6,51 mld zł wydadzą polskie firmy na reklamę w tym roku, najwięcej zyska internet
Według ZenithOptimedia Group wartość netto polskiego rynku reklamowego wyniesie w br. 6,51 mld zł, o 1,8 proc. więcej niż w ub.r. Globalny wzrost wyniesie 5,4 proc., do czego przyczynią się m.in. wydatki związane z piłkarskimi mistrzostwami świata.
ZenithOptimedia Group podtrzymał swoją poprzednią prognozę wzrostu polskiego rynku reklamowego, wyrażoną w kwietniu br. -
- Polska gospodarka nabiera tempa - pierwszy kwartał przyniósł wyższe od prognozowanego przyspieszenie wzrostu gospodarczego, a optymistyczne nastroje przedsiębiorców znajdują odzwierciedlenie w sukcesywnie zwiększających się nakładach inwestycyjnych. Utrzymująca się tendencja wzrostowa w gospodarce to również pozytywny sygnał dla reklamodawców, którzy stopniowo zwiększają swoje inwestycje w media - uzasadnia Monika Bronowska, CEO ZenithOptimedia Group. - Dane dotyczące wydatków reklamowych w pierwszym kwartale potwierdziły prognozowane tendencje, zarówno te dotyczące całego rynku, jak i dynamiki zmian wydatków na reklamę w poszczególnych mediach, dlatego utrzymujemy nasze prognozy na niezmienionym poziomie - dodaje.
Według ZOG wydatki na reklamę w internecie wzrosną w br. o 12,2 proc. Najszybciej zyskującą częścią tego segmentu będzie reklama wideo, a mocno urosną też reklama mobilna i targetowana/retargetowana. W telewizji budżety reklamowe zwiększą się o 2,1 proc., w kinach - o 1,8 proc., a w radiu - o 1,3 proc. Nieznaczny spadek (0,9 proc.) zanotuje reklama outdoorowa, a dużo straci reklama prasowa: spadek wydatków reklamowych w magazynach wyniesie 14,9 proc., a w dziennikach - 16,1 proc.
Analitycy ZOG relacjonują, że w pierwszych czterech miesiącach br. inwestycje reklamowe zwiększyły branża farmaceutyczna (największymi marketerami są w niej niezmiennie Aflofarm i USP Zdrowie), sektor higiena i pielęgnacja, media i książki oraz turystyczny. Na stabilnym poziomie utrzymały się inwestycje sieci handlowych, choć kilka firm - Lidl, Jeronimo Martins, Media Expert i Żabka - zwiększyło swoje wydatki.
Budżety marketingowe obcięły natomiast największe firmy telekomunikacyjne, producenci żywności i napojów (w tym Grupa Żywiec i Coca-Cola) oraz branża motoryzacyjna (z wyjątkiem Volkswagena) i finansowa (oprócz BZ WBK i Vivusa).
Zdaniem analityków polska reklama nie zanotuje wzrostu w związku z odbywającymi się właśnie w Brazylii piłkarskimi mistrzostwami świata, za to taki pozytywny wpływ nastąpi w skali ogólnoświatowej.
- Według naszych szacunków ZenithOptimedia dzięki mistrzostwom globalne wydatki na reklamę będą w tym roku wyższe o 1,5 mld dolarów - mówi Monika Bronowska. - Medium, które zyska najwięcej na mundialu będzie oczywiście telewizja, a w drugiej kolejności - internet, szczególnie segment social media. Według naszych prognoz aktywność reklamodawców w serwisach społecznościowych w czasie mundialu będzie większa niż podczas jakiegokolwiek organizowanego dotąd wydarzenia sportowego - opisuje.
Największe wzrosty inwestycji marketingowych w czasie turnieju nastąpią w krajach Ameryki Łacińskiej, gdzie mecze będą transmitowane w dogodnym dla kibiców czasie. Wartość rynku reklamowego w tym regionie będzie w tym roku wyższa o 500 mln dolarów niż w ub.r.. W krajach Europy Zachodniej, gdzie transmisje meczy mimo różnicy czasu odbywają się w dobrych porach, inwestycje reklamowe wzrosną o 300 mln dolarów.
Ogółem globalne wydatki reklamowe wyniosą w br. 524 miliardy dolarów, o 5,4 proc. więcej niż przed rokiem. W kolejnych latach ta wzrostowa tendencja ma się umacniać dzięki dalszej poprawie sytuacji gospodarczej, także w strefie euro
Na kolejnej podstronie analiza wydatków w poszczególnych regionach, na największych rynkach i w różnych mediach
Dołącz do dyskusji: 6,51 mld zł wydadzą polskie firmy na reklamę w tym roku, najwięcej zyska internet