WirtualneMedia.pl

Portal o mediach, reklamie, internecie, PR
Nr 1 w Polsce

Przeczytaj też

Messenger w 2017 roku: ponad 7 mld rozmów dziennie, 500 mld emoji i 17 mld wideo chatów

Facebook przestanie płacić wydawcom za materiały wideo w news feedzie

2017-12-14 A A A KOMENTARZE: 0 FORUM DRUKUJ POLEĆ

Facebook planuje zakończenie płatnej współpracy z wydawcami i twórcami związanej z publikowaniem ich materiałów wideo w serwisie i na platformie Live. Do tej pory Facebook płacił regularnie ponad 300 mediom, celebrytom i twórcom za tworzenie ekskluzywnych treści, jednak rosnące powodzenie wideo skłoniło firmę do oszczędności.

Facebook przestanie płacić wydawcom za materiały wideo w news feedzie

Nieoficjalne informacje na temat zmiany polityki Facebooka odnośnie płacenia za materiały wideo dostarczył serwis Digiday, Facebook nie potwierdził jak dotąd tych doniesień.

Program finansowego premiowania wydawców i twórców za publikowanie materiałów wideo głównie na platformie Live wystartował w połowie ub.r. Wówczas Facebook podpisał umowy z ponad 140 firmami medialnymi obiecując płacić im za ekskluzywne treści filmowe oraz bezpośrednie transmisje w sekcji Live.

Wśród partnerów którym płaci Facebook znaleźli się zarówno wydawcy (m.in. CNN, „TheNew York Times”, Vox Media, Tastemade, Mashable, Huffington Post i BuzzFeed), jak i znane osoby (Kevin Hart, Gordon Ramsay, Deepak Chopra i amerykański futbolista Russell Wilson).

Z czasem lista partnerów opłacanych przez Facebook rozszerzyła się do ponad 300, zaś wiosną br. serwis zaproponował twórcom nowe warunki kontraktu. Chodziło o zamieszczanie gotowych klipów o długości nie mniejszej niż 1,5 minuty lub transmisji live trwających minimum 6 minut.

Teraz Facebook planuje wycofanie się z umów z nadawcami. Od początku 2018 r. nie zamierza płacić im dłużej za publikację materiałów wideo, o czym serwis miał już poinformować swoich największych partnerów.

Dla większości wydawców zapowiedź ze strony Facebooka będzie wymagała nowego podejścia do zamieszczania treści na platformie. Jak podaje Digiday część mediów powołała specjalne zespoły zajmujące się wyłącznie codziennym dostarczaniem ekskluzywnych materiałów wideo na potrzeby Facebooka.

Dla wydawców rezygnacja Facebooka będzie oznaczała także spadek przychodów biorąc pod uwagę, że np. w okresie od marca 2016 do marca 2017 r. BuzzFeed i „The New York Times” tylko za transmisje Live otrzymały ponad 3 mln dol. każdy, a w sumie w ciągu roku Facebook wydał na opłacenie wydawców kwotę przekraczającą 50 mln.

Według obserwatorów rynku social media obecna decyzja Facebooka jest zrozumiała. Rozpoczynając płatną współpracę z wydawcami serwis miał na celu wypromowanie treści wideo, szczególnie tych zamieszczanych na nowej platformie Live. Teraz, gdy ten dział stał się popularny wśród widzów i twórców nie ma już potrzeby płacenia mediom za produkcję ekskluzywnych treści po to, by przyciągnąć do wideo użytkowników Facebooka.

W III kwartale 2017 roku Facebook zanotował przychody w wysokości ponad 10,3 mld dol., a zysk netto skoczył do 4,7 mld. Liczba użytkowników odwiedzających serwis co miesiąc przekracza obecnie 2 mld.

Autor: ps

Wiecej informacji: Facebook, wydawcy, Live

Komentarze Dodaj komentarz

Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl

  reklama

POPULARNE

Zobacz więcej

Newsletter

Praca - WirtualneMedia