SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google RSS Twitter

Czy duże stacje mogą liczyć na poprawę oglądalności po dość słabym listopadzie

Stacje tv tzw. wielkiej czwórki, czyli TVP1, TVP2, TVN i Polsat mają za sobą dość słaby pod względem oglądalności listopad. Ich wyniki w grudniu mogą poprawić niektóre z zaplanowanych w ramówce pozycji. Największego asa w rękawie ma Polsat, który jak co roku stawia na produkcję z Kevinem w roli głównej - wyniki oglądalności w grudniu analizuje i prognozuje zarazem dla Wirtualnemedia.pl Rafał Maślanka, senior communications planner z domu mediowego Carat (Dentsu Aegis Network Polska).

Rafał Maślanka Article

Listopad br. był kolejnym miesiącem, w którym można było zaobserwować niższe udziały w widowni telewizyjnej (audience share w proc.) tzw. stacji wielkiej czwórki (TVP1, TVP2, Polsat, TVN). Łączny wynik tych stacji wyniósł 40,27 proc. wobec 42,21 proc. w ubiegłym roku w grupie wszyscy 4+ i odpowiednio 39,59 proc. wobec 41,40 proc. w grupie komercyjnej wszyscy 16-49.

Zwycięski TVN

Nie wszystkie wymienione stacje zanotowały spadki udziałów. Zwycięzcą był TVN, nieznacznie zwiększając udziały z 10,86 proc. do 11,17 proc. (różnica + 0,31 p.p.) w populacji 4+. W grupie komercyjnej TVN odnotował wzrost o 0,11 p.p.
W porównaniu z 2016 rokiem, największe roszady w ramówce TVN w listopadzie tego roku miały miejsce w prime time - teleturniej „Milionerzy” pojawił się w miejsce serialu „Singielka” osiągając dwukrotnie wyższy średni share, medyczno-kryminalny serial „Diagnoza” w miejsce „Top Model” również osiągnął zdecydowanie wyższe wartości średniego share.
W weekendy „Mali Giganci” wygrywali ze znanym i sprawdzonym formatem „Ugotowani”.

TVP na sportowo

Listopad w TVP to tradycyjnie czas transmisji sportów zimowych i rywalizacji w piłce nożnej. TVP1 w minionym miesiącu, mimo większej liczby transmisji dyscyplin sportowych w porównaniu z 2016 rokiem (między innymi mecze towarzyskie piłki nożnej polskiej reprezentacji, Puchar Świata w Skokach Narciarskich, Liga Mistrzów), notuje spadek z 11,01 proc. do 9,91 proc. (- 1,1 p.p.) w populacji, a w 16-49 spadek z 7,02proc. do 6,76 proc. (- 0,26 p.p.).

Dla grupy TVP stosowana jest grupa komercyjna wszyscy 16-59, dla której widzimy jeszcze większy (niż w przypadku 16-49) spadek z 8,55 proc. do 7,87 proc. (różnica -0,68 p.p.). Na uwagę może zasługiwać fakt, że TVP1, pomimo listopadowych spadków w ujęciu rocznym, jako jedyna stacja zdołała powiększyć swój share względem października 2017 roku we wszystkich analizowanych grupach docelowych (TVN odnotował w listopadzie 2017 wzrostowy share względem października 2017 tylko w grupie szerokiej populacji 4+).

TVP2, w przeciwieństwie do TVP1, utrzymuje udział na niezmienionym poziomie 8,57 proc. w populacji 4+ i notuje nieznaczny spadek z 7,34 proc. do 7,21 proc.w grupie wszyscy 16-49. W grupie wszyscy 16-59 widzimy zmianę z 8,03 proc. do 7,64 proc., czyli spadek o - 0,39 p.p.

„Przyjaciółki” hitem Polsatu

Polsat, na tle pozostałych stacji wielkiej czwórki, w porównaniu do listopada, rok do roku, zamyka miesiąc z największymi spadkami share wyrażonymi w punktach procentowych – 1,15 p.p. w grupie wszyscy 4+ (z 11,67 proc. do 10,62 proc.) oraz – 1,53 p.p. w grupie komercyjnej 16-49 (z 13,31 proc. do 11,78 proc.).

Spójrzmy na uśrednione wyniki udziałów znanych i cyklicznych formatów prime time, obecnych w ramówkach listopadowych w tym i w ubiegłym roku, takich jak: „Pierwsza miłość”, „Świat według Kiepskich”, „Zdrady”, „Przyjaciółki”. Spośród nich jedynie ostatni format notował nieznacznie wyższe wyniki (14,36 proc. i 15,21 proc. vs 13,5 proc.i 14,3 proc. w 2016, odpowiednio w grupach 4+ i 16-49). Utrata praw do transmisji eliminacji MŚ w piłce nożnej z całą pewnością przełożyła się na niższe wyniki dla całego miesiąca. Taki wniosek można wyciągnąć patrząc na rekordowe wyniki oglądalności z listopada 2016 roku – mecz Polska – Rumunia (11 listopada) osiągnął 46,24 proc. share w TG 4+ (co przekłada się na ponad 7,6 miliona widzów) i 51,73 proc. w grupie 16-49. Natomiast niedawna Wielka Gala Boksu z udziałem Tomasza Adamka w sobotni listopadowy wieczór nie mogła konkurować z ówczesnym wydarzeniem, osiągając kolejno w analizowanych grupach share 9,91 proc. (co przekłada się na nieco ponad 1 mln widzów) i 10,62 proc..

Kevin - przeskoczy skoczków czy zostanie sam w domu?

Jakie pozycje programowe mogą potencjalnie przyciągnąć uwagę widza w pozostałe dni grudnia br.? Spójrzmy na wyniki oglądalności wielkiej czwórki w pierwszym tygodniu grudnia w porównaniu z ramówką grudniową w roku ubiegłym.

TVP1 pokazujące zmagania skoczków narciarskich w kulminacyjnych wejściach antenowych Pucharu Świata w skokach narciarskich (Nizny Tagil, 2-3 grudnia 2017) gromadziła średnio 4 mln widowni, co przekładało się na nieco ponad 30 proc. średni sharew grupie wszyscy 4+. W tych dniach nawet nieznacznie wyższe wyniki osiągał „Teleexpress”, na co miała wpływ jego godzina emisji - bezpośrednio bliska do wspomnianych zawodów. Przed nami w grudniu są jeszcze pozostałe serie Pucharu Świata, które w ubiegłym roku gromadziły w TVP1 w szczytowych momentach konkursu nawet 4,55 mln widzów 4+ i share 33,5 proc.(np. seria w Kligenthal 4 grudnia 2016). Sporą widownię może też przyciągnąć program z Zakopanego wokół „godziny zero” w sylwestrowy wieczór.

W TVP2 największa widownia grudnia gromadziła się wokół sprawdzonych od lat formatów – „M jak miłość” 4 i 5 grudnia to 5,9 mln widzów 4+ i średni share 37,7 proc., „Barwy szczęścia” (emisje w dni 1, 4, 5, 6 grudnia) miały widownię 4+ średnio 3,6 mln i share 22,8proc.. Również w grudniu ubiegłego roku wymienione pozycje programowe przyciągały rekordowe wielkości widowni. Gwoździem programu w nadchodzących dniach grudnia może być, podobnie jak w 2016, „Sylwester z Dwójką” – w ubiegłym roku średnio 3,54 mln widzów 4+, co dało share  26,5 proc..

TVN największą widownię w grudniu br. przyciągnął emisjami „Faktów” (3-7 grudnia, średnio 3,18 mln widzów 4+ i średni share 22 proc.) oraz programem „Mam Talent!” (2 grudnia, średnio 3,4 mln widzów 4+ i share 23,2 proc.). Pod względem wielkości widowni „Fakty” nie są wyjątkiem w porównaniu z wynikami z grudnia 2016 r. Należy się spodziewać, że ubiegłoroczny sukces komedii „Listy do M.” – 3,29 mln widzów 4+ i share  20,13 proc. w świąteczny wieczór 26 grudnia może zostać powtórzony w tym roku, stąd w aktualnej ramówce TVN również znajdziemy „Listy do M”. Jednak ubiegłoroczne wyniki transmisji nocy sylwestrowej – „Hello 2017! Sylwester Warszawa” – 1,48 mln widzów 4+ i 10,3 proc.share, wyraźnie niższe niż konkurencyjnej zabawy nadawanej w TVP2, mogą sugerować, że w nadchodzącego sylwestra 2017/2018 TVN nie zabierze konkurencji większości widowni.

Polsat w pierwszych dniach grudnia br. notował rekordowe wyniki oglądalności w dniu 6 grudnia – w paśmie od „Wydarzeń” do prognozy pogody: „Wydarzenia” - 4,2 mln widzów 4+ i share 28,9proc., w ich bezpośrednim sąsiedztwie „Mikołajkowy Blok Reklamowy” z 2,87 mln widzów i 21,6 proc.share, pasmo sportowe, „Włącz emocje”, prognoza pogody ze średnią widownią 4+ 3,11 mln osób i średnim share 21,1 proc.. Interesujące, że w 2016 roku to właśnie „Wydarzenia” w dniu 6 grudnia przyciągnęły największą widownię ze wszystkich emisji tego programu informacyjnego - 4,45 mln osób 4+, co przełożyło się na 27,7proc. udziału.

Polsat ma w rękawie mocnego asa, którym jest, tradycyjnie już, świąteczna emisja filmu „Kevin sam w domu”. W tym roku zaplanowana jest emisja innej części tej sagi, czyli „Kevin sam w Nowym Jorku”. Obserwując wyniki oglądalności premierowego odcinka z wigilijnego wieczoru 2016 roku – 4,33 mln widzów 4+ i 30,5 proc. share możemy zakładać, że również w wigilię 2017 Polsat powtórzy ten sukces.

Wszystkie dane: Nielsen Audience Measurement, AdvantEdge, SHR%, listopad 2016, październik-listopad 2017

Dołącz do dyskusji: Czy duże stacje mogą liczyć na poprawę oglądalności po dość słabym listopadzie

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
ed
TV to archaizm.
Liga Mistrzów to nuda. Merkantylne dziadostwo. Co ja obejrzę w tv w nadchodzącym roku? Ze 20 spotkań na mundialu i ze 3 mecze eliminacyjne do Euro.
A po co komu 300 kanałów tv?
6 2
odpowiedź
Zobacz więcej w kategorii: Reklamy / Marketing