WirtualneMedia.pl

Portal o mediach, reklamie, internecie, PR
Nr 1 w Polsce

Przeczytaj też

Żarty dziennikarzy z niskiej frekwencji na koncercie Jana Pietrzaka na festiwalu w Opolu

Gorący temat

Julia Przyłębska zawiadomi prokuraturę o tekstach „Gazety Wyborczej” i „Faktu” zarzucających jej powiązania ze służbami

6

Według Nielsena mecz Real Madryt-Apoel Nikozja w TVP1 miał 1,4 mln widzów, a według Kurskiego - ponad 2,5 mln

2017-09-18 A A A KOMENTARZE: 25 FORUM DRUKUJ POLEĆ

Transmitowany w zeszłą środę przez TVP1 mecz Ligi Mistrzów pomiędzy Realem Madryt, a Apoelem Nikozja według danych NAM oglądało 1,37 mln widzów. Jacek Kurski poinformował portal Wirtualnemedia.pl, że faktyczna widownia tego spotkania wyniosła ponad 2,5 mln osób. Twierdzi również, że wynik wykazywany przez Nielsena jest mocno zaniżony. - Trudno się odnosić w przestrzeni publicznej do badania, rzekomo poważnego, z którego wynika, że prawie nikt nie ogląda telewizji publicznej, podczas gdy wszyscy o niej rozmawiają, komentują i wiedzą każdy detal - informuje nas prezes TVP.

fot. Real Madryt fot. Real Madryt

Telewizja Polska zakupiła od platformy nc+ sublicencję na pokazywanie tegorocznego sezonu piłkarskiej Ligi Mistrzów. Pierwszy mecz piłkarskich rozgrywek Telewizja Polska pokazała w środę, 13 września br. w TVP1. Był to pojedynek Real Madryt kontra Apoel.

Średnia widownia tego spotkania na antenie telewizyjnej Jedynki wyniosła 1,37 mln widzów. Przełożyło się to na 10,24 proc. udziału w rynku telewizyjnym wśród wszystkich widzów i 10,79 proc. w grupie komercyjnej 16-49 - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl przez Havas Media Group.

Mecz ten pokazywał również Canal+ Sport, gdzie oglądało go dodatkowo 14 tys. widzów (odpowiednio 0,29 proc. i 0,25 proc. udziału).

Łączna widownia tego spotkania na obu antenach wyniosła 1,38 mln osób (odpowiednio 10,53 proc. i 11,04 proc. udziału).

Portal Wirtualnemedia.pl dotarł również do uśrednionych widowni minutowych w grupie 4+. Analizując te wyniki czterech głównych stacji telewizyjnych (TVP1, TVP2, Polsat i TVN) wynika, że Jedynka przez większość czasu emisji analizowanego meczu miała podobną liczbę widzów co TVN i Polsat. Zdecydowanie lepiej w tym paśmie wypadła TVP2, emitująca w tym czasie gł. popularne seriale „Barwy szczęścia”, „Na dobre i na złe” i „Na sygnale”.

Z powyższymi wynikami oglądalności nie zgadza się Jacek Kurski, który twierdzi że mecz ten w Jedynce śledziło ponad 2,5 mln widzów. - Na podstawie pomiaru dokonanego przez podmiot, który zbiera rzeczywiste dane z około 178 tys. dekoderów wynika, że mecz Realu Madryt w Lidze Mistrzów w TVP1 oglądano w ponad 1,3 milionie gospodarstw domowych w Polsce. Przyjmując za Głównym Urzędem Statystycznym, że średnia wielkość gospodarstwa domowego w Polsce to 2,6 osoby, widownia meczu mogła sięgnąć nawet 3,4 mln. Według bardzo ostrożnych wyliczeń zespołu ekspertów w TVP, liczba widzów tego meczu nieco przekroczyła 2,5 mln - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl prezes TVP. - Wykazywana przez Nielsena widownia na poziomie 1,4 mln osób wydaje się mocno zaniżona. Mecz Realu Madryt transmitowany w telewizji publicznej na otwartej antenie nie może gromadzić tak mało widzów, znam się na tym - dodaje.

Jacek Kurski cytuje wyniki oglądalności, które od kilku miesięcy testowo są mierzone przez Netię (dane w trybie online z tego pomiaru natychmiast trafiają do nadawców). - Dzięki innowacyjnemu narzędziu, mamy jako TVP dostęp do rzeczywistych zachowań naszych widzów i wiemy, że mecz Realu był oglądany przez znacznie większą liczbę kibiców. Nasze badanie opiera się na kilkadziesiąt razy większym panelu niż Nielsena i co nadaje mu dużą wiarygodność - komentuje Kurski.

- Dodatkowo w naszym kraju funkcjonuje pewna kultura kibicowska polegająca na wspólnym przeżywaniu emocji piłkarskich w ramach tzw. social viewing, odwiedzaniu siebie i oglądaniu meczu razem, a zatem liczba widzów może być jeszcze większa niż wynikająca z tych obliczeń - komentuje Kurski - opisuje prezes TVP.

Jacek Kurski zapowiada, że już niedługo zajmie się kwestią nierzetelnego pomiaru oglądalności przez Nielsen Audience Measurement. - Trudno się odnosić w przestrzeni publicznej do badania, rzekomo poważnego, z którego wynika, że prawie nikt nie ogląda telewizji publicznej, podczas gdy wszyscy o niej rozmawiają, komentują i wiedzą każdy detal - mówi nam Kurski.

Nielsen do zarzutów prezesa TVP ma się odnieść w ciągu najbliższych dni.

Autor: Michał Kurdupski

Wiecej informacji: Nielsen Audience Measurement, Jacek Kurski, Netia, Real Madryt

Komentarze (25) Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl

  reklama

POPULARNE

Zobacz więcej

Newsletter

Praca - WirtualneMedia