SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

TVN przekazał KRRiT dodatkowe wyjaśnienia ws. kary za relacje w TVN24

Przedstawiciele TVN przekazali Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji dodatkowe wyjaśnienia dotyczące zarzutów KRRiT, na podstawie których na nadawcę nałożono 1,48 mln zł kary za relacje TVN24 z protestów w dniach 16-18 grudnia 2016 roku.

Article

KRRiT w piątek podała, że TVN szczegółowo przeanalizował pod kątem redakcyjnym i prawnym 54 godziny programów z TVN24 oraz materiały źródłowe.

- Związane z tym obszerne opracowanie przekazane przez TVN jest teraz przedmiotem analiz Biura KRRiT - zaznaczono w komunikacie Krajowej Rady. Dodano, że jej przewodniczący Witold Kołodziejski kolejny raz z osobami z zarządu TVN spotka się w tej sprawie w pierwszym tygodniu stycznia.

Kołodziejski o nałożonej karze rozmawiał już z przedstawicielami władz TVN dwukrotnie: 15 i 20 grudnia. - Strony zgodnie uznały, że konieczna jest intensyfikacja wymiany informacji i poglądów w tej sprawie. Rozmowy będą kontynuowane - poinformowano po drugim spotkaniu.

Za co KRRiT ukarała TVN?

Krajowa Rada o nałożeniu grzywny na TVN w wysokości 1,48 mln zł poinformowała 11 grudnia. Nadawcę ukarano za relacje TVN24 z wydarzeń w dniach 16-18 grudnia 2016 roku, kiedy posłowie PO i Nowoczesnej zaczęli blokować mównicę w sali plenarnej Sejmu, a przed parlamentem i Pałacem Prezydenckim odbyły się demonstracje opozycji.

W szczegółowym uzasadnieniu decyzji KRRiT zarzuciła stacji m.in. to, że goście zaproszeni do studia wieczorem 16 grudnia byli stronniczy i zachęcali do udziału w manifestacjach, dziennikarze za późno poinformowali, że demonstracja została rozwiązana przez policję oraz nie opatrzono odpowiednim komentarzem ujęć z mężczyzną udającym zranionego. Według regulatora w ten sposób kanał propagował działania sprzeczne z prawem i sprzyjał zachowaniom zagrażającym bezpieczeństwu.

Szybko okazało się, że KRRiT oparła swoją decyzję m.in. na analizie przygotowanej przez dr Hannę Karp, religiolog związaną z Wyższą Szkołą Kultury Społecznej i Medialnej w Toruniu oraz Telewizją Trwam. Ponadto dział prawny Krajowej Rady nie dopatrzył się naruszenia przepisów w relacjach TVN24.

TVN krótko po ogłoszeniu kary stwierdził, że nie zgadza się z nią, uważając ją za nieuzasadnioną, oraz że złoży odwołanie. Nadawca ocenił raport dr Karp jako stronniczy i mało rzetelny, zwracając uwagę m.in. na to, że informację o rozwiązaniu przez policję demonstracji podano w TVN24 trzy godziny wcześniej niż według raportu.

Lawina krytyki na KRRiT za nałożenie grzywny

Negatywną opinię o karze dla TVN24 wyraziła Helsińska Fundacja Praw Człowieka, określając ją jako „poważną ingerencję w wolność słowa”. - Obawiamy się, że działanie takie ma na celu nie tylko represję wobec konkretnej telewizji, ale wywołanie szerszego „skutku mrożącego” także wobec pozostałych nadawców, którzy chcieliby rzetelnie wypełniać zadania mediów w demokracji - skomentowała organizacja. Podobnie krytycznie grzywnę oceniły Towarzystwo Dziennikarskie, Izba Wydawców Prasy i Stowarzyszenie Wolnego Słowa.

Z kolei Departament Stanu USA we wtorek wyraził zaniepokojenie karą dla nadawcy (TVN od ponad dwóch lat należy do amerykańskiej firmy Scripps Networks Interactive). - Ta decyzja wydaje się naruszać wolność mediów. Wolne i niezależne media są niezbędne w silnej demokracji - podkreślił w oświadczeniu, zaznaczając, że władze USA są zaniepokojone grzywną dla stacji.

W odpowiedzi Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji stwierdziła, że decyzję o grzywnie poprzedziła dogłębna, długotrwała analiza relacji w 6 kanałach telewizyjnych. - TVN ma prawo sympatyzować z opozycją jednak relacje sprawozdawców mogły podsycać agresję prowadzącą do tragicznych w skutkach wydarzeń, jakie miały już miejsce w niedalekiej przeszłości - zaznaczyła KRRiT.

Marszałek Senatu Stanisław Karczewski w rozmowie z „Rzeczpospolitą” stwierdził, że grzywna nałożona na TVN24 jest zbyt wysoka i niepotrzebna. - To nie jest w pełni obiektywna stacja. Ale mam również krytyczną opinię o karze nałożonej przez KRRiT. Mam nadzieję na zmianę decyzji - powiedział Karczewski. Natomiast premier Mateusz Morawiecki stwierdził, że liczy na szybkie wyjaśnienie tej sprawy na drodze sądowej. - Ze swojej strony mogę powiedzieć, że wolne media są ogromną wartością, chcemy aby było jak najwięcej wolnych mediów. Nawet jeśli one są bardzo stronnicze to jesteśmy za tym, aby wolne media mogły dalej funkcjonować - stwierdził.

Kara dla TVN24 to najwyższa w historii grzywna nałożona przez KRRiT

Poprzednio rekordową karą nałożoną przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji była grzywna z czerwca 2004 roku - wtedy regulator nakazał Polsatowi zapłatę 1,238 mln zł za zbyt częste przerywanie filmów i programów reklamami. Z monitoringu wynikało, że tylko w jednym miesiącu stacja na emisji spotów powyżej limitu 12 minut w godzinie zarobiła ponad 15 mln zł. Polsat odwołał się od tej decyzji do sądu, tak samo postępowali zresztą wszyscy nadawcy, na których nałożono wysokie grzywny. W postępowaniu sądowym kara została cofnięta.

KRRiT dwukrotnie zawarła z TVN ugody, na mocy których zmniejszano nałożone na firmę kary. W połowie 2001 roku za emisję o godz. 21:40 bez stosownego oznakowania filmu „Psychopata” na nadawcę nałożono 100 tys. zł kary. Na prośbę TVN ustalono, że połowa grzywny została umorzona, a 50 tys. zł firma wpłaciła na rzecz Skarbu Państwa oraz Bractwa Miłosierdzia im. Świętego Alberta w Lublinie. Z kolei wiosną 2002 roku KRRiT ukarała TVN 300 tys. grzywny za to, że w odcinkach „Big Brothera - Bitwy” emitowanych przed godz. 23 eksponowano przemoc. Na mocy ugody nadawca wpłacił do budżetu państwa 50 tys. zł, 100 tys. zł przekazał Fundacji TVN, natomiast 150 tys. zł umorzono.

Najwyższe jak dotąd kary od KRRiT, które zostały uprawomocnione w pierwotnej wysokości, dotyczyły programu Kuby Wojewódzkiego. W 2006 roku regulator nałożyła na Polsat 500 tys. zł grzywny za odcinek talk show, w którym Kazimiera Szczuka parodiowała występującą na antenie Radia Maryja Magdalenę Buczek. Nadawca się odwoływał, ale w 2010 roku Sąd Najwyższy uprawomocnił tę decyzję.

Z kolei wiosną 2008 roku Krajowa Rada nakazała TVN zapłatę 471 tys. za pokazanie, jak u Kuby Wojewódzkiego wkładano miniaturowe biało-czerwone flagi w psie odchody (regulator ocenił, że w ten sposób znieważony został symbol narodowy). TVN starał się w sądach o uchylenie tej decyzji, ale w lipcu 2013 roku Sąd Najwyższy ostatecznie oddalił skargę kasacyjną nadawcy.

Newsletter WirtualneMedia.pl w Twojej skrzynce mailowej

Dołącz do dyskusji: TVN przekazał KRRiT dodatkowe wyjaśnienia ws. kary za relacje w TVN24

23 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
qi
a to paradne. krritv po tym ukaraniu powinno się podać w całości do dymisji. nie reprezentują runku i nadawców tylko obecny rząd okupacyjny (za Panią Prezes Gersdorf). apeluje do członków: ile potrwa ta farsa? a jakie potem będziecie mieli szansę zatrudnić się choćby w kiblu na centralnym? raz a porządnie? nie tak trzeba działać. zapomnieliście że życie nie trwa 4 lata.
odpowiedź
User
widz
TVN24 pokazała STU PROCENTOWĄ PRAWDĘ i teraz ich za to karać.????... Wstyd..
odpowiedź
User
Litosci
Ludzie, kogo normalnego obchodzi co robi korpo tvn,,
odpowiedź
User
zrepolonizować TVN
To ciekawe, że oburzone osoby, które tak bronią tego TVN-u w powyższych komentarzach, mają mniejsze lub większe problemy z pisownią. Bardzo zastanawiające.

Osoba o nicku @qi nie wie, że każde zdanie w języku polskim należy zaczynać dużą literą. Wszystkie zdania rozpoczęła małą.

Osoba o nicku @widz nie wie, że stuprocentową to jeden wyraz i pisze się łącznie, a zdanie pytające kończymy jednym i zawsze jednym znakiem zapytania, a nie czterema.

Wstyd, wstyd, wstyd!
odpowiedź
User
iskierka z nieba
W Rosji od bodaj 1993 roku istnieje telewizja NTV. W pierwszych latach swojej działalności pozwalała sobie na zbyt wiele, mówiła za dużo tego, czego mówić nie wypadało itd. Wszystko jednak się skończyło po dojściu Putina do władzy. W 2001 roku telewizja NTV została przejęta przez państwowy koncern medialny Gazprom i... zmieniła się o 180 stopni. Narracja kanału od tamtego czasu zmieniła się na prorosyjską, zdecydowanie patriotyczną i tak pozostaje do dziś.

To jest w Rosji, ale dlaczego u nas nie skorzystać z tego przykładu? Jakiś patriotyczny, narodowy koncern medialny mógłby przejąć (za zgodą PiS, rzecz jasna) stery nad telewizją TVN i zaprowadzić tam porządki. zrepolonizować, przewietrzyć, zmienić narrację na bardziej patriotyczną, skończyć z wychwalaniem PO i niesłusznym demonizowaniem wszystkiego co PiSowskie.
odpowiedź
User
Top
A może wyjaśnień Rada powinna była zażądać przed nałożeniem kary? KRRiTV to parodia profesjonalizmu, typowa dla pisowskich nieudaczników.
odpowiedź
User
lewak i ateista
PiSowscy trolle kupują u kogoś za niemałe pieniądze setki łapek, żeby lajkować pomyślne dla siebie wpisy i hejtować wpisy niepomyślne.
42 7
odpowiedź
User
lis
Liczę, że kara będzie wyższa
9 110
odpowiedź
User
Maciej z Radomia popierający PiS i dobrą zmianę w mediach publicznych
Hahahahaha, jak to przeczytałem to od razu poszedłem pod stół turlać się ze śmiechu.

Tyle w temacie!
7 13
odpowiedź
User
rozbawiony socjalistami z piSSu
Hahahahaha, jak to przeczytałem to od razu poszedłem pod stół turlać się ze śmiechu.

Tyle w temacie!

Cóż mogę ci powiedzieć? Miłego turlania się! :D :D :D
12 5
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing