Audi: nowe Audi S8, czyli luksusowa limuzyna o sportowej stylistyce (wideo)
Koncern Audi (Volkswagen Group) zaprezentował nową odsłonę limuzyny Audi S8, która łączy w sobie luksus z dynamicznym wizerunkiem samochodu sportowego.
Nowe Audi S8 zostało wyposażone w silnik V8 z techniką mild hybrid, oferujący moc wyjściową 420 kW (572 KM), 800 Nm momentu obrotowego i dwie turbosprężarki. Samochód od 0 do 100 km/h przyspiesza w 3,8 sekundy, a prędkość maksymalna została ograniczona na poziomie 250 km/h. Powleczone żelazem cylindry w aluminiowej skrzyni korbowej zmniejszają tarcie, a automatycznie uruchamiane klapy w układzie wydechowym wzmacniają dźwięk silnika. Łączne zużycie paliwa w l/100 km: 11,3-11,4; łączna emisja CO2 w g/km: 258-260).
System mild hybrid (MHEV) przyczynia się do zmniejszenia spalania paliwa. Jego 48-woltowy alternator-rozrusznik oraz dodatkowy akumulator litowo-jonowy umożliwiają tzw. żeglowanie z wyłączonym silnikiem, jego szybki restart i wydłużony zasięg w trybie start-stop. Jak zapewnia Audi, dzięki wszystkim tym systemom w codziennym użytkowaniu możliwe jest zaoszczędzenie ok. 0,8 litra paliwa na 100 km. System cylindrów dostępnych na życzenie (cylinder on demand) wyłącza poszczególne cylindry w sytuacji jazdy z niskimi obciążeniami, a system muzyczny posiada funkcję aktywnej redukcji hałasu, która eliminuje hałasy przedostające się do kabiny.
Nowe S8 jest standardowo wyposażone w predyktywne, aktywne zawieszenie. System ten, działający w połączeniu z zawieszeniem pneumatycznym, może za pomocą siłowników elektromechanicznych podnosić lub opuszczać każde z kół oddzielnie. Dzięki temu możliwe jest aktywne kontrolowanie ruchów nadwozia i tym samym zmniejszenie skoku lub przechyłu nadwozia podczas przyspieszania lub hamowania.
Kamera w przodzie pojazdu, wykrywająca większe nierówności powierzchni drogi, pozwala na to, by działo się to predyktywnie, z wyprzedzeniem.
System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select oferuje do wyboru pięć profili jazdy. Tryb "Comfort +" to profil zupełnie nowy, w którym by zmniejszyć przyspieszenie boczne, działające na pasażerów nadwozie przechyla się w zakręcie nawet o 3 stopnie. W trybie "Dynamic" S8 precyzyjnie wchodzi w zakręt. Maksymalny kąt przechyłu podczas szybkiego pokonywania zakrętów wynosi ok. 2,5 stopnia, podczas gdy przy standardowym zawieszeniu jest to ok. 5 stopni. Następujący w konkretnej sytuacji rozkład momentów przechyłu pozwala na samosterowność lub minimalną nadsterowność. Pozycja nadwozia może się zmienić także wtedy, gdy samochód stoi nieruchomo. W momencie dotknięcia klamki drzwi nadwozie unosi się o max 50 mm (2 cale).
Dynamiczny układ czterech kół skrętnych w Audi S8 umożliwia niezależną od siebie regulację kątów skrętu kół przedniej i tylnej osi. Łączy zatem bezpośrednią, sportową reakcję układu kierowniczego przy niskich i średnich prędkościach ze stabilnością na autostradzie i małym promieniem skrętu. Sportowy mechanizm różnicowy podczas szybkiego pokonywania zakrętów aktywnie dystrybuuje moment obrotowy między tylnymi kołami. Podczas skręcania lub przyspieszania w zakręcie, większość momentu kierowana jest na koło zewnętrzne. Już na samym początku system wyczuwa moment, gdy samochód staje się podsterowny. W przypadku nadsterowności, sportowy mechanizm różnicowy tylnej osi przenosi moment napędowy na koło wewnętrzne, co stabilizuje pojazd.
Dynamiczny układ czterech kół skrętnych, sportowy mechanizm różnicowy i predyktywne, aktywne zawieszenie, to wyposażenie standardowe nowego Audi S8. Klient może dodatkowo wybrać tarcze hamulcowe wykonane z ceramiki z dodatkiem włókna węglowego. Mają one średnicę 420 mm na przedniej osi i 370 mm na osi tylnej. Ceramiczne tarcze hamulcowe są wentylowane od wewnątrz i odporne na zużycie. Ceramiczny układ hamulcowy, w tym zaciski hamulcowe, jest też o 9,6 kg lżejszy niż standardowy układ hamulcowy z tarczami wykonanymi z żeliwa. Każdy z przednich zacisków ma dziesięć tłoczków.
Stylistyka zewnętrzna tej serii modelowej dzięki nowemu Audi S8 zyskuje nowe akcenty. Widoczne elementy wnętrza i stylistyki zewnętrznej podkreślają sportowy charakter auta. Sportowa limuzyna ma 5,18 m długości i standardowo stoi na 21-calowych felgach. Sportowego i progresywnego wyglądu nadają pojazdowi również przedni zderzak, progi, obudowy lusterek zewnętrznych oraz typowe dla modeli typu S okrągłe końcówki rur wydechowych.
Opcjonalnie dostępny jest czarny pakiet stylistyczny. W nim wszystkie elementy, które standardowo są chromowane, stają się błyszcząco czarne.
Klienci wybierać mogą spośród dziewięciu kolorów wnętrza. W gamie jest np. pastelowy srebrny z portfolio Audi design selection. Górny panel dekoracyjny zrobiony jest z karbonu Vector i oferuje trójwymiarowy efekt głębi. Pod nimi umieszczono panel z ciemnego, szczotkowanego aluminium.
Opcjonalnie klient wybrać może matrycowe reflektory diodowe HD Matrix LED ze światłami laserowymi Audi oraz tylne światła w technice OLED. Na rynkach chińskim, amerykańskim, kanadyjskim i południowokoreańskim Audi S8 dostępne będzie z wydłużonym rozstawem osi.
W nowym Audi S8 standardowo montowane są indywidualizowane fotele konturowe o sportowym wyglądzie. Posiadają one szerokie możliwości elektrycznej regulacji, pneumatycznie regulowane podparcia boczne oraz oddzielne, trójstopniowe ogrzewanie każdego z foteli. Są one opcjonalnie dostępne z funkcjami wentylacji i masażu. Klienci mogą wybierać spośród skór Valcona i Unikat.
38 systemów wspomagania kierowcy nowego Audi S8 zebranych jest w dwa pakiety: City i Tour. Adaptacyjny asystent jazdy - centralny system pakietu Tour - łączy w sobie funkcje adaptacyjnego tempomatu, wspomagania jazdy w korkach i śledzenia pasa ruchu. W połączeniu z predyktywnym asystentem wydajności, adaptacyjny tempomat w zależności od warunków drogowych panujących przed nim, przyhamowuje lub przyspiesza samochód. W pakiecie City system Audi pre sense side łączy systemy pre sense front i pre sense rear, tworząc Audi pre sense 360°. Jeśli system wykryje zbliżające się uderzenie boczne, może współpracować z aktywnym zawieszeniem, aby unieść nadwozie do 80 mm. Dzięki temu ustawia próg w lepszej pozycji do pochłaniania energii uderzenia, co zmniejsza potencjalne konsekwencje wypadku dla pasażerów.
Mózgiem wszystkich systemów wspomagania kierowcy nowego S8 jest centralny sterownik systemów wsparcia kierowcy zFAS. Oblicza on nieustannie modele zróżnicowanego otoczenia pojazdu, bazując przy tym na danych dostarczanych przez system czujników. W pełni wyposażone Audi S8 posiada pięć czujników radarowych, sześć kamer, dwanaście czujników ultradźwiękowych i skaner laserowy.
Nowe Audi S8 oferuje progresywne rozwiązania technologiczne, wśród których są nowe usługi cyfrowe i systemy connecivity. Koncepcja obsługi dotykowej MMI jest w pełni cyfrowa. Kierowca steruje prawie wszystkimi funkcjami za pomocą dwóch dużych wyświetlaczy. Może również korzystać z opcji sterowania głosowego. Odpowiedzi są udzielane albo na podstawie informacji przechowywanych na pokładzie, albo w chmurze. Alexa, umieszczony w chmurze asystent głosowy firmy Amazon, jest dostępny jako opcja. Wszystkie informacje istotne z punktu widzenia jazdy wyświetlają się również na ekranie Audi virtual cockpit, który można przełączać pomiędzy dwoma widokami. W trybie jazdy obrotomierz i prędkościomierz są wyświetlane jako duże klasyczne zegary, natomiast w trybie infotainment w centrum ekranu jest mapa nawigacji. Oba widoki mają czerwone szczegóły graficzne. Ekranu Audi virtual cockpit S-performance w swoim centrum ma duży obrotomierz w postaci wykresu, a moc wyjściowa i moment obrotowy są wyświetlane jako wartości procentowe. Informacje te można również wybrać w MMI. Opcjonalny wyświetlacz head-up display może wyświetlać ważne informacje na przedniej szybie, na wprost wzroku kierowcy.
Centrum sterowania systemami infotainment i mediami nowego Audi S8 jest system nawigacji MMI navigation plus. Oprócz asystenta głosowego Amazon Alexa, gama serwisów Audi connect obejmuje usługi car-to-X, wykorzystujące rozproszoną inteligencję floty Audi. Informacje o sygnalizacji świetlnej to nowa funkcja, którą Audi dodaje sukcesywnie w wybranych miastach europejskich. Dzięki połączeniu z infrastrukturą miejską, pojazd za pośrednictwem serwera odbiera informacje z centralnego komputera sygnalizacji świetlnej i pomaga kierowcy dopasować prędkość odpowiadającą następnej fazie zielonego światła. Audi virtual cockpit wyświetla indywidualną rekomendację prędkości oraz czas pozostały do następnej fazy zielonego światła, o ile kierowca czeka już na świetle czerwonym.
W skład gamy usług Car-to-X wchodzą również: informacja o znakach drogowych online, ostrzeżenie o zagrożeniach oraz funkcja wyszukiwania miejsc parkingowych przy ulicy. Aplikacja myAudi łączy samochód ze smartfonem klienta, tak że może on przesyłać cele nawigacji wprost do samochodu. Audi smartphone interface przenosi na pokład samochodu środowiska Android Auto i Apple Car Play (to drugie również bezprzewodowo). W nowym Audi S8 znajduje się również high-endowy system muzyczny Bang & Olufsen 3D Advanced Sound System oraz Audi phone box.
Data rynkowej premiery ani ceny nowego Audi S8 nie zostały jak na razie ujawnione.
Dołącz do dyskusji: Audi: nowe Audi S8, czyli luksusowa limuzyna o sportowej stylistyce (wideo)