SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Londyn najatrakcyjniejszy w Europie dla sieci handlowych, Warszawa na 15. miejscu

Londyn pozostaje najbardziej atrakcyjną lokalizacją w Europie dla międzynarodowych najemców powierzchni handlowych według najnowszego indeksu "Destination Europe 2015" opracowanego przez firmę doradczą JLL. Na 15. miejsce awansowała Warszawa.

Londyn, fot. Shutterstock.comLondyn, fot. Shutterstock.com

Pierwsza dwudziestka najatrakcyjniejszych miast w Europie dla sieci handlowych to (od najmocniejszego): Londyn, Paryż, Moskwa, Mediolan, Madryt, Rzym, Stambuł, Monachium, Berlin, Barcelona, Amsterdam, Hamburg, Sankt Petersburg, Praga, Warszawa, Kijów, Wiedeń, Bruksela, Düsseldorf oraz Frankfurt.

Londyn zwiększył swoją przewagę nad Paryżem jako najbardziej atrakcyjna lokalizacja dla marek luksusowych. Raport JLL wskazuje na widoczną różnicę między tymi dwoma miastami a resztą Europy. Dla luksusowych sieci handlowych ważna jest obecność w najbardziej prestiżowych lokalizacjach. W rezultacie tego zainteresowania oraz ograniczonej dostępności lokali, powierzchnie handlowe na New Bond Street w Londynie cechują najwyższe stawki najmu w Europie wynoszące nawet 12 300 euro za m2 rocznie, co oznacza aż 42-proc. wzrost w porównaniu do 2012 r.

Moskwa (3. miejsce w rankingu) oraz Stambuł (7.) to dwa miasta europejskie, które w ciągu ostatnich dwóch lat przyciągnęły najwięcej nowych marek. Pomimo skomplikowanej sytuacji geopolitycznej, moskiewski rynek handlowy rozwija się dynamicznie, a motorem napędowym tego rozwoju są skala rynku i rosnące dochody mieszkańców, jak również coraz większa podaż centrów handlowych. Stambuł również rozwija się w dynamicznym tempie, m.in. dzięki nowoczesnym centrom handlowym. Coraz więcej najemców rozważa to miasto jako pierwszy punkt wyjścia dla ekspansji w Europie.

Warszawa znajduje się na 15. pozycji w Europie pod względem atrakcyjności dla międzynarodowych sieci handlowych, awansując z miejsca 19. sprzed dwóch lat. Stolica Polski wyprzedza takie lokalizacje jak Bruksela, Frankfurt czy Zurych. Najwyżej notowanym miastem z regionu Europy Środkowo–Wschodniej jest Praga (14.).

W pierwszej trzydziestce najatrakcyjniejszych lokalizacji dla najemców handlowych znajduje się więcej miast Europy Środkowo–Wschodniej niż Południowej, a obecność międzynarodowych sieci w regionie zwiększyła się o 8% w ciągu ostatnich dwóch lat.

Zara i H&M to marki, które są obecne na wszystkich 57 analizowanych w raporcie rynkach handlowych w Europie. Za nimi w zestawieniu znajdują się Mango, The Body Shop, Benetton czy Lush. Indeks 25 kluczowych sieci handlowych w Europie zdominowany jest właśnie przez marki ze średniej półki, za którymi plasują się marki z kategorii premium (m.in. Hugo Boss czy Diesel). Kategorię marek luksusowych reprezentują Louis Vuitton i Max Mara.

Stany Zjednoczone, dzięki ekspansji marek premium, wyprzedziły Włochy jako największy eksporter marek w Europie. Sieci pochodzące z USA stanowią 18% najemców obecnych na europejskim rynku. Na trzecim miejscu znalazły się marki brytyjskie.

Z kolei najbardziej ekspansywną marką w zestawieniu jest pochodzący z USA Michael Kors, jak również Superdry, Cos oraz 7 For All Mankind. Dodatkowo, wielu europejskich najemców powierzchni handlowej, wśród nich marki takie jak Ecco czy Hugo Boss, dokonało znaczącej ekspansji w przeciągu ostatnich dwóch lat. Co więcej, w przyszłości można się spodziewać wejścia na europejskie rynku handlowe marek z regionu Azji i Pacyfiku.

Zestawienie „Destination Europe 2015”, opracowane przez firmę doradczą JLL, analizuje dane dotyczące atrakcyjności handlowej poszczególnych miast oraz ekspansji i obecności 250 międzynarodowych marek na 57 rynkach w Europie.

Dołącz do dyskusji: Londyn najatrakcyjniejszy w Europie dla sieci handlowych, Warszawa na 15. miejscu

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl