WirtualneMedia.pl

Portal o mediach, reklamie, internecie, PR
Nr 1 w Polsce

Przeczytaj też

3-4 proc. więcej na reklamy dóbr luksusowych. Internet i tv wyprzedzą prasę, USA, Chiny i Japonia motorami wzrostu

Gorący temat

Krzysztof Skowroński dalej prezesem Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich

0

Orlen wydaje na reklamy telewizyjne cztery razy więcej, ale tylko w TVP

2017-04-25 A A A KOMENTARZE: 16 FORUM DRUKUJ POLEĆ

Przez pierwsze dwa miesiące br. koncern paliwowy PKN Orlen wydał na reklamę telewizyjną blisko 1,9 mln zł. To niemal czterokrotnie więcej niż rok wcześniej. Firma inwestuje jednak głównie w stacjach należących do Telewizji Polskiej.

fot. PKN Orlen fot. PKN Orlen

W styczniu i lutym br. wydatki reklamowe PKN Orlen na reklamę w stacjach telewizyjnych wyniosły 1 895 152 zł (dane cennikowe netto, bez rabatów, Nielsen Audience Measurement). To o 293 proc. więcej w stosunku do analogicznego okresu ub.r.

Blisko 99 proc. całego budżetu reklamowego Orlenu w pierwszych dwóch miesiącach br. trafiło do kanałów należących do Telewizji Polskiej. Firma promowała się w blokach reklamowych emitowanych w TVP1, TVP2, TVP Sport i TVP Rozrywkowa.

W styczniu br. marketer ten śladowe kwoty zainwestował w reklamę na antenie TVN Turbo i TV Republika. W lutym jego reklamy były obecne już tylko w TVP1, TVP2 i TVP Sport.

Strategia takiego lokowania budżetu tv jest o tyle zaskakująca, że z analizy za cały 2016 i 2015 rok wynika, że reklamy Orlenu emitowane były na antenach kilkudziesięciu komercyjnych kanałów tematycznych. I tak np. w całym ub.r. firma wydała ok. ponad 50 tys. zł w Disco Polo Music, 109 tys. zł w Eska TV, ponad 60 tys. zł w Fokus TV, blisko 1,5 mln zł w Polsacie, ponad 101 tys. zł w Polsat Film, ponad 258 tys. zł w Stopklatce, blisko 128 tys. zł w Tele5, 314 tys. zł w TV4, ok. 100 tys. zł w TV6, ok. 184 tys. zł w TVN, 265 tys. zł w ATM Rozrywka, 182 tys. zł w 8TV.

Biuro prasowe Orlenu nie wyjaśniło nam, z czego wynika taka strategia lokowania budżetu reklamowego w telewizji. - Co do zasady PKN Orlen ze względów konkurencyjnych nie ujawnia informacji na temat wartości realizowanych projektów marketingowo-wizerunkowych. Nasze cele w tym zakresie realizujemy z użyciem różnych kanałów przekazu, gwarantujących dotarcie do określonych grup docelowych. Nie jest naszą praktyką komentowanie szczegółów współpracy z obecnymi czy potencjalnymi kontrahentami - odpowiedziała firma na nasze pytania.

Wydatki reklamowe PKN Orlen (dane cennikowe, bez rabatów, Kantar Media

Stacja

I' 2015

II'2015

I'2016

II'2016

I'2017

II'2017

TVN

159 650

0

183 810

0

0

0

TVN Turbo

0

0

9 009

8 360

1 056 zl

0

TVN24

25 540

0

51 931

0

0

0

TVP Sport

0

0

908

0

7 733 zl

1 711 zl

TVP1

61 300

0

210 265

0

1 070 850 zl

92 290 zl

TVP2

61 550

0

0

0

512 875 zl

204 600 zl

TVP3

0

0

9 796

2 063

0

0

TVP INFO

780

0

6 078

0

0

0

TVP Rozrywka

0

0

0

0

3 487 zl

0

TV Republika

0

0

0

0

550 zl

0

Z danych NAM wynika, że w marcu br. PKN Orlen nie korzystał z emisji klasycznych spotów reklamowych i billboardów sponsorskich w żadnej telewizji.

Obecnie Orlen promuje swoją markę poprzez lokowanie produktu w serialu „Rodzinka.pl”. W jednym z odcinków w marcu Ludwik Boski „wymachiwał” koszulką, w której biegają uczestnicy Orlen Warsaw Maratonu. Z kolei w odcinku emitowanym w ostatni piątek umieszczono scenę, w której Kuba Boski jest pracownikiem jednej ze stacji Orlenu i próbuje dość upartemu klientowi wręczyć kartę podarunkową tej firmy. A że klient wciąż się nie zgadza, Boski ma okazję, by wymienić praktycznie wszystkie jej zalety.

Orlen należy do grona tych czołowych firm z udziałem Skarbu Państwa, które od kilku miesięcy konsekwentnie redukują wydatki reklamowe w stacjach komercyjnych, zwiększając je w kanałach należących do Telewizji Polskiej.

W ocenie ekspertów z domów mediowych nie ma w sumie nic dziwnego w tym, że państwowe firmy kierują swoje budżety do państwowej telewizji. Twierdzą także, że tak naprawdę wydatki reklamowe spółek z udziałem Skarbu Państwa mają marginalne znaczenie dla przychodów komercyjnych nadawców. Uważają też, że dzięki takiej strategii lokowania przez nie budżetów Telewizja Polska wbrew pozorom wcale nie zyska.

Autor: Beata Goczał

Wiecej informacji: Orlen, reklama telewizyjna, wydatki reklamowe

Komentarze (16) Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl

  reklama

POPULARNE

Zobacz więcej

Newsletter

Praca - WirtualneMedia