SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Agora ze spadkiem wpływów i 9,7 mln zł zysku. Niższe wzrosty w Heliosie, w górę internet i radio

W minionym kwartale grupa kapitałowa Agora zanotowała spadek wpływów ze sprzedaży o 7,6 proc. do 278 mln zł oraz 9,7 mln zł zysku netto (wobec 6,1 mln zł straty rok wcześniej). Niższą dynamikę wyników niż w ub.r. osiągnęły kina Helios, a tylko nieznacznie zmalały wpływy ze sprzedaży „Gazety Wyborczej”.

W raporcie finansowym Agora tłumaczy, że największy wpływ na spadek jej przychodów miały niższe wpływy z działalności filmowej i poligraficznej. W przypadku tej pierwszej w pierwszym kwartale ub.r. wprowadziła do kin popularne filmy „Sztuka kochania. Historia Michaliny Wisłockiej” oraz „Po prostu przyjaźń”, a w minionym kwartale nie miała takich hitów.

Z kolei koszty operacyjne firmy zmalały o 10,9 proc. do 264,9 mln zł, m.in. dzięki zmniejszeniu wydatków o 40,3 proc. (do 19,2 mln zł) w pionie druku wynikającemu z niższym wolumenem produkcji oraz niższą amortyzacją. W segmencie radiowym i internetowym firma mniej wydała na promocję.

Agora w lutym i marcu br. przeprowadziła zwolnienia grupowe obejmujące maksymalnie 53 pracowników z pionu druku. Koszt tego procesu to 1,4 mln zł. Z kolei łączne wydatki firmy na wynagrodzenie i inne świadczenia dla pracowników wzrosły w skali roku o 1,1 proc. do 83,7 mln zł.

Na wynik netto Agory znacząco wpłynęły sfinalizowane pod koniec lutego br. transakcje sprzedaży nieruchomości w Warszawie (za 19 mln zł) i Gdańsku (za 8,65 mln zł). Ich pozytywny wpływ na wynik firmy wyniósł 13,9 mln zł.

Wpływy segmentu filmowo-książkowego Agory zmalały w skali roku o 9,3 proc. do 115,1 mln zł. Wynika to głównie z dużego spadku przychodów z działalności filmowej - o 73,1 proc. do 5,4 mln zł - związanego z brakiem hitów kinowych dystrybuowanych lub produkowanych przez spółkę Next Film.

Z kolei kina Helios osiągnęły niższe dynamiki wyników niż w całym ub.r. Wpływy ze sprzedaży biletów zwiększyły się o 2,6 proc. do 66,3 mln zł (wobec 14 proc. wzrostu w 2017 roku), ze sprzedaży barowej - o 8,1 proc. do 24 mln zł (w ub.r. wzrost wyniósł 14,9 proc.), natomiast przychody z reklam kinowych zmalały o 25,9 proc. do 6,3 mln zł (wobec 16,2 proc. wzrostu w ub.r.).

Jednocześnie zmalały koszty operacyjne - o 7,6 proc. do 98,5 mln zł (podczas gdy w całym ub.r. zwiększyły się o 14,7 proc.), głównie dzięki spadkowi nakładów na usługi obce (o 13,9 proc. do 50 mln zł).

Zysk EBIT segmentu wyniósł 16,6 mln zł (wobec 20,3 mln zł rok wcześniej), a zysk EBITDA - 24,5 mln zł (w pierwszym kwartale ub.r. było to 14,9 mln zł).

Pion prasowy zanotował spadek przychodów o 5,5 proc. do 49,7 mln zł. Procentowo bardziej zmalały wpływy reklamowe (o 7,2 proc. do 22 mln zł) niż przychody ze sprzedaży pism (o 4,3 proc. do 26,8 mln zł).

Wpływy ze sprzedaży „Gazety Wyborczej” zmniejszyły się tylko o 1,3 proc. do 22,8 mln zł (w całym ub.r. ujemna dynamika wyniosła 9 proc.), a przychody z reklam w niej - o 12,9 proc. do 12,8 mln zł (wobec 16,9 proc. spadku w ub.r.).

- Istotny pozytywny wpływ na poziom przychodów ze sprzedaży wydawnictw „Gazety Wyborczej” mają rosnące przychody ze sprzedaży prenumerat cyfrowych, które częściowo równoważą spadki związane z niższymi wpływami ze sprzedaży wydań papierowych dziennika - stwierdziła Agora w raporcie finansowym.

Na koniec ub.r. z płatnej oferty internetowej „Gazety Wyborczej” korzystało 133 tys. użytkowników. Firma nie podała, ilu ich było na koniec marca br. Według danych ZKDP w pierwszym kwartale br. średnia sprzedaż ogółem „GW” wynosiła 98 753 egz., o 16,5 proc. mniej niż rok wcześniej.

Koszty operacyjne segmentu prasowego zmalały o 1,3 proc. do 54,3 mln zł. W konsekwencji pogorszyły się wyniki operacyjne: strata EBIT z 2,4 do 4,6 mln zł, a strata EBITDA - z 2 do 4,3 mln zł.

Zajmująca się reklamą zewnętrzną spółka AMS zanotowała dużo wyższy wzrost kosztów operacyjnych (o 9,8 proc. do 32,5 mln zł) niż wpływów (o 1,7 proc. do 35,9 mln zł).

W konsekwencji jej zysk EBIT zmalał z 5,7 do 3,4 mln zł, a zysk EBITDA - z 10 do 8,2 mln zł.

Pion internetowy osiągnął wzrost wpływów o 3,1 proc. do 40,2 mln zł, głównie dzięki wzrostowi przychodów ze sprzedaży reklam (o 9,9 proc. do 34,4 mln zł).

Jednocześnie koszty operacyjne zmalały o 3,8 proc. do 37,6 mln zł, mimo wzrostu wydatków na usług obce o 9 proc. do 18,1 mln zł).

W efekcie segment zanotował 2,6 mln zł zysku EBIT (wobec 0,1 mln zł straty rok wcześniej) i wzrost zysku EBITDA z 1,1 do 3,8 mln zł.

W pionie radiowym Agora zanotowała wzrost wpływów o 0,8 proc. do 26 mln zł (przychody z reklam zwiększyły się o 3,8 proc. do 21,8 mln zł) oraz spadek kosztów operacyjnych o 7,1 proc. do 23,7 mln zł.

Zysk EBIT zwiększył się z 0,3 do 2,3 mln zł, a zysk EBITDA - z 1,2 do 3,3 mln zł.

Z kolei pion druku zanotował bardzo duże spadki przychodów (o 41,4 proc. do 17,4 mln zł) i kosztów operacyjnych (o 40,4 proc. do 19,2 mln zł).

Jego strata EBIT zmalała z 2,5 do 1,8 mln zł, a zysk EBITDA - z 2,9 do 0,2 mln zł.

Na koniec marca br. zadłużenie kredytowe Agory wynosiło 80,7 mln zł (z czego 50,6 mln zł to zadłużenie zewnętrzne Heliosa). Jednocześnie firma miała 128 mln zł w gotówce i jej ekwiwalentach. Ponadto spółka AMS złożyła 21,6 mln zł kaucji jako zabezpieczenie realizacji koncesji na budowę i modernizację wiat przystankowych w Warszawie.

W maju ub.r. Agora zawarła umowę z DNB Bank Polska dającą firmie limit kredytowy w wysokości 135 mln zł obejmujący m.in. do 25 mln zł kredytu nieodnawialnego na spłatę poprzedniego kredytu wielocelowego.

Dołącz do dyskusji: Agora ze spadkiem wpływów i 9,7 mln zł zysku. Niższe wzrosty w Heliosie, w górę internet i radio

14 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
walter
nie jest dobrze.
0 0
odpowiedź
User
Ex
Kolejne redukcje, cięcia etc., ale spokojnie premie dla zarządu będą.
0 0
odpowiedź
User
GregoryT
Niedługo nie będzie co sprzedawać i co wtedy? Co następne po TV? Stacje radiowe.
Ale to doprowadzi do katastrofy no i dobrze.
0 0
odpowiedź