WirtualneMedia.pl

Portal o mediach, reklamie, internecie, PR
Nr 1 w Polsce

Przeczytaj też

Dofinansowanie urlopu najbardziej motywującym do zmiany pracodawcy benefitem

Właściciele rodzinnych firm z optymizmem patrzą w przyszłość, największym wyzwaniem rosnące koszty pracy

2018-01-31 A A A KOMENTARZE: 1 FORUM DRUKUJ POLEĆ

Rodzinni przedsiębiorcy z Polski i Europy są zadowoleni ze swojej sytuacji ekonomicznej. Coraz bardziej martwią się jednak wzrastającymi kosztami pracy niestabilnością sytuacji politycznej - wynika z nowego raportu firmy audytowej KPMG.

fot. shuttlerstock fot. shuttlerstock

Swoją sytuację mianem „dobrej” lub „bardzo dobrej” oceniło 62 proc. firm rodzinnych z Polski i 71 proc. z innych państw Europy. Negatywnie w przyszłość patrzy tylko 6 proc. rodzimych przedsiębiorców. Optymizm przebadanych przedsiębiorstw wynikać może choćby ze wzrostu i stabilności przychodów, którym pochwalić się mogło 41 proc. z nich. Jedynie 18 proc. odnotowało spadek przychodów w ciągu ostatnich 12 miesięcy (w Europie 13 proc.). Optymizm badanych firm rodzinnych co do przyszłości przekłada się także na ich plany związane z zatrudnieniem. Co trzeci badany planuje zwiększyć liczbę pracowników w firmie, a 59 proc. nie planuje żadnych zwolnień.

- Do wzrostu poziomu obrotów przyczynił się między innymi ogólny stan gospodarki. Blisko co trzeci ankietowany przedsiębiorca w Europie wskazał na rosnący popyt na rynku jako jeden z kluczowych czynników sukcesu. W przypadku polskich firm rodzinnych największy wpływ na dobrą sytuację miały efektywne procesy wewnętrzne, które wskazało 25 proc. badanych, skuteczne techniki sprzedaży i dbałość o klienta (22 proc.) oraz inteligentny marketing (21 proc.). Duże znaczenie miały też wdrożone optymalizacje i wzmocnienia kadrowe – 19 proc. polskich firm rodzinnych uzyskało większe obroty dzięki wprowadzeniu nowych produktów oraz usług, a 13 proc. – zatrudniając nowych pracowników - mówi Andrzej Bernatek, partner w KPMG w Polsce.

Rosnące koszty pracy i niestabilność polityczna kluczowymi wyzwaniami

Największym wyzwaniem dla rodzinnych firm w Polsce są rosnące koszty pracy (wskazanie 60 proc. ankietowanych). Na tej liście pojawiają się także niestabilna sytuacja polityczna (41 proc. proc.), rosnąca konkurencja (35 proc.) i problem ze znalezieniem odpowiednio wykwalifikowanej kadry (29 proc.). Polacy mierzą się z podobnymi wyzwaniami co Europejczycy, z tym że ci drudzy wiążą większe obawy z rosnącą konkurencją (37 proc. wskazań) i zatrudnieniem odpowiednich pracowników (43 proc.) .

- Jeszcze do niedawna koszty pracy w Polsce należały do jednych z niższych w Europie, jednak od kilku lat ich wysokość ulega zmianie. Przedstawiciele firm rodzinnych w Polsce istotnie odczuwają zwiększające się koszty zatrudnienia – dla ponad połowy badanych stanowią one duże utrudnienie w prowadzeniu biznesu. Istotnym wyzwaniem dla polskich przedsiębiorców jest także otoczenie prawne oraz poziom jego skomplikowania. Ankietowane firmy rodzinne w Polsce – zapytane o czynniki, które przyczyniłyby się do lepszej sytuacji ich biznesów – wskazują między innymi na bardziej elastyczne regulacje dotyczące rynku pracy (18 proc.) – mówi Piotr Żurowski, partner w KPMG w Polsce.


Najważniejszym wyzwaniem dla rodzinnych firm na nadchodzące dwa lata jest wzrost obrotów – na co wskazało 42 proc. badanych. Przedsiębiorcy chcą także podnieść zyskowność firm (31 proc.), poszerzać portfolio oferowanych produktów i usług (31  proc.) i zatrudniać utalentowanych pracowników (30 proc.). Właściciele rodzinnych biznesów w Europie bardziej niż w Polsce chcą położyć nacisk na wzrost zyskowności  (64 proc. odpowiedzi) i obrotów (46 proc.).

- Firmy rodzinne zwykle chętniej niż inni właściciele firm inwestują w innowacje z myślą o wartości, jaką przyniosą w przyszłości. Ich decyzje biznesowe są skoncentrowane na zachowaniu majątku firmy i maksymalizacji korzyści dla członków rodziny przez pokolenia, natomiast firmy nieoparte na więzach rodzinnych są często bardziej ograniczone w potrzebie uzasadnienia podejmowania ryzyka - mówi Andrzej Bernatek, partner w KPMG w Polsce.

„Barometr firm rodzinnych” jest szóstą edycją badania przeprowadzonego przez KPMG w wybranych krajach Europy, a polskie firmy rodzinne wzięły udział w badaniu już po raz piąty. Raport został opracowany na podstawie wyników wywiadów internetowych (CAWI), przeprowadzonych w okresie maj-sierpień 2017 roku. Raport skupia się na kompleksowej analizie sytuacji biznesów rodzinnych, ich planów na przyszłość, priorytetów oraz wyzwań, z którymi muszą się zmagać na co dzień.

Autor: jd

Wiecej informacji: KPMG, rynek pracy, firmy rodzinne

Komentarze (1) Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl

  reklama

POPULARNE

Zobacz więcej

Newsletter

Praca - WirtualneMedia