Kolporter liderem rynku dystrybucji prasy, Ruch traci udział w rynku
Kielecki Kolporter pozostaje największym dystrybutorem prasy w Polsce, zwiększając udział w rynku względem ub.r. Traci z kolei jego główny konkurent, czyli Ruch - wynika z analizy przygotowanej przez Izbę Wydawców Prasy.
Udział Kolportera w rynku dystrybucji prasy, liczonym na podstawie nakładów, wzrósł z 49,67 proc. w ub.r. do 50,15 proc. w tym roku. Drugie miejsce zajął Ruch z wynikiem wynoszącym 30,56 proc. po spadku o 1,48 pkt. proc. Trzeci jest Garmond Press z udziałem na poziomie 13,25 proc. (wzrost o 2,92 pkt. proc.). Do pozostałych, mniejszych firm kolporterskich należy z kolei 6,04 proc. rynku.
Firma |
Udział w nakładzie |
|
2013 |
2014 |
|
Kolporter |
49,67% |
50,15% |
Ruch |
32,04% |
30,56% |
Garmond Press |
10,33% |
13,25% |
Inne |
7,96% |
6,04% |
Kolporter jest również największą siecią po względem liczby obsługiwanych punktów sprzedaży prasy - ma ich 27 tys., o 528 mniej niż w ub.r. Ruch obsługuje 21 500 punktów (spadek o 700), zaś Garmond Press - 8700 (wzrost aż o 1673).
Jak pokazuje analiza Izby Wydawców Prasy, punktów prasy przybyło w porównaniu z ub.r. Teraz jest ich 58 000, a w 2013 roku - o 445 mniej.
Firma |
Liczba punktów sprzedaży |
|
2013 |
2014 |
|
Kolporter |
27 528 |
27 000 |
Ruch |
22 200 |
21 500 |
Garmond Press |
7 027 |
8 700 |
Inni (szacunkowo) |
800 |
800 |
Razem |
57 555 |
58 000 |
Analiza oparta została na nakładach tytułów płatnych 26 wydawców, w tym wszystkich - poza Spes - wydawców ukazujących się dzienników. Suma nakładów tych wydawnictw odpowiada za 98,6 proc. nakładów tytułów płatnych zarejestrowanych w ZKDP w lutym 2014 r. Jednocześnie zbadany nakład stanowi ok. 68 proc. nakładu wszystkich (płatnych i bezpłatnych) tytułów prasowych w Polsce oszacowanego na podstawie danych GUS.
Dołącz do dyskusji: Kolporter liderem rynku dystrybucji prasy, Ruch traci udział w rynku