SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Wirtualna Polska pożycza do 500 mln zł na spłatę poprzedniego kredytu i przejęcia w e-commerce

Wirtualna Polska Media podpisała z konsorcjum banków umowę, na mocy której wzięła kredyty w łącznej kwocie do 500 mln zł do spłaty w ciągu siedmiu lat. Środki zamierza przeznaczyć na refinansowanie obecnego zadłużenia, bieżącą działalność oraz przejęcia w segmencie e-commerce.

Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding Article

Kredytów firmie Wirtualna Polska Media, należącej do Wirtualna Polska Holding, udzieliły mBank, Pekao SA i ING Bank Śląski. Poręczycielami są należące do WP spółki Money.pl, Wakacje.pl i Nocowanie.pl.

Wirtualna Polska w komunikacie giełdowym wymieniła trzy cele, na które przeznaczy pożyczone środki: refinansowanie bieżącego zadłużenia (wynikającego głównie z umowy z wiosny 2015 roku), finansowanie bieżącej działalności i kapitału obrotowego oraz finansowanie i refinansowanie wydatków inwestycyjnych.

Firma cztery lata temu wzięła 175 mln zł kredytu na kupno Wirtualnej Polski od Orange Polska. Natomiast wiosną 2015 roku zawarła z ING Bankiem Śląskim i mBankiem nową umowę kredytową, na mocy której pozyskała kredyty i limit kredytowy o wartości do 279,5 mln zł. 30 czerwca br. zawarto aneks do umowy wydłużający okres spłaty do 31 marca 2022 roku.

W trzech kwartałach br. Wirtualna Polska Holding spłaciła 20,18 mln zł kredytu oraz 6,73 mln zł odsetek i prowizji bankowych. Jednocześnie wykorzystała 15 mln zł limitu kredytowego na refinansowanie części swoich wydatków inwestycyjnych.

Na koniec września br. zadłużenie długoterminowe firmy z tytułu kredytów, pożyczek i leasingów wynosiło 177,11 mln zł, wobec 174,57 mln zł na koniec ub.r. Natomiast łączne zobowiązania długoterminowe wydawcy to 177,12 mln zł, o 53 mln zł mniej niż trzy kwartały wcześniej.

Wirtualna Polska chce dalej przejmować w e-commerce

- Zabezpieczyliśmy finansowanie na dalszy, dynamiczny rozwój Wirtualnej Polski. Będziemy kontynuować inwestycje w e-commerce w Polsce i za granicą - zapowiada Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding.

W ciągu ostatnich czterech lat firma kupiła szereg serwisów zajmujących się handlem internetowym. Jesienią 2014 roku za przejęła 15 mln zł 51 proc. udziałów w agregatorach odzieżowych Homebook.pl i Domodi.pl (witryny rozwijały się potem tak dobrze, że WP w marcu br. podwyższyła wycenę ich pozostałych udziałów o 47 mln zł), jesienią 2015 roku - porównywarki usług finansowych Finansowysupermarket.pl i Jedenwniosek.pl oraz agregator odzieżowy Allani.pl, pod koniec 2015 roku - serwisy wydawcę serwisów Wakacje.pl, Easygo.pl i Wypoczynek.pl (za 83,6 mln zł, co jest największym jak dotąd wydatkiem WP), w marcu ub.r. - porównywarkę finansową Totalmoney.pl (za 14,5 mln zł), a w czerwcu ub.r. - 75 proc. udziałów w Nocowanie.pl (za 22 mln zł). Natomiast w czerwcu br. wydała 15,6 mln zł na 6,3 proc. akcji eSky.pl.

Kierownictwo Wirtualnej Polski niezmiennie deklaruje, że firma chce kupować w sektorze e-commerce, ponieważ rozwija się on szybciej i ma większe perspektywy do dalszego wzrostu niż reklama internetowa. - Kochamy e-commerce, skupiamy się na nim na co dzień i uważamy, że jest przyszłością Wirtualnej Polski. Działalność mediowa jest istotna i zawsze będzie obecna w firmie, bo jest kołem zamachowym dla e-commerce’u - mówił Jacek Świderski w maju br.

W całym br. już ponad połowa wpływów firmy pochodzi z segmentu e-commerce.

Jak Wirtualna Polska spłaci nowe kredyty?

Spłata wynikająca z nowej umowy kredytowej została podzielona na cztery transze. Pierwszą, w łącznej kwocie 86,8 mln zł, Wirtualna Polska ma spłacać w 20 równych kwartalnych ratach płatnych od czwartego kwartału 2018 roku. Druga, w wysokości 127,4 mln, ma zostać zwrócona za siedem lat (czyli w grudniu 2024 roku). Trzecia, w kwocie do 113,2 mln zł, firma będzie spłacała od IV kwartału 2021 roku w dwunastu równych ratach kwartalnych. Natomiast czwarta, w kwocie do 152,6 mln zł, ma zostać spłacona za siedem lat.

Trzecia i czwarta transza - o łączne wartości do 265,8 mln zł - ma zostać przeznaczona na inwestycje.

Oprocentowanie ustalono według stawki WIBOR dla depozytów 3-miesięcznych powiększonej o określoną w umowie marżę uzależnioną od wysokości wskaźnika zadłużenia netto do wyniku EBITDA grupy kapitałowej Wirtualnej Polski.

W umowie zapisano, że Wirtualna Polska będzie mogła wypłacać dywidendę, jeśli nie będzie miała zaległości w spłacie kredytów ani nie przekroczy zapisanego wskaźnika zadłużenia całkowitego netto do wyniku EBITDA.

W trzech kwartałach br. Wirtualna Polska Holding zanotowała wzrost przychodów ze sprzedaży o 12,3 proc. do 328 mln zł i spadek zysku netto o 1,2 proc. do 30,3 mln zł.

Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska pożycza do 500 mln zł na spłatę poprzedniego kredytu i przejęcia w e-commerce

19 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
aZaliż
No to czegoś nie rozumiem.
W poprzednich informacjach na temat Grupy WP było sporo o przychodzie i ZYSKU, ale zgrabnie pomijano wysokość zadłużenia.

Więc jak to jest?
Jest ZYSK czy jednak go nie ma, bo jest 177 milionów DŁUGU?
38 3
odpowiedź
User
Aj aj
Czyli jednak nie telewizja. Dobrze. Ważne, że potrafią zrewidować poglądy.
16 3
odpowiedź
User
Powracajaca Karma
pięknie idzie na dno ten tuningowany garaż. Tyle karier zniszczyli. Nerwów nie zwrócą. Niech tona
41 2
odpowiedź
User
Wajcha w dół
No tak, Domodi trzeba będzie za coś wykupić :D A nowe podmioty z branży e-commerce niecierpliwie czekają na ruch wizjonerów, z takim kredytem będą z nożem na gardle kupować kolejne podmioty po zawyżonych cenach :D Trochę ludzi zdąży z WP ubić interes, nim oni sami siebie ubiją :D
23 1
odpowiedź
User
Ronny
Karuzela kredytowa...
16 0
odpowiedź
User
digiman
Chętnie bym napisał coś źle o nich bo w jakimś sensie to konkurent, jednak co by nie mówić, za kilka lat będą prawdopodobnie bezkonkurencyjni na rynku. Proszę zauważyć, że nie odstępują w zasięgach swojego głównego rywala na krok, przy jednoczesnym budowaniu bardzo silnej drugiej nogi. Nie ma drugiego podobnego podmiotu na rynku. Trudno sobie wyobrazić lepszą synergię niż media + e-commerce. Fakt, dziś toną w długach ale nie można założyć, że ich nie kontrolują. Ich konkurent jaką ma drugą nogę? Spadającą prasę drukowaną... To daje do myślenia.
12 14
odpowiedź
User
Obserwator
Tylko że e-commerce w WP to tylko Domodi, finansowana cześć pod zarządzaniem Kusza tonie, pewnie dlatego że Kusz zajmuje się biznesami na boku a od WP odcina tylko kupony dumając zarząd. Zadłużony garaż się rozpada, ale co niektórzy jeszcze na tym dobrze zarobią :)
13 4
odpowiedź
User
grzes
@Obserwator

Pracuję w branży i wiem, że finanse to im idą jak nigdy. Money wymiata teraz w kilku kategoriach. Wydali dużo kasy na przejęcia i biznes powoli się układa. Chętnie dowiem się co im tak nie idzie ... ale to chyba zaklinanie rzeczywistości.
5 10
odpowiedź
User
Obserwator
@grzes

Pracowanie w branży a pracowanie dla money to zupełnie inny punkt widzenia, dlatego Ty masz złudne wrażenia że wymiatają a ja mam pewne informacje czyli efektywność sieci partnerskiej generującej leady, ograniczone budżetu banków na marketing, brak technologii, rozpadający się zespół i wisienka, czyli wydanie prawie 30 milionów na przejęcia. To się Grzesiu kompletnie nie spina...zaklinanie rzeczywistości to komunikaty WP :)
14 2
odpowiedź
User
exWP
WP to wydmuszka każdy kto tam pracuje/pracował zdaje sobie z tego sprawę. Fasadowość tej firmy poraża. To nawet nie jest parodia korpo to cyrk pijanych klaunów. Czekam też aż do WP zawita Państwowa Inspekcja Pracy miałaby tam żniwa!!!
30 1
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing