SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Na Boże Narodzenie, sylwestra i ferie wydamy w tym roku prawie 30 mld zł

Polacy wydadzą w tym roku na Święta Bożego Narodzenia, sylwestra i ferie zimowe łącznie 29,9 mld zł, co oznacza wzrost o blisko 7 proc. w porównaniu z zimą 2013/2014 - wynika z badania KPMG.

fot. Shutterstock.com fot. Shutterstock.com

Polacy wydadzą na Święta Bożego Narodzenia 15,3 mld zł, co oznacza wzrost o 6 proc. w stosunku do 2013 r. Wydatki przeciętnego gospodarstwa domowego zwiększą się o ok. 50 zł i wyniosą 1031 zł.

Najważniejszą kategorię wydatków będą stanowić tradycyjnie prezenty. Na podarunki dla najbliższych Polacy planują przeznaczyć blisko 6,5 mld zł, czyli o 8 proc. więcej niż rok temu.


Większą kwotę niż w zeszłym roku Polacy przeznaczą także na sylwestra - w sumie wyniesie ona 10 mld zł (wzrost o 4 proc.), a przeciętne gospodarstwo domowe wyda 692 zł (rok temu - 655 zł). Najważniejszą pozycją w sylwestrowym budżecie będzie żywność oraz napoje bezalkoholowe. Konsumenci przeznaczą na nie 4,2 mld zł, czyli o 1 proc. więcej niż w 2013 r. Spadną natomiast łączne wydatki na alkohol - o 2 proc., do poziomu 860 mln zł. Nieco więcej, bo blisko 873 mld zł, pochłoną wydatki związane z wyjściem na bal lub zorganizowaną imprezę (wzrost o 9 proc.). Na zakup fajerwerków Polacy przeznaczą w sumie 520 mln zł, co oznacza wzrost o 18 proc.


W momencie przeprowadzenia badania (pierwszy tydzień grudnia) 88 proc. respondentów miało już sprecyzowane plany sylwestrowe. Tak samo jak rok temu blisko 60 proc. dorosłych Polaków powita Nowy Rok w domu, w gronie najbliższych, a na prywatną imprezę wybiera się 12 proc. (w 2013 r. - 13 proc.). Wyjście na bal lub imprezę zorganizowaną (np. w hotelu) planuje 6 proc. pytanych, co oznacza spadek o 1 pkt. proc. Jedynie 3 proc. planuje wycieczkę (w kraju lub za granicą), podczas gdy w 2013 r. taki zamiar miało 5 proc. osób. Nie zmienił się odsetek respondentów, którzy chcą powitać Nowy Rok na imprezie plenerowej (1 proc.). Tylko 2 proc. nie zamierza świętować sylwestra w żaden sposób (tyle samo co w 2013 r.).

W sezonie 2014/2015 Polacy wydadzą na wyjazdy zimowe (inne niż świąteczne czy sylwestrowe) łącznie 4,6 mld zł - o 15 proc. więcej niż podczas ostatniej zimy. Odsetek osób planujących wyjazd wzrósł o 2 pkt. proc., do 16 proc. Wśród rodziców 12 proc. chce wysłać swoje dzieci na zimowe kolonie (rok temu - 13 proc.). W grupie Polaków planujących wyjazd podczas ferii 38 proc. wybiera się za granicę, podczas gdy w sezonie zimowym 2013/2014 29 proc. miało taki zamiar. Najczęściej wymienianymi kierunkami zimowych wyjazdów zagranicznych są Włochy, Niemcy, Austria i Słowacja.

56 proc. osób wybierających się na wyjazd planuje uprawiać sporty zimowe. Nieco ponad 10% podczas wyjazdu będzie uprawiać inne sporty. Chociaż wyjazdy zimowe to dla większości Polaków przede wszystkim czas na aktywny wypoczynek, blisko 39% osób szuka podczas nich relaksu w SPA.

Blisko 40 proc. wypadów zimowych będzie trwało ponad tydzień. 36 proc. potrwa dokładnie tydzień, a jedna czwarta - mniej niż 7 dni. W porównaniu z ubiegłorocznym badaniem dwukrotnie wzrósł udział wyjazdów trwających dokładnie dwa tygodnie (14 proc., rok temu - 8 proc.).

Najczęściej na wyjazdy zimowe decydują się osoby zamożne i młode. Prawie połowa osób z gospodarstw domowych o dochodzie netto powyżej 7500 zł planuje wyjazd tej zimy, podczas gdy w grupie o najniższych dochodach jest to tylko 5 proc. Wyjeżdżający stanowią 28 proc. w grupie wiekowej 18-24 lat.




Spośród pracujących Polaków 40 proc. planuje wziąć urlop w okresie świąteczno-noworocznym - nieco mniej niż rok temu (46 proc.). W sumie urlop planuje 6,4 mln osób. Wśród nich 46 proc. chce wziąć wolne w Wigilię. Najczęściej planowany jest urlop w okresie między Wigilią a Sylwestrem (78 proc.), natomiast na samego sylwestra wolne weźmie 40 proc. osób. Niemal ten sam odsetek osób planuje urlop w okresie między sylwestrem a Świętem Trzech Króli.

Badanie zostało przeprowadzone przez KPMG w pierwszym tygodniu grudnia 2014 r. metodą wywiadu telefonicznego CATI (ang. Computer Assisted Telephone Interview) na reprezentatywnej próbie 1016 dorosłych Polaków. Na pytania odpowiadały osoby pełnoletnie mające wpływ na budżet domowy. W oszacowaniach dla całości populacji posługiwano się danymi Głównego Urzędu Statystycznego.

Dołącz do dyskusji: Na Boże Narodzenie, sylwestra i ferie wydamy w tym roku prawie 30 mld zł

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
RICO
Dane są sporządzane na potrzeby dmuchania bańki świątecznej.Czyste medialne fikcje czyli hipokryzje rządzących.
0 0
odpowiedź