Główne stacje tracą widzów, ale nadal są ważne dla reklamodawców
W I półroczu br. łączny udział czterech głównych kanałów spadł po raz pierwszy w historii poniżej 50 proc. Spadek ten będzie się pogłębiał, ale nadal pozostają one istotne w mediaplanach - pokazuje raport Wirtualnemedia.pl.
W okresie od stycznia do czerwca br. liderem rynku telewizyjnego pozostała TVP1 z udziałem na poziomie 13,66 proc. Kolejne miejsce zajęły: TVN (13,03 proc.), Polsat (12,57 proc.) i TVP2, której udział uplasował sie na poziomie 10,62 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement przygotowanych na zlecenie portalu Wirtualnemedia.pl.
Łącznie te cztery stacje wypracowały w I półroczu br. 49,88 proc. udziału, podczas gdy rok wcześniej było to jeszcze 57,97 proc. Podobnie było w najważniejszej dla reklamodawców grupie komercyjnej, gdzie łączny udział tzw. wielkiej czwórki spadł z 55,27 proc. do 47,76 proc.
Zyskują za to kanały tematyczne oraz stacje z naziemnej telewizji cyfrowej. W pierwszej dziesiątce największe wzrosty udziałów w I półroczu br. odnotowały: naziemny TVN7 (62 proc.), satelitarny Polsat 2 (44,3 proc.), TV Puls (42 proc.) i TV4 (30 proc.). Pakiet kanałów MIX MUX składający się ze stacji TVN7, TTV, TV Puls i Puls 2 miał w czerwcu br. udział na poziomie 9,86 proc., po raz pierwszy większy od wyniku TVP1 (8,97 proc.) i TVP2 (7,42 proc.).
|
Wszyscy 4+ |
|||
I półrocze 2012 |
I półrocze 2013 |
|||
Stacja |
AMR |
SHR % |
AMR |
SHR % |
TVP1 |
1 016 615 |
16,34% |
869 965 |
13,66% |
TVN |
882 586 |
14,19% |
829 844 |
13,03% |
Polsat |
895 376 |
14,39% |
800 005 |
12,57% |
TVP2 |
811 854 |
13,05% |
675 845 |
10,62% |
TVN7 |
137 430 |
2,21% |
227 998 |
3,58% |
TV4 |
149 303 |
2,40% |
198 790 |
3,12% |
TVN24 |
187 925 |
3,02% |
196 154 |
3,08% |
TVP INFO |
240 265 |
3,86% |
195 371 |
3,07% |
TV PULS |
128 729 |
2,07% |
187 029 |
2,94% |
Polsat2 |
75 893 |
1,22% |
112 174 |
1,76% |
Wirtualnemedia.pl |
||||
Wielka czwórka |
|
57,97% |
|
49,88% |
WIRTUALNEMEDIA.PL |
||||
|
16-49 |
|||
I półrocze 2012 |
I półrocze 2013 |
|||
Stacja |
AMR |
SHR % |
AMR |
SHR % |
TVN |
388 884 |
15,01% |
369 122 |
14,38% |
Polsat |
418 149 |
16,13% |
359 832 |
14,02% |
TVP1 |
335 570 |
12,95% |
259 007 |
10,09% |
TVP2 |
289 840 |
11,18% |
237 963 |
9,27% |
TVN7 |
68 447 |
2,64% |
94 631 |
3,69% |
TV PULS |
57 509 |
2,22% |
81 078 |
3,16% |
TV4 |
71 140 |
2,74% |
75 970 |
2,96% |
TVN24 |
58 572 |
2,26% |
60 541 |
2,36% |
Polsat2 |
33 759 |
1,30% |
46 655 |
1,82% |
TVP INFO |
55 591 |
2,14% |
37 418 |
1,46% |
Wirtualnemedia.pl |
||||
Wielka czwórka |
|
55,27% |
|
47,76% |
- Spadek udziałów w rynku czterech głównych kanałów naziemnych jest zauważalny od kilku lat. Jego przyczyny to, z jednej strony zauważalny zwłaszcza w ostatnich miesiącach wpływ cyfryzacji i wyłączania nadajników naziemnych, jak i trwający od kilku lat proces spowodowany rozwojem oferty sieci kablowych jak i satelitarnych platform cyfrowych. Oferta polskojęzycznych kanałów telewizyjnych stale rośnie, konsument jest coraz bardziej wymagający i szuka w coraz większym stopniu treści które znajduje w kanałach tematycznych - mówi Wirtualnemedia.pl Marek Wochna, dyrektor zarządzający Easymedia.
Z danych Nielsen Audience Measurement wynika, że ponad 90 proc. gospodarstw domowych z telewizję eterową przeszło już na oglądanie naziemnej telewizji cyfrowej. W czerwcu br. wyłączone zostały nadajniki na ścianie wschodniej (więcej na ten temat). Proces cyfryzacji zakończy się z końcem lipca br., gdy telewizja analogowa zniknie z ostatnich czterech obszarów Polski.
Marek Bakalarczyk, senior media planner w Lowe Media, podkreśla, że raczej można prognozować zachowanie obecnego trendu spadkowego głównych nadawców w 2013 roku. - Jeżeli „zachwyt” nad stacjami z cyfrówki naziemnej będzie znaczący, to nawet nastąpi pogłębienie spadków wielkiej czwórki w perspektywie 6-12 miesięcy, do momentu opadnięcia tzw. „efektu nowości” - dodaje Bakalarczyk.
Zdaniem Wochny, w grudniu 2013 roku udział czterech głównych kanałów wyniesie około 42 proc. - 43 proc., a za cały 2013 rok średnio będzie 45 proc. Prawie identycznie (46,6 proc.) prognozuje Bakalarczyk. - Uważam, ze nowe stacje cyfrowe naziemne mają jeszcze około 10 proc. potencjału, stąd ich szacowany udział w 2013 to ok. 22 proc. - mówi Bakalarczyk (w czerwcu br. było to 20,5 proc.).
- Myślę, że rozpocznie się walka na programming w stacjach naziemnych cyfrowych. W dalszym ciągu duży potencjał wzrostu ma TVN7 oraz TV Puls. Jak pokazują ostatnie dwa miesiące, także stacje tematyczne TVP maja ochotę na większy kęs, znaczące było wprowadzenie w kwietniu na MUX-3 stacji TVP Rozrywka – prognozuje Bakalarczyk. - Wzrost udziałów stacji w środowisku kablowo-satelitarnym jest bezpośrednio związany z liczbą stacji. Na razie prognozuję niewielki przyrost udziałów, gdyż brak obecnie potwierdzonych informacji na temat pojawienia się nowych kanałów - dodaje.
Spadek udziałów TVP1, TVP2, Polsat, TVN w oglądalności nie przekłada się na razie na aż tak duże zmniejszenie ich udziału w torcie reklamowym.
- Cały czas widać dużą dysproporcję w ilości zarabianych budżetów przez cztery duże główne stacje względem kanałów tematycznych i nowe stacje naziemne. Z naszych estymacji wynika że duże stacje zarobiły w 2012 roku około 68-69 proc. z całego telewizyjnego tortu reklamowego. Biorąc pod uwagę, że spadek udziałów w rynku równa się spadkowi wyemitowanych GRP, a co za tym idzie spadkowi przychodów reklamowych, szacuję ze udział w rynku reklamy czterech największych stacji wyniesie w 2013 około 55 proc. - mówi Wochna.
- Wiodąca czwórka w dalszym ciągu wygrywa oglądalnościami i zapewne reklamodawcy tak łatwo nie zrezygnują z ich obecności w media planach. W szerokich grupach odbiorców stacje te w dalszym ciągu sprawdzając się dobrze, pozwalają na szybkie zbudowanie zasięgu, dostarczają pozycji wysokoratingowych w postaci hitowych pozycji w swoich ramówkach - podkreśla Bakalarczyk.
Dołącz do dyskusji: Główne stacje tracą widzów, ale nadal są ważne dla reklamodawców