SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Największe stacje telewizyjne straciły widzów w 2012 roku

W 2012 roku spadły udziały czterech największych stacji. Najwięcej straciła TVP1, która pozostała jednak liderem oglądalności - w grupie komercyjnej numerem jeden był Polsat. Spore wzrosty zanotowały za to TVN7 i TV Puls.

Z danych Nielsen Audience Measurement dla Wirtualnemedia.pl wynika, że udział TVP1 w rynku w 2012 roku wyniósł 15,42 proc. Stacja ta zanotowała spadek o 11,48 proc. względem analogicznego okresu 2011 roku - największy wśród 10 topowych stacji w Polsce.

Na drugą pozycję z trzeciej awansował Polsat. Kanał ten jednak także stracił (3,86 proc., to najmniej wśród głównych telewizji) i jego udział uplasował się w ub.r. na poziomie 13,96 proc.

Minimalnie niższy wynik - 13,95 proc. - zanotowała stacja TVN, rok wcześniej zajmująca pozycję wicelidera. Kanał ten względem 2011 roku miał udział niższy o 6,81 proc. Czwarte miejsce - tak jak rok wcześniej - zajęła Dwójka, której wynik spadł o 5,43 proc. do 12,54 proc.

Łączny udział czterech największych nadawców w 2012 roku wyniósł 55,87 proc., czyli o 4,30 pkt. proc. mniej niż rok wcześniej. Na słabnące od lat udziały czterech głównych stacji wpływa cały czas rosnąca konkurencja na rynku telewizyjnym.

- Ubiegły roku zdynamizowała cyfryzacja, która odmienia obraz oglądalności wśród widzów bezpłatnej telewizji, czyli wśród ok. 30 proc. polskich odbiorców. Do tej pory główni nadawcy mieli tam zapewniony pełen spokój, bo z braku wyboru, telewidzowie poświęcali niemal cały czas na oglądanie ich stacji. Z chwilą, gdy Polacy zyskują dostęp do MUX-ów, ta oferta poszerza się do blisko 20 stacji, a udziały czterech głównych kanałów kurczą się do nieco ponad 50 proc. Tym samym, wśród widzów naziemnych dzieje się to, co od lat obserwujemy wśród odbiorców płatnej telewizji - migracja w kierunku sprofilowanych kanałów, dostarczających program na miarę konkretnych zainteresowań, a przynajmniej - bardziej niż do tej pory zróżnicowany - mówi nam Maria Wajda, dyrektor zarządzająca Atmedia, brokera kanałów tematycznych.

Kolejne miejsca w zestawieniu zajęły informacyjne kanały TVP Info i TVN24, które także zanotowały spadku udziału - odpowiednio o 9,9 proc. i 2,86 proc. TVP Info to jednak stacja dostępna dotąd także w telewizji analogowej.

Zyskały za to trzy kolejne kanały w rankingu: TVN7, TV4 i TV Puls. To stacje ogólnorozrywkowe, które dzięki cyfryzacji otrzymały ogólnopolski, naziemny zasięg.

Telewizja TVN7 zajęła siódme miejsce. Jej udział poszedł najbardziej do góry w zestawieniu 10 topowych kanałów, bo o 41,9 proc. i wyniósł 2,54 proc. Kolejna lokata należała do TV4 - jej wynik wzrósł o 4,2 proc. do 2,49 proc. Kanał ten miał jednak sporo nadajników analogowych, więc cyfryzacja nie ma na niego aż tak dużego wpływu.

Na dziewiątym miejscu znalazła się TV Puls, notująca wzrost udziału o 23,23 proc. do 0,44 proc. Ostatnia pozycja w top 10 przypadła nadającemu głównie powtórki z Polsatu kanałowi Polsat 2 (1,37 proc. udziału, wzrost o 4,58 proc.).

Wszyscy 4+ 1 stycznia – 30 grudnia
Wirtualnemedia.pl 2012 2011
Stacja SHR % SHR %
TVP1 15,42% 17,42%
Polsat 13,96% 14,52%
TVN 13,95% 14,97%
TVP2 12,54% 13,26%
TVP INFO  3,82% 4,24%
TVN24 3,06% 3,15%
TVN7 2,54% 1,79%
TV4 2,49% 2,39%
TV PULS 2,33% 1,89%
Polsat2 1,37% 1,31%


W grupie komercyjnej, czyli wśród widzów w wieku od 16 do 49 lat, kolejność stacji w czołówce była zgoła inna. Liderem był Polsat z wynikiem 15,70 proc. po spadku o 4,56 proc. Tuż za nim znalazł się TVN, którego udział zmalał o 8,31 proc. i wyniósł 14,77 proc.

Kolejne dwa miejsca zajęły kanały Telewizji Polskiej: TVP1 z udziałem na poziomie 12,06 proc. i największy w rankingu spadkiem o 11,58 proc. i TVP2 z udziałem na poziomie 10,81 proc. i spadkiem o 8,78 proc.

Następne pozycje nie należały do stacji newsowych jak w rankingu wszystkich widzów, ale do mniejszych kanałów ogólnorozrywkowych. Piąty był TVN7, który zyskał 28,18 proc. i osiągnął wynik na poziomie 2,82 proc. Dalej uplasowały się TV4 (2,75 proc. udziału, spadek o 0,7 proc.) i TV Puls (2,52 proc., + 29,9 proc., największy wzrost w tym rankingu).

W grupie komercyjnej na miejscu ósmym znalazł się TVN24, który miał wynik wyższy od TVP Info i w tym zestawieniu odnotował wzrost o 3,62 proc. Dziesiątkę zamyka także Polsat 2.

16-49 1 stycznia – 30 grudnia
Wirtualnemedia.pl 2012 2011
Stacja SHR % SHR %
Polsat 15,70% 16,45%
TVN 14,77% 16,11%
TVP1 12,06% 13,64%
TVP2 10,81% 11,85%
TVN7 2,82% 2,20%
TV4 2,75% 2,77%
TV PULS 2,52% 1,94%
TVN24 2,29% 2,21%
TVP INFO  2,01% 2,22%
Polsat2 1,49% 1,45%


Prezentowane dane obejmują okresy od 1 stycznia do 30 grudnia 2012 i od 1 stycznia do 30 grudnia 2011 roku.

Dołącz do dyskusji: Największe stacje telewizyjne straciły widzów w 2012 roku

8 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Donald Bąk
TVN to rządowa tuba propagandowa. Nic dziwnego, że ogladalność leci w dół
0 0
odpowiedź
User
mlodzipanowie
Zeby tylko tuba....ale to megazenada intelektualna, cos niesamowitego co sie dzieje z ta telewizja.....ciekawy jestem gdzie i jak sa robione te badania........nie wierze, ze mamy taka liczbe prostakow w Polsce, zwlaszcza mlodych..nigdy w to nie uwierze.....jedno wielkie oszustwo...
0 0
odpowiedź
User
Łabędzi śpiew
TVP-OLITRUK Dworaka i Zdrojewskiego przegrała rok 2012. Kryzys się pogłębia.
0 0
odpowiedź