ekspertów" od badania i redaktora bezmyślnie przeklepującego dane aka kserokopiarki na etacie - te gry "akcji/strzelanki" nazywają się FPP i TPP. Sprawdźcie sobie u wujka Googla co to znaczy.
0 0
odpowiedź