SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Lekki spadek na rynku komputerów osobistych

Globalny rynek komputerów osobistych zanotował w pierwszym półroczu br. spadek wartości, o 1,5 proc., do 23,2 mld euro. Obroty w sektorze komputerów przenośnych wzrosły o 1 proc. do niemal 18 mld euro. Z kolei wartość sprzedaży komputerów stacjonarnych oraz All In One spadła o 10 proc., do 5,3 mld euro - wynika z danych GfK.

Zbyt mała podaż procesorów w końcu ubiegłego roku odczuwalna była na rynku jeszcze w roku 2019. Popyt na komputery przenośne w ujęciu ilościowym spadł w pierwszym półroczu 2019 roku o 5 proc., do 27,5 miliona egzemplarzy sprzedanych na rynku konsumenckim. Wzrost zanotował jedynie rynek chiński (2 proc.), w Europie Zachodniej oraz krajach Azji i Pacyfiku (z wyłączeniem Chin) zanotowano spadek o 6 proc.

- Z uwagi na istotne znaczenie dla użytkowników takich cech urządzeń jak wydajności, modny wygląd lub markowość, przekładających się na wyższe pułapy cenowe, wartość rynku notebooków wyrażona w euro wzrosła o 1 proc., do niemal 18 mld euro. Do wyniku tego przyczynił się przede wszystkim wzrost o 7 proc. w Chinach - czytamy w raporcie GfK. W Europie Zachodniej spadek wyniósł 1 proc.

Dobre wyniki tabletów i sprzętu dla gamerów

Jak wynika z badań GfK, tablety (wyposażone w mobilny system operacyjny) zanotowały wzrost o 3 proc. w ujęciu wartościowym w pierwszej połowie 2019 roku. Tablety o przekątnej powyżej 9” ponownie zanotowały solidny wzrost, tym razem o 12 proc. Jeżeli chodzi o komputery stacjonarne bądź All In One, w pierwszej połowie 2019 roku sprzedaż pierwszych spadła pod względem wartości o 11 proc., natomiast drugich o 7 proc., a łączne obroty wyniosły 5,3 mld euro.

Za dwucyfrowy spadek w przypadku komputerów stacjonarnych odpowiadają przede wszystkim Chiny i kraje Europy Środkowej, natomiast do spadku wyniku modeli AIl In One przyczynił się spadek o 12 proc. w Europie Zachodniej.

Rynek sprzętu do gier zanotował wartościowy wzrost o 16 proc. w ujęciu rok do roku (styczeń-czerwiec 2019), osiągając obroty na poziomie ponad 5,4 mld euro (rynek światowy, bez Ameryki Północnej).

Po wielu kwartałach wyjątkowego dwucyfrowego wzrostu popyt na stacjonarne komputery do gier OEM w pierwszej połowie 2019 roku zmniejszył się o 4 proc., głównie ze względu na spadek w Chinach oraz spowolnienie w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce. Notebooki do gier OEM nadal cieszyły się popularnością i zanotowały wzrost o 13 proc., generując obroty w wysokości 3,1 mld EUR. Kraje Azji i Pacyfiku oraz Chiny przyczyniły się do tego solidnego wyniku, natomiast wzrost w krajach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki był niewielki (o 1 proc.).

Monitory do gier były najszybciej rosnącym segmentem światowego rynku IT. W pierwszych sześciu miesiącach tego roku zanotowały wzrost o 42 proc. i obroty sięgające 1 mld euro. Akcesoria dla graczy (np. myszy, klawiatury, słuchawki) zanotowały jednocyfrowy wzrost. Monitor do gier kosztuje przeciętnie 1,6 raza więcej niż zwykły, w przypadku komputerów stacjonarnych współczynnik ten wynosi 2,4. Ilustruje to rolę sektora gamingowego jako napędzającego marże w branży i w sprzedaży detalicznej.

Klienci wciąż kupują komputery przenośne

Jak wskazują eksperci GfK, Na globalnym rynku nadal obserwowany jest trend wskazujący na niesłabnący popyt na coraz cieńsze i lżejsze komputery przenośne. Ponad połowa (56 proc.) notebooków sprzedanych w pierwszej połowie 2019 roku miała grubość poniżej 21 mm. W 2017 roku odsetek ten (z wyłączeniem notebooków do gier OEM) wynosił 30 proc.

Laptopy o grubości poniżej 18 mm stanowiły niemal jedną trzecią rynku (wzrost z 16 proc. w roku 2017). Za mniejszą grubością komputerów idzie zwykle w parze ich niższa waga. Aby zachować charakter premium, urządzenia powinny być lekkie (ale jednak nie nazbyt lekkie). Udział w rynku notebooków o wadze od 1 do 1,8 kg zanotował stabilny wzrost i ilościowo wyniósł ponad 53 proc. w pierwszym półroczu 2019 roku. Na wagę wpływa również wielkość urządzeń.

Laptopy o przekątnej ekranu od 13 do 14” nadal podbijały rynek B2C i stanowiły 46 proc. wszystkich sprzedanych egzemplarzy.

Polski rynek stabilny

Rynek IT w Polsce w pierwszej połowie 2019 roku wyraźnie wchodził w fazę stabilizacji.  Wartościowo rynek skurczył się zaledwie o 0,5 proc. Dla porównania cały rok 2018 zakończył się 5-procentowym spadkiem. Duży wpływ na tę sytuację miały trzy najważniejsze kategorie: komputery przenośne, monitory oraz urządzania magazynujące (dyski zew./wew., macierze, dyski sieciowe).

W dalszym ciągu najważniejszy segment na polskim rynku PC stanowią komputery przenośne (około 90 proc. rynku). W pierwszej połowie roku 2019 sprzedano blisko 10 proc. mniej urządzeń niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Wartościowo rynek skurczył się o około 5 proc. Pomimo utrzymującego się trendu spadkowego w grupie komputerów przenośnych, obserwowane są dwa istotne segmenty, które mogą w przyszłości odwrócić sytuacje na rynku.

Pierwszy z nich to laptopy ultra cienkie, tzw. ultrathin (komputery o grubości poniżej 21mm). Ten segment urósł ilościowo i wartościowo o ponad 20 proc., co w rezultacie spowodowało, że obecnie prawie co drugi klient sięga po tego rodzaju urządzenie. W tym segmencie dużo większym zainteresowaniem cieszą się laptopy o przekątnych 15”, z kolei sprzedaż mniejszych uległa silnemu wyhamowaniu i szacuje się, że w kolejnych okresach trend będzie nadal spadkowy. Drugim istotnym i rosnącym segmentem są komputery gamingowe. Dynamika ich rynku w dalszym ciągu utrzymuje się w trendzie rosnącym (około 10 proc. ilościowo i 15 proc. wartościowo).

W grupie laptopów gamingowych bardzo dobre wyniki osiągnęły komputery 17” (blisko 50 proc. wzrost zarówno ilościowo i wartościowo). Niestety w przypadku komputerów 15” dynamika jest na dużo niższym poziomie (około +5 proc.), podczas gdy jeszcze w 2018 wzrosty były rzędu 30 proc.

Drugą istotną grupą na rynku polskim są monitory komputerowe. Ilościowo i wartościowo  w pierwszej połowie 2019 roku popyt urósł o niemal 30 proc. Podobnie jak w laptopach trend rosnący obserwowany jest w przypadku większych przekątnych, natomiast małe, poniżej 24”, tracą rok do roku. Pierwsza połowa roku wskazuje na wyraźny wzrostowy trend, jeśli chodzi o kategorię monitorów o wysokiej rozdzielczości (= >2K) – sprzedano ich o ponad 70 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2018 roku. Na tle całej Europy Polska może się również pochwalić bardzo dobrymi wynikami sprzedaży monitorów gamingowych. Rynek po pierwszej połowie 2019 roku urósł około 70 proc. w ujęciu wartościowym. Z kolei monitory zakrzywione w dalszym ciągu w Polsce mają mały udział w całości sprzedaży (10 proc.).

Trzecią ważną z punktu widzenia popytu grupą produktową są wszelkiego rodzaju urządzania magazynujące. Od stycznia do czerwca bieżącego roku rynek urósł o ponad 6 proc. wartościowo i 20 proc. ilościowo. Sukces ten to głównie zasługa pamięci SSD. W pierwszej połowie 2019 roku odpowiadały one za ponad 50 proc. obrotu. Znaczny spadek cen dysków SSD (o około 30 proc.) i wciąż rosnący popyt zaowocowały blisko 70-proc. wzrostem sprzedaży.

- Wyhamowanie trendu spadkowego na polskim rynku IT może świadczyć o tym, że wchodzi on fazę stabilizacji. Rozwój technologiczny oraz wzrost popytu na bardziej zaawansowane rozwiązania przy jednoczesnym spadku cen podzespołów przyczyniły się do rozwoju sprzedaży komputerów ultra cienkich, które do tej pory były głównie adresowane do klientów biznesowych i premium. Podobny trend już teraz obserwujemy w kategorii monitorów komputerowych, gdzie większe przekątne wypierają mniejsze. Większy popyt wśród klientów na zaawansowane produkty o ciekawym wzornictwie daje ogromne możliwości producentom na rozwój całej branży IT i poprawę wyników finansowych - ocenia Maciej Piekarski, client business partner i analityk GfK.

Cytowane dane pochodzą z raportów z działu POS Tracking GfK Polonia. Raporty te powstają na podstawie ciągłego, cyklicznego monitorowania sprzedaży próby sklepów (n=6 590) oferujących dobra trwałego użytku.

Dołącz do dyskusji: Lekki spadek na rynku komputerów osobistych

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl