SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Co nas czeka w 2008 roku?

Na to pytanie portalu Wirtualnemedia.pl odpowiadają eksperci związani z branżą internetową m.in.: Łukasz Wejchert (prezes Onet.pl), Jacek Murawski (prezes WP.PL), Grzegorz Błażewicz (prezes Interia.pl), Michał Brański (o2.pl), Tomasz Józefacki (Agora).

Co wydarzy się w branży internetowej w 2008 roku? Na to pytanie portalu Wirtualnemedia.pl odpowiadają eksperci związani z branżą internetową.

multimediaŁukasz Wejchert, prezes Grupy Onet.pl

W 2008 roku możemy się spodziewać wielu nowych projektów, ale także dynamicznego rozwoju już istniejących.

Z pewnością będzie to rok weryfikacji modeli biznesowych i prawdopodobnie początek konsolidacji.


multimediaJacek Murawski, Prezes Zarządu, Wirtualna Polska SA

Z pewnością możemy spodziewać się dalszych konsolidacji, coraz większego znaczenia, a przez to i udziału w rynku specjalistycznych serwisów tematycznych oraz wejścia dużych mediów do Internetu.

A z ostatniej chwili - konsolidacji Gadu-Gadu z Allegro.





multimediaTomasz Józefacki, dyrektor pionu Internet w spółce giełdowej Agora

Spodziewałbym się kontynuacji działań, których zalążki mogliśmy obserwować już w tym roku. Po pierwsze, polski internet zaczął się przygotowywać do nadejścia telewizji internetowej, powstały już pierwsze polskie formaty telewizyjne. Myślę, że w przyszłym roku możemy się spodziewać intensyfikacji działań w tym kierunku.

Po drugie, tradycyjne media wreszcie dostrzegły, że nie można pomijać roli internetu. W sieci znalazły się kolejne tygodniki opinii, telewizje, rozgłośnie radiowe. Obserwowaliśmy również inwestowanie w nowe projekty przez te podmioty, które już wcześniej były obecne w internecie. To dopiero pierwsze kroki, dlatego w przyszłym roku spodziewam się rozwoju strategii tradycyjnych mediów skoncentrowanych właśnie na obszarze internetu. Będzie to zresztą naturalną konsekwencją rozwoju rynku.

Jestem również ciekaw sytuacji po wejściu na rynek takich graczy jak MSN czy MySpace oraz jaką pozycję zdobędzie Naspers, który zapowiedział swoje plany akwizycyjne względem Allegro.

multimediaGrzegorz Błażewicz, prezes portalu Interia.pl

Takie prognozy, to jak wróżenie z fusów. Ta branża rządzi się zupełnie innymi prawami, tutaj czas płynie zupełnie inaczej, na pewno szybciej i nie sposób przewidzieć cokolwiek z takim wyprzedzeniem.






multimediaMichał Brański, członek zarządu portalu o2.pl
Zaostrzenie walki o pozycje miedzy gazeta.pl a o2.pl - przy niewiadomej postawie uśpionej Interii. Stawiam też na opadniecie napięcia towarzyszącego horyzontalnym serwisom społecznościowym.

Czego sobie życzę w nadchodzącym roku?
Identycznego jak w tym roku wzrostu i rywalizacji, która nie daje sypiać po nocach. Bo bez tej rywalizacji wszyscy sie rozleniwimy i ktoś kiedyś z zagranicy przyjdzie i nas wysadzi z siodła.

Marek Piotrowski, dyrektor zarządzający FFCreation
Problemem dla agencji stał się nie popyt ze strony Klientów, ale możliwość zwiększenia swoich zdolności produkcyjnych. W przyszłym roku dużym wyzwaniem będzie utrzymanie zyskowności agencji, do czego jednym z narzędzi jest zdobywanie Klientów zagranicą, chcących więcej płacić za usługi dużych doświadczonych firm nowo-mediowych.

W przyszłym roku powinniśmy spodziewać się:
A. Rozwoju międzynarodowego największych polskich agencji.
B. Kontynuowania trendu budowy i powstawania serwisów społecznościowych
C. Intensywnego wzrostu serwisów dostępnych z poziomu telefonów i innych urządzeń mobilnych (w końcu :)
D. Jeszcze silniejszego rozwoju e-commerce w Polsce. Elementem tego będzie również obecność sklepów internetowych w komunikacji offline'owej.

Czego sobie życzę w nadchodzącym roku?
Sobie, FFCreation i branży życzę rosnących budżetów, rozwoju międzynarodowego, nowych młodych zdolnych pracowników, jeszcze szybszego wzrostu łącz szerokopasmowych oraz przyjęcie jako standardu zasad przetargowych SAR oraz dobrych praktyk.

multimediaGrzegorz Krzemień, prezes agencji interaktywnej isens
Wszyscy czekają na polski MySpace. Jeżeli powtórzy się przykład YouTube po polsku, gdzie ilość użytkowników wzrosła to sadzę, że będzie to bardzo duże zagrożenie dla polskich serwisów tego typu. Można wytykać palcem pojawienie się ebay lub AOL, jako przykład nieudanych lub nie do końca przemyślanych prób. Ale nie zapominajmy, że w przypadku tego typu firm ich zdolności
finansowe i know-how marketingowe są dużo większe w porównaniu z rodzimym biznesem.
Cieszy mnie to, że ten okres w rozwoju internetu nie będzie kojarzyć się tylko z wysoko skompresowanymi 30 sekundowymi filmami oglądanymi na YouTube. Kibicuje rozwojowi telewizji internetowej, a w szczególności projektom, które publikują treść w wysokiej rozdzielczości. Nadchodzi już czas, w którym przepustowość nie będzie miała większego znaczenia.

Cztery miesiące temu na Onet.pl naliczyłem 12 różnych form reklamowych, które wykrzywiały, zasłaniały tekst, mówiły do mnie o mandatach w F1 i wchodziły w interakcje. Od tego momentu mam zainstalowanego Firefoxa z modułem ABP który nie przepuszcza ani jednej reklamy. Sadząc po ilości użytkowników FireFoxa (35%) na rynku widać tendencje do przesiadania się na
inne rozwiania niż IE. Z rozmów ze szczęśliwymi posiadaczami FF wynika, że w głównej ich przesiadka była podyktowana tym, że w FF daje prościej blokować reklamy. Jak dla mnie jest to dość wyraźny sygnał dla tych, którzy sprzedają i kupują reklamy.

A globalnie ciekawi mnie rozwój nowego projektu Googla - Knols, projektu bliźniaczo podobnego w założeniach do Wikipedii, lecz o całkiem odmiennych inspiracjach. Jak odnajdzie się Wikipedia w momencie, kiedy za ten sam artykuł osoba go publikująca w Knolos, będzie dostawać pieniądze? Jak też zachowa się internauta, który jako pierwszy dostanie w wynikach wyszukiwania link do Knols? Czy powstanie ruch społecznego oporu? Swoją drogą już jest tak, że to czego nie ma w googlach - nie istnieje...

Michał Rutkowski, dyrektor zarządzający Tribal DDB
Jeszcze więcej rozrywki, jeszcze więcej video, jeszcze więcej społeczności.

Gwidon Humeniuk, dyrektor zarządzający Adnet SA
W mojej ocenie będzie to pojawienie się profesjonalnego targetowania behawioralnego oraz dalszy wzrost znaczenia reklam video, w wyszukiwarkach oraz rozliczeń typu CPA.

Krzysztof Łada, dyrektor Biura Reklamy i Promocji Gadu-Gadu S.A.
Nie spodziewam się rewolucji. W dalszym ciągu będzie przebiegała konsolidacja rynku i będą rosły wydatki na reklamę. Z ciekawostek to za parę miesięcy wszyscy będą się rozwodzili nad przyczynami porażki AOL.pl.

multimediaKrzysztof Jerzyk, prezes Merlin.pl

Czekam na skuteczne, zaakceptowane przez rynek, przez młodych odbiorców, rozwiązania techniczne dla e-booków.

Amazon.com wprowadza właśnie na rynek czytnik Kindle. Próbuje narzucić standardy. Urządzenie ma niestety jeszcze wiele wad i jest tylko etapem pośrednim w dalszych poszukiwaniach.

Poza tym stawiam na wzrost znaczenia książek audio.

multimediaJacek Karolak, innovation manager w Starcom MediaVest Group
Holdingi mediowe ITI i Agora staną się multimedialnymi agregatorami treści. Marek Sowa w Agorze na pewno ruszy z miejsca pomysł TV online i dalszego rozwoju Gazeta.pl. ITI z kolei wejdzie na rynek TV przez internet dość późno, ale na pewno w sposób bardzo przemyślany i z dobrym produktem. Połączenie mediów należących do tych holdingów może dać bardzo dobry efekt - oba holdingi są ją na tyle duże, że są w stanie lansować coraz to nowe treści tylko własnymi siłami.

Myślę, że pod koniec 2008 ruszy wreszcie z miejsca internet mobilny. Mając w telefonie przeglądarkę Opera Mini faktycznie można w miarę komfortowo korzystać z sieci w komórce, ale trochę czasu musi upłynąć, zanim odpowiednio wiele osób kupi sobie odpowiednio dobre telefony i zainstaluje na nich przeglądarkę.

multimediaDaniel Czapiewski, strategic planner byss.pl
Od lat czekam na dzień, kiedy Internet stanie się naprawdę mobilny i dostępny dla szerszej rzeszy użytkowników - mam na myśli dostęp do zwykłych stron www via telefony komórkowe.

Zaawansowane telefony komórkowe (smartphone'y) wypierają z rynku komputery kieszonkowe, a ich sprzedaż rośnie w tempie kilkudziesięciu procent rocznie.

Liczę, że w przyszłym roku liczba polskich użytkowników Internetu zwiększy się także dzięki użytkownikom komórek, a korzystanie z net'u będzie możliwe zawsze i wszędzie, co zapewni Internetowi rolę super medium, a całej branży spokojne i dostatnie życie.

Tomek Karwatka, dyrektor operacyjny Janmedia Interactive
Zapewne dalej będzie się rozwijał trend związany z przeplataniem się mediów. Zapewne coraz inteligentniej będziemy łączyć Internet, mobile i TV. Mobile Web dzięki nowym zabawkom typu iPhone, Android, taniejącym połączeniom, kampaniom reklamowym telekomów spopularyzuje się.

Obserwuję też trend przechodzenia narzędzi komunikacyjnych w stylu Web 2.0 z Internetu do firmowych intranetów. Zapewne w 2008 powstanie wiele wewnętrznych blogów, Wiki, społeczności firmowych - te narzędzia się sprawdzają i pracownicy żądają dostępu do nich także w pracy.

Dołącz do dyskusji: Co nas czeka w 2008 roku?

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Hobelman
Czy masz kłopoty finansowe? JEŚLI TAK! Skontaktuj się z Hobelman Finance and Mortgages Limited® W przypadku małych i dużych pożyczek. Oferujemy wszelkiego rodzaju usługi pożyczkowe, aby zaspokoić Twoje potrzeby finansowe przy niskim oprocentowaniu 2%. Skontaktuj się z nami już dziś przez e-mail: hobelmanfinance@gmail.com, a Twoja praca z nami będzie dobrym doświadczeniem. Nasz kredyt jest otwarty dla wszystkich bez względu na narodowość.

https://hobelmanfinance346789211.wordpress.com/
Skontaktuj się z nami przez e-mail: hobelmanfinance@gmail.com
0 0
odpowiedź